13/09/2014 Dutch Air Rally en regulier verkeer op Lelystad Airport

N73FY Cessna 172P Skyhawk deelnemer aan de Dutch Air Rally
N73FY Cessna 172P Skyhawk deelnemer aan de Dutch Air Rally

Deze dag werd voor de eerste keer de Dutch Air Rally gevlogen. De organisatie had een ochtendvlucht in de planning en een navigatievlucht naar Teuge in de middag. Door het matige weer verviel de ochtendopdracht. Er hing te lage bewolking, die pas later in de ochtend oploste. Tegen het einde van de ochtend konden daardoor gelukkig de aanreizende kisten naar Lelystad Airport komen. De lokale kisten die deelnamen en op Lelystad Airport gebaseerd zijn hadden door de gecancelde ochtendvlucht een makkie. Sommigen van hen gingen de tweede helft van de ochtend toch nog op pad om op eigen initiatief de ochtendtaak te vliegen.

OO-VRE Reims/Cessna F172M Skyhawk als buitenlandse deelnemer aan de Dutch Air Rally
OO-VRE Reims/Cessna F172M Skyhawk als buitenlandse deelnemer aan de Dutch Air Rally

De deelnemers parkeerden allen hun toestel bij het Aviodrome. Daarvandaan konden zij hun navigatievlucht voor het tweede deel van de rally voorbereiden.

PH-TSN Diamond DA42 Twin Star als (volgens mij) enige deelnemende twin
PH-TSN Diamond DA42 Twin Star als (volgens mij) enige deelnemende twin

Na de vluchtvoorbereiding voor de middag ging de eerste kist om 14:00 uur op pad. Vervolgens druppelde het hele veld met deelnemers naar de holding van 05R voor hun vlucht met als eindbestemming Teuge. Via een bepaalde route moest daar vervolgens een doellanding gemaakt worden.

D-EAWZ Reims/Cessna F172M Skyhawk mooi groen tussen 't groen
D-EAWZ Reims/Cessna F172M Skyhawk mooi groen tussen ‘t groen

Naast de deelnemers van de Dutch Air Rally leverde deze dag mij nog een aantal andere nieuwe kisten op. Maar liefst drie gebaseerde kisten die ik nog niet eerder voor de camera had gekregen waren te zien. Allereerst ging de N7779V, een Beech B200 Super King Air op pad met 5 personen naar Goodwood in Engeland. Op het moment dat ik dit zit te typen (za 13/09/2014 18:50u) komt deze kist over mijn huis in Almere, weer op de terugweg naar Lelystad Airport.

N7779V Beech B200 Super King Air
N7779V Beech B200 Super King Air

Vervolgens viel de 2-DITO binnen. Deze Piper PA46 is hier al een tijdje gebaseerd en draagt een registratie van Guernsey. Dit Britse eiland heeft sinds december 2013 een eigen vliegtuigregister beginnend met 2-****. Dit was tevens mijn eerste “Guernsey-kist”.

2-DITO Piper PA-46-500TP Malibu Meridian
2-DITO Piper PA-46-500TP Malibu Meridian

Ook gebaseerd op Lelystad Airport is de N202DS, een Piper Navajo met een Panther-conversie. Dat is onder andere te zien aan de winglets en de tips van de propellers. Deze twin ging voor een klein lokaal vluchtje op pad, nadat het bij Wings Over Holland vandaan kwam taxiën en bij Martinair twee passagiers op gepikt had. Een leuk type dat je tegenwoordig niet meer zo vaak ziet. Deze kist is inmiddels ook al weer 36 jaar oud.
Of een snel intrekkend neuswiel ook deel uit maakt van de Panther-conversie weet ik niet, maar het levert wel een grappig plaatje op. 😉

N202DS Piper PA-31-325 Navajo C/R met winglets vanwege de Panther conversie
N202DS Piper PA-31-325 Navajo C/R met winglets vanwege de Panther conversie

Tussen al het verkeer van de Dutch Air Rally kwam nog een Ultralight uit Middenmeer binnenvallen. Het betrof hier de PH-3R6.

PH-3R6 Alpi Aviation Pioneer 300-N uit Middenmeer
PH-3R6 Alpi Aviation Pioneer 300-N uit Middenmeer

Tot slot is nog het vermelden waard dat de Catalina vanaf het platform vertrok met in totaal 18 personen aan boord voor een lokale vlucht van 1,5 uur. Ook een leuke bezigheid voor de zaterdagmiddag zou ik zeggen! 🙂

PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina, even het oliepeil checken voor vertrek
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina, even het oliepeil checken voor vertrek

Alle foto’s van vandaag (met de meeste deelnemers aan de Dutch Air Rally) zijn te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad. Klik vervolgens bij de datum van 13 september 2014.

Geef een reactie