Op zaterdag 8 maart 2014 werd in Vlaams België de eerste Luchtvaartdag gehouden. Via de website www.Luchtvaartdag.be was te aangekondigd dat op een aantal grote en kleinere velden de deuren open gingen voor het publiek. Op die manier kon er een kijkje achter de schermen genomen worden bij diverse activiteiten op een luchthaven.
Ik besloot om naar Antwerpen te gaan. Vanaf 10:00 uur was het publiek hier welkom. In totaal zouden deze dag zo’n 6.000 man mijn plan volgen.
Als eerste bezocht ik het Stampe en Vertongen museum. Altijd aansprekend voor de Hollanders, toegang was vandaag gratis! In de hal van het museum staan tal van luchtwaardige replica’s van met name Wereldoorlog I toestellen. Zo is er een Fokker D.VII en D.VII te zien. Verder staan er enkele Stampe-Vertongen dubbeldekkers.
Het was prachtig weer en dus stonden de deuren van het museum naar het platform open. Via deze uitgang kon je naar de naastgelegen hangaar lopen waar een aantal restauratieprojecten van Raymond’s Aircraft Restauration stonden. Een tweetal rompen van Piper Cubs en een romp van een rode Stampe was opgesteld. Ook lagen er enkele vleugeldelen die gerestaureerd werden.
Via de aankomst en vertrekhal ben ik daarna naar Apron 2 gelopen. Een stukje stappen, maar het was de moeite waard. Op dit deel van het vliegveld was namelijk een groot deel van het platform afgezet en toegankelijk voor het publiek. De aangrenzende hangaars waren bijna allen open en daarin stonden weer interessante kisten. Een enkele hangaar was leeg, zoals die van de Flying Group, maar dan stond de inhoud van de hangaar op het platform ten toon gesteld.
Van oldtimers tot bizjets, alles was netjes opgesteld en omsloten door hekken en linten. Al met al prima opgesteld om te fotograferen.
Als prominente bizjet stond de Falcon 7X OO-IDY op het platform. Leuk om daar eens van dichtbij een kijkje te nemen.
In één hangaar stond een Luxemburgse Cessna 510 Mustang opgesteld. Het opvallende daaraan was dat deze kist op staanders stond en dat de wielen ingetrokken waren. Een leuk gezicht!
Tussen de hangaars trof ik nog het lelijke eendje van vandaag, de OO-IBL. Deze Jetstream is volgens mij al sinds 1999 buiten gebruik gesteld en wort voor oefeningen door de lokale brandwaar gebruikt. De brandweer gaat gelukkig voorzichtig met het toestel om, wat de meeste onderdelen zitten er nog op en aan. Wel is de kist groen uitgeslagen van de algen als gevolg van het jarenlang in weer en wind buiten staan.
Humor kan de Belgen niet ontzegd worden, want in de buurt van deze oude Jetstream stond een waarschuwingsbordje voor proefdraaiende vliegtuigen. De OO-IBL zal daarbij toch echt niet het gevaar op leveren lijkt me! 🙂
Na alles goed op de gevoelige plaat vastgelegd te hebben, ben ik nog een tijdje op de spottersheuvel van baan 11 gaan staan. Het vertrekkend en binnenkomend verkeer is van daar af redelijk goed te fotograferen. Met 400mm is een sportkistje op de baan wel wat klein, maar gelukkig kunnen we altijd nog de foto een beetje croppen op de computer nietwaar!?
Het was een geslaagd bezoek aan Antwerpen. Een leuk initiatief om het publiek achter de schermen te laten kijken. Alles was gemoedelijk georganiseerd. Volgend jaar hoop ik weer van de partij te kunnen zijn!
De hele serie foto’s die ik gemaakt heb is te zien op AirOnline.nl via de knop Pictures, dan kiezen voor Antwerpen met als datum 8 maart 2014.