HelikoptersMilitairMuseumOld TimersSportvliegtuigenWatervliegtuigen

05/04/2014 Grote Hoogvliegersdag op Lelystad

PH-KMR Gippsland GA-8 Airvan met een jonge Co-piloot
PH-KMR Gippsland GA-8 Airvan met een jonge Co-piloot

Zaterdag 5 april 2014 was het op Lelystad weer zover, de jaarlijkse Grote Hoogvliegersdag werd gehouden. Dat houdt in dat die dag zieke kinderen in de leeftijd van 6 tot 17 jaar op uitnodiging een rondvlucht mogen maken met een vliegtuig. Voor dat doel stellen piloten met hun vliegtuig zich belangeloos beschikbaar. De passagiers worden vorstelijk onthaald en krijgen alle aandacht van de vliegers. Na afloop ontvangen de luchtvarenden een certificaat als bewijs.
De Stichting Hoogvliegers organiseert dergelijke vluchten het hele jaar door op de diverse vliegvelden in Nederland. Op Lelystad wordt extra uitgepakt, vandaar dat deze dag de benaming Grote Hoogvliegersdag heeft meegekregen.

Hoogvlieger!
Hoogvlieger!

Het evenement wordt georganiseerd onder het gastheerschap van de KLM-Aeroclub. Leden van deze vliegclub op het vliegveld Lelystad maken er voor de bezoekers een echt luchtvaartevenement van. Er wordt namelijk niet alleen gevlogen, ook op de grond is van alles op gebied van de luchtvaart te zien.
Voor de derde keer op rij was er een heuse static-show georganiseerd met toestellen die voornamelijk op Lelystad gebaseerd zijn. En omdat dat er best veel zijn, zit daar ook zeker wat interessants bij, iets waar een verhaal over te vertellen is.

Live band met militair publiek
Live band met militair publiek

Naast het thema luchtvaart was er nog veel ander vertier aanwezig. Er speelde een live bandje, een clown was de hele dag onvermoeibaar bezig zijn grappen en grollen te vertonen en ook aan de inwendige mens was ruim gedacht. De frietkraam werd goed bezocht! En wat te denken van de stoere politieaanwezigheid. Naast Nederlandse politieauto’s en motoren waren er ook een aantal Amerikaanse wagens die met hun sirenes goed de aandacht op zich wisten te vestigen. 🙂
De avond er voor werden de seinen al op groen gezet. De weersvoorspelling was gunstig genoeg om de dag door te laten gaan en dus kwam er een groene “GO” op de website van de stichting te staan, ten teken dat de dag door zou gaan.

Overzichtsplaatje van de Grote Hoogvliegersdag Lelystad
Overzichtsplaatje van de Grote Hoogvliegersdag Lelystad

Helaas begon de zaterdag wat aarzelend in de polder. De lucht was aanvankelijk nog grijs en het wolkendek was laag en gesloten. De zichtwaarden waren niet optimaal, maar de verwachtingen waren goed, aan het einde van de ochtend zou het opklaren.
Het grijze weer weerhield gelukkig een aantal deelnemende kisten die van andere vliegvelden moesten komen niet om op Lelystad te landen. Onder andere van vliegveld Hilversum en Rotterdam kwamen kisten aan. Ook de klappers van vandaag, de militaire deelnemers, wisten Lelystad feilloos vanaf hun vliegbasis Gilze Rijen te vinden.
Een aantal kinderen waren op eigen gelegenheid naar Lelystad gekomen met hun ouders of begeleiders. Maar een ander deel werd naar de locatie gebracht met een konvooi vrachtwagens. Hier zaten zeer grote en stoere exemplaren bij en luid toeterend werd de luchthaven bereikt. Rond 11:00 uur was iedereen binnen en kon de dag beginnen, het weer was toen namelijk ook voldoende opgeknapt dat er veilig gevlogen kon worden.

Cees Ootjers van de KLM Aeroclub wordt geïnterviewd door Omroep Flevoland
Cees Ootjers van de KLM Aeroclub wordt geïnterviewd door Omroep Flevoland

De lokale media had ook belangstelling voor deze dag. Zo was Omroep Flevoland aanwezig. Zij maakten een mooie reportage voor het lokale TV-journaal, later die avond.
Om alle highlights van de dag te benoemen is bijna ondoenlijk. En alles daaronder genoemd valt in het niet bij de gelukzalige gezichten van de passagiers nadat zij hun rondvlucht hadden gemaakt. Daar kan volgens mij niets tegen op!
Wat viel er naast de blije gezichten nog meer te zien:

PH-KMR Gippsland GA-8 Airvan

PH-KMR Gippsland GA-8 Airvan
PH-KMR Gippsland GA-8 Airvan

Dit toestel is speciaal voor de Stichting Hoogvliegers ingericht. Naast dat de buitenkant er erg leuk uitziet, is het van binnen toegerust om kinderen zelfs liggend te vervoeren. Daarvoor is een brancard in het toestel aangebracht die via de grote zijdeur gemakkelijk in- en uitgeladen kan worden. Het tijdelijke bed is zo gepositioneerd dat het hoog genoeg is om uit de ramen te kunnen kijken.

De speciale brancard van de PH-KMR
De speciale brancard van de PH-KMR

Deze kist moest vanuit Rotterdam komen. Gelukkig was het weer goed genoeg om deze vlucht te maken en was het toestel mooi op tijd om zijn vaste bijdrage aan de Hoogvliegersdag te leveren.

Q-16 Boeing AH-64DN Apache van de Koninklijke Luchtmacht

Q-16 Boeing AH-64DN Apache KLu
Q-16 Boeing AH-64DN Apache KLu

Klapper van de dag! Zo mag deze gevechtshelikopter wel genoemd worden. Speciaal voor deze dag kwam deze Apache vanuit Gilze Rijen overvliegen. Met het callsign “Redskin12” op de radio meldde deze zware jongen zicht op de frequentie van de toren. Redskins is de bijnaam van het 301 squadron waar dit toestel onder valt.

Q-16 Boeing AH-64DN Apache KLu
Q-16 Boeing AH-64DN Apache KLu

Bij de landing werd de Apache ontvangen door het al aanwezige grondpersoneel. Deze parkeerden de heli vakkundig tussen de al aanwezige toestellen. Daarna mocht het toestel van dichtbij bekeken worden. Onder begeleiding kon er zelfs in de cockpit van de vlieger, de achterste stoel, gekeken worden. Hier maakte de aanwezige kinderen graag gebruik van. En omdat een kijkje in zo’n gevechtsheli toch wel bijzonder is, werd de normering wie een kind is ietsje opgerekt, menig volwassene liet zich ook deze kans niet ontnemen! 😉

Het publiek mag in de cockpit van de Apache kijken
Het publiek mag in de cockpit van de Apache kijken

Rond twee uur werd aanstalten gemaakt om weer huiswaarts te keren. Onder grote belangstelling taxiede de heli weer weg en kwam heel geleidelijk airborne bij de startbaan 23. Na een mooie lowpass over het Hoogvliegersterrein verdween Apache weer richting Brabant.

Q-16 Boeing AH-64DN Apache KLu komt langzaam weer airborne
Q-16 Boeing AH-64DN Apache KLu komt langzaam weer airborne


A-275 Aerospatiale SE3160 Alouette III Koninklijke Luchtmacht

A-275 Aerospatiale SE3160 Alouette III KLu
A-275 Aerospatiale SE3160 Alouette III KLu

Een andere militaire deelnemer, eveneens afkomstig van de vliegbasis Gilze Rijen, was een good-old Alouette III. Vliegend onder de naam “Bluebird” arriveerde deze oude dame even na de Apache.
Deze Aloutette is inmiddels 50 jaar in dienst. De meeste zijn inmiddels uit de krijgsmacht verdwenen, maar voor speciale taken zijn er nog drie Alouettes actief, allen in een royal-blue kleurenschema.

Deze helikopter is zelfs uitgerust met een garderobe voor hoogwaardigheidsbekleders...!
Deze helikopter is zelfs uitgerust met een garderobe voor hoogwaardigheidsbekleders…!

De Aloutte wordt nog ingezet voor het vervoer van hoogwaardigheidsbekleders, zoals leden van het koninklijk huis. Het was de favoriete heli van Koningin Beatrix.

A-275 Aerospatiale SE3160 Alouette III KLu
A-275 Aerospatiale SE3160 Alouette III KLu

Ook deze helikopter kon rekenen op veel belangstelling. Want wie wil er nou niet op de stoel zitten waar Koningin Beatrix ook regelmatig heeft gezeten.
Ik denk overigens dat deze dag de kortste vlucht in het logboek van de heli is komen te staan. Na de landing werd het toestel namelijk van de taxibaan het gras in geduwd, maar net niet ver genoeg naar de zin. Het toestel was te zwaar om met de hand verder te duwen en dus werd de heli gestart en vloog het 2 meter naar voren, naar de goede positie. Motor uit en klaar, erg vermakelijk!
Na het vertrek van de Apache vertrok ook deze “Bluebird” weer, maar niet na maar liefst twee low passes over het Hoogvliegersterrein.

U-05 en U-06 Fokker 50 Koninklijke Luchtmacht

U-05 Fokker 50 KLu keert terug na een rondvlucht
U-05 Fokker 50 KLu keert terug na een rondvlucht

De luchtmacht heeft wel uitgepakt bij deze Grote Hoogvliegersdag. Ook de twee op Lelystad opgeslagen staande Fokker 50’s kregen een rol. De U-06 maakte deel uit van de static-show en mocht van binnen bekeken worden. Ook kon de motor goed bekeken worden, omdat de motorbeplating open gemaakt was.

U-06 Fokker 50 KLu met een blik in de cockpit
U-06 Fokker 50 KLu met een blik in de cockpit
U-06 Fokker 50 KLu met een blik in de passagierscabine
U-06 Fokker 50 KLu met een blik in de passagierscabine

De U-05 trakteerde de aanwezige kinderen op rondvluchten. Vanaf het grote platform vertrok de U-05 als “Netherlands Air Force60” voor een aantal twintig minuten durende rondvluchten. Erg bijzonder, want beide Fokkers staan zo’n 1,5 jaar in opslag op Lelystad en vliegen maar een enkele keer per maand om ze luchtwaardig te houden. Passagiers zijn dan zeker niet aan boord. Vandaag was dus een uitzondering en mochten er burger-passagiers mee.
Het kon wel eens de laatste vlucht met passagiers zijn geweest in dienst van de Luchtmacht, want naar verluid heeft men een koper voor de toestellen op het oog.

37901 (51-21) Saab AJSH37 Viggen ex SwedAF van het Aviodrome

37901 (51-21) Saab AJSH37 Viggen ex SwedAF met ernaast de stand van het Aviodrome
37901 (51-21) Saab AJSH37 Viggen ex SwedAF met ernaast de stand van het Aviodrome

Om nog even in de militaire hoek te blijven, ook deze Saab Viggen werd ten toon gesteld tijdens de Hoogvliegersdag. De Saab maakt deel uit van de
collectie van het Aviodrome. Het toestel is in 2006 vliegend vanuit Zweden naar Lelystad gekomen en is geschonken aan het museum.

De cockpit van de Saab Viggen
De cockpit van de Saab Viggen

De cockpit van de Saab was open en met een vliegtuigtrap kon je in de Zweedse straaljager kijken of zelfs even plaats nemen op de schietstoel.
Van het Aviodrome was eveneens een stand aanwezig met informatie over het museum.

PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II van Vliegclub Flevo

PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II
PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II

Op het eerste gezicht niet het meest bijzondere toestel van de Hoogvliegersdag. Dat klopt, het gaat in dit geval ook niet om het toestel, maar om de plioot die er mee vloog.

PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II met André Kuipers
PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II met André Kuipers

De piloot van de PH-DRT was namelijk niemand minder dan André Kuipers, de astronaut die in 2011/2012 in het ISS-ruimtestation verbleef. Naast lid van de Vliegclub Flevo is André Kuipers ook lid van het commité van aanbeveling van de Stichting Hoogvliegers. Niet verwonderlijk om hem hier dus aan te treffen.

André Kuipers
André Kuipers

Met een astronaut als piloot werd zo de hoogvliegersdag voor een aantal kinderen extra bijzonder. Dan heb je toch wel een verhaal te vertellen als je dat hebt meegemaakt!

PH-ZWS Extra EA-300/LT

PH-ZWS Extra EA-300/LT
PH-ZWS Extra EA-300/LT

 Dit is een vliegtuig dat gebouwd is voor het maken van kunstvluchten. Ook hiermee werden tijdens de hoogvliegersdag rondvluchten verzorgd. Je mag dan ook gerust stellen dat hier alleen passagiers in mee kunnen die zeker zijn van een sterke maag. Een spectaculaire vlucht is in elk geval gegarandeerd met zo’n toestel.

Diverse toestellen van AIS

PH-NCI BAe Jetstream 32 AIS
PH-NCI BAe Jetstream 32 AIS

AIS is een groot luchtvaartberdijf gevestigd op Lelystad. AIS heeft onder andere een vliegschool, een onderhoudsbedrijf en zelfs een tak die als luchtvaartmaatschappij functioneert.
Het bedrijf had een grote afvaardiging van hun toestellen naar de static-show gestuurd. Zo stond er een TB-10 Tobago opleidingstoestel, een Cessna T303 en een Cessna Citation privé-jet. Van de luchtvaartmaatschappij was een Jetstream aanwezig. Kortom een gevarieerde deelname, erg leuk om te bekijken.

Flying Circus

Flying Circus
Flying Circus

De eigenaar van de Boeing Stearman N9912H heeft naast zijn klassieke dubbeldekker ook een Flying Circus. Met de Boeing en met een grote omgebouwde touringcar verzorgt men vooral voor kinderen een aantrekkelijk programma met grappige sketches over de luchtvaart.

N9912H Boeing B75N1 Stearman van Flying Circus
N9912H Boeing B75N1 Stearman van Flying Circus

Gekleed in op en top luchtvaartkleding weten zij hun publiek te boeien. Tussen de bedrijven door werd het publiek benaderd om de eerst volgende voorstelling bij te komen wonen.

Flying Circus op zoek naar hun publiek
Flying Circus op zoek naar hun publiek
Flying Circus
Flying Circus

Indien je het Flying Circus op een aankomend luchtvaartevenement tegenkomt, ga er dan beslist eens even bij kijken. Je komt er vrolijk vandaan!

Scania R500 van Frank Bakker

Scania R500
Scania R500

Deze Scania vrachtwagen is iets dat moet je gezien hebben. Op de zijkant van deze truck staan twee prachtige afbeeldingen van vliegtuigen. Een waar rijdend kunstwerk!

Scania R500
Scania R500

Aan de linkerzijde staat een Boeing B17 Flying Fortress. Zo te zien heeft de G-BEDF genaamd Sally B. uit Engeland hier model voor gestaan.

Scania R500
Scania R500
Scania R500
Scania R500

De rechterzijde is getooid met een stratende Spitfire die net zijn landingsgestel intrekt.

Politie

Politie!
Politie!

De politie was, zoals al eerder gemeld goed vertegenwoordigd. Met echte politieauto’s en motoren, onder nader voor de belgeleiding van het konvooi, maar ook met Amerikaanse politiewagen.

PH-PXB Eurocopter EC135P2+ van de politie
PH-PXB Eurocopter EC135P2+ van de politie

Ook de luchtvaarttak van de politie wist tussen het boeven vangen door even tijd vrij te maken om een paar keer laag over het Hoogvliegersterrein te cirkelen. Daarna ging men weer snel verder met hun missie.

PH-DUK Cessna 185 Skywagon Amphibian

PH-DUK Cessna 185 Skywagon Amphibian
PH-DUK Cessna 185 Skywagon Amphibian

Een beetje weggestoken, aan het einde van de static stond deze eend op het droge. Deze Cessna 185 met drijvers kan zowel op het land als ook vanaf het water opereren. Er zijn in Nederland maar weinig watervliegtuigen en dat maakt dit toestel uniek.

Naast al dit was er nog meer te bleven tijdens de Hoogvliegersdag. Daarbij natuurlijk niet te vergeten alle “gewone” sportkisten die de rondvluchten voor de bijna 60 kinderen uitvoerden. De foto’s daarvan staan op AirOnline.nl onder de knop Pictures, dan bij Lelystad met de datum van 5 april 2014. Ook de foto’s uit dit artikel staan daar in een hogere resolutie weergegeven.
Afsluitend wil ik vanuit de organisatie vooral Cees Ootjers van de KLM Aeroclub bedanken voor de mogelijkheid om deze dag weer van dichtbij mee te mogen maken.
Voor meer informatie over de Stichting Hoogvliegers verwijs ik graag naar hun website: www.stichtinghoogvliegers.nl.
Al eerder heeft AirOnline.nl aandacht aan de Hoogvliegersdag besteed. Klik HIER voor het verslag van 2012 en HIER voor 2013.

2 gedachten over “05/04/2014 Grote Hoogvliegersdag op Lelystad

Geef een reactie