Focus@: N701MM en N702MM Midget Mustang MM-1 twins van vader een zoon

N701MM Bushby Long Midget Mustang M-1 (van zoon Bradley Errington)
N701MM Bushby Long Midget Mustang M-1 (van zoon Bradley Errington)

Registratie: N701MM en N702MM
Type: Bushby Long Midget Mustang M-1
Constructienummer: M-I-2184 (N701MM) en M-I-2178 (N702MM)
Eigenaar: Bradley C. (N701MM) en John W. (N702MM) Errington
Locatie: Oshkosh, WI (USA), 29 juli 2011
Bijzonderheden: De Bushby Midget Mustang MM-1 is een ontwerp dat al uit 1948 stamt. Het komt van de hand van David Long, de toenmalige chief engineer bij Piper Aircraft.
Long ontwierp het toestel voor een vriend die er mee in de Cleveland Air-race in 1948 wilde deelnemen. Erg goed presteerde het toestel als racer niet, maar door de fraaie looks kreeg het kistje toch veel belangstelling.
De ontwerper David Long overleed twee jaar later terwijl er in die tijd juist plannen waren om dit toestel bij Schweizer in serieproductie te nemen. In 1959 werden de ontwerprechten verkregen door Robert Bushby. Hij verkocht tot 1992 bouwtekeningen van de Midget Mustang aan homebuilders. Want al was het toestel dan wel niet in productie gekomen, bij de doe-het-zelvers was dit kistje aardig populair geworden.

N702MM Bushby Long Midget Mustang M-1 (van vader John Errington)
N702MM Bushby Long Midget Mustang M-1 (van vader John Errington)

Tegenwoordig worden de bouwtekeningen verkocht door Mustang Aeronautics Inc. uit Michigan. Op hun SITE zijn de varianten van deze dwerg Mustang zichtbaar. Zo is er ook een tweezits-versie beschikbaar, de Midget Mustang II en een Midget Mustang MM-1A met een bubbel-canopy. Hierdoor ontstaat er iets meer ruimte in de cockpit zodat er iets langere piloten in kunnen plaatsnemen.
De Midget Mustang is overigens geschikt voor aerobatics en met een 100Pk motor kan een maximum snelheid van rond de 320 km/u gehaald worden.
Toegerust voor manoeuvres tot 9G kan de Midget Mustang een sterk kistje genoemd worden. De vergelijking met een Originele P-51 Mustang is vooral gelegen in de vorm van de vleugel en het ontwerp van de staart. Ondanks dat het ontwerp al uit 1948 stamt, ziet de Midget Mustang er nog steeds aantrekkelijk uit. Inmiddels hebben meer dan 435 bouwers een Midget Mustang in elkaar geschroefd.
De hierboven afgebeelde N701MM en N702MM zijn te zien tijdens de AirVenture2011 op Oshkosh. De toetellen zijn getooid in een militair US-Navy-jasje. Een fenomeen dat je veelvuldig tegenkomt bij zelfbouwtoestellen in de VS. De N701MM stamt uit 2009 en de N702MM is in 2007 afgebouwd.
De eigenaren van deze kistjes zijn vader en zoon John W. (N702MM) en Bradley C. (N701MM) Errington. Vader John was een US Navy piloot. Tijdens zijn actieve periode heeft hij op de F-8E Crusader gevlogen bij VF-62 “Boomerangs”. Al tijdens zijn Navy tijd was hij begonnen aan de bouw van zijn Midget Mustang. Pas jaren later, toen zijn zoon ook interesse in de luchtvaart kreeg werd het plan opgevat om beiden een Midget Mustang te gaan bouwen.
De militaire codes op de kistjes zijn van het VF-62 waarbij John Errington destijds vloog. Tijdens de AirVenture2011 hadden beiden kistjes voor het eerst samen een lange afstand gevlogen. Vader John moest hiervoor eerst naar zoon Brad vliegen en daarna zijn ze samen naar Oshkosh gevlogen. Een vlucht van eerst 5 uur en daarna nog eens 6 uur. Naar mijn idee een hele prestatie om al die tijd opgevouwen te zitten in de kleine cockpit van de Midget Mustang.
Beide toestellen zijn overigens nagenoeg identiek. Alleen de motor van de N701MM is iets meer gekieteld, waardoor deze iets betere prestaties levert. De kist van pa John (N702MM) is uitgerust met een video camera. Naar verluid om opnames te kunnen maken van de dog-fights die vader en zoon plegen te voeren met hun kistjes. Op de vraag waarom zoonlief dan geen camera aan boord heeft zou vader geantwoord hebben dat dit geen enkel nut heeft… 😉
Tijdens de AirVenture2011 kregen deze toestellen de nodige aandacht, terecht!

Geef een reactie