In het weekend van 27 en 28 september 2014 werd op de internationale luchthaven van Malta, genaamd Luqa (LMML), de jaarlijkse airshow gehouden. Het is onbetwist het grootste luchtvaartevenement op dit, qua omvang, bescheiden mediterrane eilandje.
Onder leiding van 4Aviation, een reisorganisatie gespecialiseerd in trips voor luchtvaartenthousiasten, werd vrijdagmorgen 26 september al om 03:00 uur verzameld om met in totaal 10 gelijkgestemden/gelijkgestoorden richting Malta te vliegen.
In een bijna lege Transavia Boeing 737 (30 pax) landden we al om 08:00 uur op Malta. Voor de vrijdag hadden we speciale toegang op het platform weten te regelen. De badges daarvoor konden we die ochtend afhalen en daarna kon het echte werk beginnen.
Bij aankomst stond er nog slechts een bescheiden aantal toestellen op het platform. Patrouille Aquila uit Spanje was aanwezig, er stonden twee Zwitserse Hornets, twee RAF Tucano’s, een RAF Beech 200 en twee Duitse Tornado’s.
De klapper van de show, een in China ontworpen Hongdu K-8E Karakorum uit Egypte, was nog niet gearriveerd. Van dit trainingstoestel heeft de Egyptische luchtmacht als het goed is 120 exemplaren, waarvan er 110 in licentie gebouwd zijn door de Arab Organization for Industrialization (AOI).
Dit toestel zou voor het eerst in Europa verschijnen en zou eigenlijk al op donderdag arriveren. Naar verluid heeft het toestel, samen met een begeleidende C-130 Hercules, een landing moeten maken op een civiel veld in Griekenland. Dit vanwege ongunstige weersomstandigheden op de route.
Wat ons betreft was de verlate aankomst geen probleem, nu konden we het toestel nog in het “wild” fotograferen, nog voordat er hekjes of touwtjes omheen gespannen zouden worden. Kort na de landing van de K-8E verscheen ook de begeleidende Lockheed C-130 Hercules ten tonele. Deze zou aanvankelijk weer vertrekken, maar na overleg werd toch besloten dat de bemanning het weekend in Mala zou doorbrengen. Goede keuze!
Later in de middag kwamen er nog twee Lockheed P-3C Orions binnen, één van de Duitse marine en één van de US Navy. De laatste hoort thuis op Hawaii en was dan ook een aardig eindje van huis. Deze kist vertoeft momenteel in Italië op de NAVO basis Sigonella.
De Royal Air Force was ook goed vertegenwoordigd aan het einde van de dag. Op het platform stonden toen nog, naast de eerder genoemde kisten, twee zwarte Hawks en een Tornado. Op een ander platform werden de Red Arrows geparkeerd, tezamen met hun begeleidende C-130 Hercules.
Aanvankelijk werden op de website van de airshow een aantal interessante kisten aangekondigd. Het werd in de dagen voor de show echter een beetje het verhaal van “ken je die van die naar Malta gingen? …die gingen niet!” Zo was er een Griekse F-4 Phantom aangekondigd, een Hercules uit Qatar en de Turkish Stars, het Turkse demo-team met hun F-5-jes en de Belgische F-16A met z’n solodisplay. Al deze kisten lieten het (om diverse redenen) afweten.
Het vliegprogramma van de airshow was daardoor enigszins beperkt. Natuurlijk mag je nog steeds niet klagen met drie demo-teams (Red Arrows, Frecce Tricolore en Patrouille Aquilla), maar daar om heen was de vliegshow mager.
In de aanloop naar de publieksdagen op zaterdag en zondag was ’s avonds nog hard gewerkt. Het op vrijdagavond nog vrij lege platform, was op zaterdagmorgen gevuld met een flink aantal lokale toestellen. Uiteraard van de Malteese luchtmacht, maar ook een aantal sportkisten en ultralights waren paraat.
Niet iedereen van ons reisgezelschap kon deze sportmuggen bekoren, maar ik heb ze toch maar al te graag even op de foto gezet. Waar, anders dan op malta, kun je deze kistjes namelijk tegenkomen?
Meest bijzonder civiele kist op het platform was voor mij de I-FENI. Dit is een Piaggio P-166C. Dit toestel, uitgerust met twee duwpropellers zag er werkelijk subliem uit!
Op de publieksdagen kon ook gekeken worden in het gebied tussen de parkeerplaats en het platform van de staticshow. Hierbij passeerde je naast hangaartjes van lokale bedrijven ook één van de Lufthansa hangaars. Lufthansa heeft een grote onderhoudsfaciliteit op dit eiland. Dit resulteerde dan gelijk weer in een aantal interessante Afrikaanse kisten. Binnen stonden 2 Nigeriaanse Boeing 737’s en buiten stond een Libische Boeing 737 (5A-WAC). Deze laatste stond hier om enige kogelgaten te laten dichten die het tijdens gevechten op de luchthaven van Tripoli had opgelopen!
Rond de kleinere hangaars werden nog een paar rompen en vliegtuigdelen gevonden die (nog) niet allemaal geïdentificeerd zijn. Eén van de leukere wrecks & relics was een ex Libische Partenavia P-68 zonder staart. Er stond geen registratie meer op, maar het typeplaatje was nog wel aanwezig voor de identificatie.
Tussen de bedrijven door gaat op de luchthaven Luqa het reguliere vliegverkeer gewoon door. Hierdoor kon ik mijn foto’s van Air Malta kisten uiteraard uitbreiden, maar met ook een paar andere leuke passanten. Wat te denken bijvoorbeeld van een BAe 146 uit Botswana (A2-ABH) en een Libische bizjet (5A-DRL). Of een Algerijnse Diamond DA40NG met de registratie 7T-VNH. Ook die was wat mij betreft niet te versmaden!
De vliegshow op zondag kende als hoogtepunt de fly-by van een Air Malta Airbus A320 met de Red Arrows aan de vleugels. Bij de eerste pass werd met rood-wit-blauwe rook gevlogen, bij de tweede pass werden de kleuren van de Maltese vlag nagebootst door alleen met rood-witte rook langs te vliegen.
Na de show op zondag hebben we nog gebruik gemaakt van de gelegenheid om op het platform in het donker en met kunstlicht foto’s te maken. Aangezien ik geen statiefje bij me had werd dit met wat kunst en vliegwerk en met mijn fototas als statief geïmproviseerd. Er zijn toch nog wel een paar leuke plaatjes uit tevoorschijn gekomen.
Op maandagmorgen stond het vertrek van de meeste bezoekers gepland. Alleen de al eerder genoemde Orion van de US Navy vertrok al op zondag, zij het met vertraging vanwege panne aan het neuswiel. Hiervoor was nog een tweede Orion met reserveonderdelen ingevlogen.
Ook op de maandag hadden wij toestemming om vanaf het platform, heel dicht bij, alles te fotograferen. Een prima faciliteit van de organisatie!
Vanaf 09:00 uur verliet de ene na de andere kist Malta. Voor een aantal bezoekers betekende dat ook eerst nog een transportkist moest arriveren, om de nodige supportzaken op te halen. Zo kwamen er nog twee CASA 295’s uit Tsjechië en Spanje binnenvallen, net als een Italiaanse Hercules en een Zwitserse Cessna Citation.
Bij de vertrekkende kisten waren nog twee acties het vermelden waard. De Duitse Orion vloog op grasspriethoogte over de taxibaan om in een lowpass een laatste afscheidsgroet te brengen. Als tweede was het vertrek van de Italiaanse AW139 van de Guardia Costiera, de Italiaanse kustwacht, te noemen. In plaats van rustig op de wielen het platform af te taxiën ging deze kist al na een paar meter hoveren. Hierdoor ontstond een sterke luchtstroom over het platform. Dit resulteerde in een enorme stofwolk toen de heli bij de rand van het platform kwam. Gevolg was dat iedereen en alles gezandstraald werd. De Belgische ERJ-135 op het platform werd denk ik het zwaarste slachtoffer. Deze kist had geen afdichtende doppen op de motorinlaten zitten. Daardoor vrees ik dat men daar eerst een bak zand uit heeft kunnen scheppen alvorens men veilig op weg kon. Of dat gelukt is weet ik niet aangezien hun vertrek pas op dinsdag 30 september gepland stond. Al met al een domme en onnodige actie!
Aan het begin van de middag was zo’n beetje het hele platform leeg. Ook de Egyptische delegatie kon, na aanvankelijk wat technische problemen, ook vertrekken. Voor ons ook tijd om ons aan de Transavia-incheckbalie op het veld te melden voor de terugreis. De trip zat er weer op en we kunnen terugkijken op een mooi, relaxed weekendje weg met een vliegshow die misschien in kwantiteit niet overhield, maar in kwaliteit top was.
2 gedachten over “26-29/09/2014 Malta International Airshow 2014”
Berend Jan een mooi verslag en zo snel. !
Gr Cees Tims
Hallo Cees,
Dank voor je leuke reactie! De hele serie foto’s komt binnenkort nog in groter formaat op de site te staan.
Groeten,
Berend Jan