02/05/2014 Duitse-middag op vliegveld Lelystad

M-TSRI Beech C90GTX King Air
M-TSRI Beech C90GTX King Air

Deze middag was gerust een Duitse middag te noemen. Maar liefst 6 bezoekende Duitse kisten waren er te zien.

D-EEDH Reims-Cessna F172M Skyhawk
D-EEDH Reims-Cessna F172M Skyhawk
D-ESAA Cessna 172S Skyhawk SP
D-ESAA Cessna 172S Skyhawk SP
D-EIMZ Reims-Cessna F172P Skyhawk
D-EIMZ Reims-Cessna F172P Skyhawk
D-ESLV Aquila A210 AT-01
D-ESLV Aquila A210 AT-01

Onder die bezoekers waren 3 “gewone” Cessna 172’s en een Aquila. Deze vertrokken naar Texel toe. De andere Duitsers waren de D-EECK, een OMF Symphony en de D-EGRT, een Beech C23 Sundowner. De Symphony was voor mij een nieuw type. Van de Beech Sundowner kom je nou ook weer niet zoveel exemplaren in Europa tegen, dus dat was ook best een aardig exemplaar.

D-EGRT Beech C23 Sundowner
D-EGRT Beech C23 Sundowner

De OMF Sympfony is overigens ontwikkeld uit de Stoddard-Hamilton Glastar en dat is ook wel te zien. Het toestel is in 2001 door de Ostmecklenburgische Flugzeugbau (OMF) gebouwd in een serie van 40. Daarna is OMF failliet gegaan en is de productie overgegaan naar Canada. Bij Trois-Rivères in Quebec werd het toestel bij Symphony Aircraft Industries (SAI) tot 2007 gebouwd met als aanduiding SA-160 Symphony. Daarna is ook de Canadese tak op de fles gegaan.

D-EECK Symphony Aircraft OMF 100-160
D-EECK OMF 100-160 Symphony

Naast de hier boven genoemde kisten stond nog de G-OAJS op het platform, een Piper Twin Commanche. Deze kist is tegenwoordig regelmatig op Lelystad te zien, alleen zit hij als ik hem zie altijd flink ingepakt onder een cover, waardoor een fotootje nou niet bepaald een succes wordt.
Wel succesvol te fotograferen was de M-TSRI. Dit is een Beech C90GTX King Air, geregistreerd op het eiland Man. De kist ging na de landing netjes langs het hek staan en werd naar mijn idee klaargemaakt voor een night-stop op Lelystad.

M-TSRI Beech C90GTX King Air
M-TSRI Beech C90GTX King Air

Iets later in de middag zag ik nog de G-PATS binnenkomen, een Diamond TwinStar. Deze kist werd afgetankt en voor de toren neergezet. Deze twin is inmiddels alweer vertrokken.

G-PETS Diamond DA-42 Twin Star
G-PETS Diamond DA-42 Twin Star

Van het lokale spul was voor mij de PH-HWH nog nieuw. Tenminste, de heli is van Heli Holland, maar ik weet niet precies of de PH-HWH op Lelystad thuis hoort… Deze bij Agusta in licentie gebouwde Bell JetRanger had ik in elk geval nog niet eerder voor mijn camera gehad.

PH-HWH Agusta-Bell AB.206B Jet Ranger II
PH-HWH Agusta-Bell AB.206B Jet Ranger II

Ook de Dutch Thunder Yaks maakten met drie kisten een lokale formatie-trainingsvlucht. Na de landing brak het zonnetje een beetje door en dat leverde meteen goede foto-mogelijkheden voor deze kisten op.

PH-DTY Yakovlev Yak-52
PH-DTY Yakovlev Yak-52
PH-DTX Yakovlev Yak-52
PH-DTX Yakovlev Yak-52
PH-DTW Yakovlev Yak-52
PH-DTW Yakovlev Yak-52

Bij het wegrijden zag ik de achterdeur bij de spuithal van QAPS open staan. Te zien was dat de Falcon 900 PH-LAU nog flink ingepakt binnen staat. Helaas was het niet toegestaan om een foto door de openstaande deur te maken en deed men na mijn beleefde vraag de roldeur maar weer vlug dicht… Naar verwachting zou de verf van deze kist in de loop van volgende week droog moeten zijn. Hopelijk is de PH-LAU dan weer buiten te bewonderen en dan in zijn nieuwe jas. De AirSerbia ATR 72 YU-ALP staat overigens nog steeds bij QAPS buiten voor de deur.
Alle foto’s van deze middag zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Kies dan de knop Pictures en scrol vervolgens naar Lelystad met de datum van 2 mei 2014.

Geef een reactie