Focus@: PH-ARV ARV Super2, niet erg geslaagd als lestoestel

PH-ARV ARV Super2 met Skylight opschriften in 1989
PH-ARV ARV Super2 met Skylight opschriften (Hilversum, 1989)

Registratie: PH-ARV
Type: ARV Super2
Constructienummer: 015
Eigenaar: M. Wijnschenk
Locatie: Hilversum,
Bijzonderheden: De PH-ARV is een ARV Super2. Dit is een Engels ontwerp voor een goedkoop en prettig te vliegen lesvliegtuigje. ARV staat voor Air Recreation Vehicle. Voor het eerst vloog de ARV in 1985.
De toestelletjes werden gebouwd op the Isle of Wight. In totaal zijn er rond de 35 exemplaren gebouwd en daarmee mag dit toestel niet echt een succes genoemd geworden.
In 1986 zag de toenmalige eigenaar van het luchtvaartbedrijf Skylight op vliegveld Hilversum in dit toestel een ideaal kistje voor zijn op te zetten vliegschool. Hiervoor liet hij 3 registraties reserveren, de PH-ARV, BRV en CRV.
Als eerste verscheen in 1987 de G-BMWH op Hilversum. Het piepkleine kistje werd met enige scepsis ontvangen. Maar het was toch ruim genoeg om de boomlange eigenaar van Skylight, dhr. W. Daams, te herbergen.

G-BMWH ARV Super2 net na aankomst op Hilversum in 1987
G-BMWH ARV Super2 net na aankomst op Hilversum in 1987
G-BMWH ARV Super2 net na aankomst op Hilversum in 1987
G-BMWH ARV Super2 net na aankomst op Hilversum in 1987

Na verloop van tijd werd van de RLD een typegoedkeuring ontvangen en werd de ARV in 1989 ingeschreven als PH-ARV.
De ARV Super2 werd aangeprezen als een opleidingstoestel dat 40% lichter is dan een Cessna 152 en dat het tegen 25% lagere kosten operationeel zou zijn dan vergelijkbare lesksiten.
Het toestel was uitgerust met een 3-cylinder Hewland motor van 75Pk. Deze viel tegen in het gebruik en daardoor zijn veel toestellen later omgebouwd en voorzien van een Rotax-motor. Dit is in 2000 bij de PH-ARV ook gebeurd.
De eerste versies hadden last van trillingen in de propeller waardoor er motorproblemen ontstonden en in 1987 een aantal ARV’s een noodlanding moesten maken. De Engelse luchtvaartautoriteiten hielden het toestel daarom enige tijd aan de grond. Dat deed de populariteit van het toestel geen goed.
Plannen met dit toestel waren er genoeg. In Engeland wilde men er een vierzits-versie bij maken en er waren ideeën om de ARV uit te rusten met drijvers. De fabriek ging echter failliet. Via omzwervingen zijn de productierechten via Zweden in de VS terecht gekomen. Er is hier ooit nog een prototype gebouw onder de naam Opus Super2. Alleen ook dit werd geen succes. Inmiddels zijn de rechten voor dit toestel weer te koop.
Skylight heeft niet veel gevlogen met de PH-ARV. Als leskist werd het eigenlijk niet gebruikt en de PH-BRV en PH-CRV zijn nooit afgeleverd.

PH-ARV ARV Super 2 (Lelystad, mei 2011) met opschriften van de huidige eigenaar.
PH-ARV ARV Super 2 (Lelystad, mei 2011) met opschriften van de huidige eigenaar.

De PH-ARV is na al die jaren nog steeds ingeschreven in Nederland en is tegenwoordig gestationeerd op vliegveld Lelystad. De eigenaar is de uitbater van het op deze luchthaven gebaseerd hotel. Vandaar ook de reclame voor dit hotel op de zijkant van de kist. Inmiddels biedt de eigenaar de PH-ARV al geruime tijd te koop aan. Voor € 23.000,- mag het toestel van eigenaar wisselen.

G-BNHC ARV Super 2 (Seppe, 1992)
G-BNHC ARV Super 2 (Seppe, 1992)

De meeste van de gebouwde 35 gebouwde ARV’s zijn in privé-handen in Engeland. Er zijn eigenlijk geen vliegscholen die er gebruik van maken. De Nederlandse ARV is uniek te noemen. In al mijn jaren vliegtuigspotten ben ik tot op heden maar twee andere (Engelse) exemplaren tegen gekomen, G-BNHC en G-BOGK.

G-BOGK ARV1 Super 2 (Seppe, 1994)
G-BOGK ARV1 Super 2 (Seppe, 1994)

5 gedachten over “Focus@: PH-ARV ARV Super2, niet erg geslaagd als lestoestel

  1. Met dank aan Wim Daams, enkele uren met de ARV1 Super 2 (Hewland versie) mogen boren. Take-off @ max gross (HV) was lachen. 100 meter voor baaneinde rukje aan de stik of mevrouw wou vliegen, zo niet, brakes max. Ook met warm weer (als je al los kwam), was het lachen. Meerde malen op 300-400′ blijven hangen op zoek naar ‘n thermiekbel. Leuk toestel, niet voor watjes 😉

  2. nog een toevoeging:
    Ik heb dit toestel destijds van Wim Daams gekocht en vrij snel daarna totaal verbouwd samen met Maintain a Plane.
    Er werd een 100 PK rotax ingebouwd met een drie blads prop. Met medewerking van de RLD het toestel uit het register gehaald en naar experimental gezet. ( het blijft een fabrieksgebouwde kist!)
    Topsnelheid vloog omhoog en klimmen met 1000ft per minuut. Payload geen issue meer.
    Ik heb ervaring op ca 26 toestellen en dit was echt mijn lievelingetje. Als je er eenmaal mee overweg kunt is 20/ 25 kts cross geen enkel probleem. Het toestel slipt fantastisch. Op geen enkel ander toestel heb ik zo’n gevoel van “beheersing” gekend.
    Uitzicht is ongeevenaard. Dit is vliegen ! Daarna toestel aan Max verkocht die dat ding helemaal electronisch heeft gemaakt – gewoon top ! Meer vliegtuig kun je niet krijgen voor je geld.

  3. als derde eigenaar van de ph-arv kan ik alleen maar bevestigen wat er over geschreven is.
    Het toestel vliegt echt fantastisch .
    Tegenwoordig uitgerust met autopilot alt hold enz enz.

    Ik verkoop dit toestel wegens tijd gebrek.

    1. Hallo Max,
      Dank voor je aanvullende bericht. Hopelijk wordt er spoedig een nieuwe eigenaar (in Nederland) voor dit bijzondere toestelletje gevonden!

      Groet,
      Berend Jan

Laat een reactie achter bij Berend Jan FloorReactie annuleren