22/05/2014 D-FRAS Socata TBM-900 als eerste in Europa afgeleverd

D-FRAS Socata TBM-900
D-FRAS Socata TBM-900

De eerste Europese DAHER-SOCATA TBM-900 is afgeleverd. Tijdens de jaarlijkse beurs EBACE (European Business Aviation Convention & Exhibition) die gehouden wordt op het vliegveld van Geneve werd de D-FRAS op 22 mei 2014 afgeleverd. Het constructienummer van deze kist is 1005. Deze gloednieuwe TBM-900 maakte deel uit van de staticshow tijdens EBACE2014. De dag ervoor kon ik van dit toestel al een paar foto’s maken.

D-FRAS Socata TBM-900
D-FRAS Socata TBM-900

De eigenaar van het toestel is Badenwings GmbH. Dit bedrijf is gevestigd op het Duitse vliegveld Baden-Baden. Verantwoordelijk voor de aflevering was de Duitse dealer van dit toestel, Rheinland Air Service (RAS).
De TBM-900 is een verbeterde versie van de TBM-700 en TBM-850. Hier vliegen inmiddels zo’n 660 exemplaren van in 35 landen. Gemiddeld is daar al 1,1 miljoen uur mee gevlogen.
De TBM-900 is voorzien van een krachtige, 850Pk sterke PT6 turboprop. Die motor is goed voor een maximale snelheid van 330Kts.
Ten opzichte van de vorige versies is de TBM-900 sneller en comfortabeler voor piloot en passagiers. Er zijn aerodynamische aanpassingen gedaan zoals een nieuw ontworpen spinner en een 5-bladige composiet-propellor van Hartzell. Daarnaast is de reikwijdte van het toestel toegenomen, men kan nu zo’n 3.300km vliegen alvorens weer naar de pomp te moeten.

D-FRAS Socata TBM-900 met de nieuwe 5-bladige Hartzell prop.
D-FRAS Socata TBM-900 met de nieuwe 5-bladige Hartzell prop.

Aan zo’n toestel hangt natuurlijk wel een mooi prijskaartje, voor 3,5 tot 3,7 miljoen Dollar staat ie bij je in de hangaar. 😉 Voor de liefhebbers die het kleurenschema van de D-FRAS mooi vinden, bij de bestelling moet je dan opgeven dat je hem in Socata White, Red en Estagnous Silver wil hebben.
Er heeft overigens al eerder een TBM met de registratie D-FRAS gevlogen, toen betrof het een TBM-700 met constructienummer 569.

Geef een reactie