Vandaag kon ik me in de middag melden in Vertrekhal 1 op Schiphol voor de derde en laatste MD-11 Farewell vlucht met de PH-KCD onder vluchtnummer KL9899. Om er een compleet dagje Schiphol van te maken had ik voor de ochtend een werkruimte bij onze vestiging van Vebego Airport Services geboekt. Een mooie “Room-with-a-View”!
Al eerder op de dag vertrokken de KL9895 om 10:30 uur en KL9897 om 13:00 uur vanaf gate C22. De vluchten werden uitgevoerd met de PH-KCD, één van de drie nog in Nederland overgebleven KLM MD-11’s.
In totaal waren er zo’n 600 tickets voor de afscheidsvluchten vluchten verkocht. Binnen een paar uur waren deze allen vergeven. En zeg nou zelf, welke luchtvaartliefhebber wil nu niet met een MD-11 op de 11e van de 11e voor € 111,- een rondvluchtje boven Nederland maken!
Op variërende hoogtes tussen 2.000 en 5.000 voet en met een gangetje van ruim 260/270 knopen (ongeveer 500 km/u) werd koers gezet langs de kustlijn, richting de nieuwe waterweg, naar Rotterdam, richting Zierikzee en Breda, van daar naar Utrecht, over de Loosdrechtse Plassen en het Gooi naar Almere, via Lelystad naar Dronten, daar een bocht naar rechts om vervolgens weer via Almere en Pampus op te lijnen voor baan 27. Vlak voor baan 27 werd een bocht gemaakt naar baan 24. Zo kon de aanwezige pers de laatste landing goed vastleggen.
Hierna werd achter de PH-PBA DC-3 Dakota een rondje om Schiphol heen getaxied en werd kort voor het oprijden van het vrachtplatform door de brandweer een watersaluut gegeven. Hiermee was dan echt de laatste passagiersvlucht met een MD-11 ten einde…
Bij het uitstappen was de gelegenheid om op het platform de Dakota en nog een tweede MD-11, de PH-KCB, te fotograferen. De laatste was met schijnwerpers verlicht, wat met het laatste beetje daglicht een mooi plaatje opleverde.
Alle passagiers van deze afscheidsvlucht kregen een uniek boek mee “MD-11 Farewell”. Dit lag bij vertrek al klaar op de passagiersstoel. In dit boek staan ervaringen van vliegers van de MD-11 en het wordt in een beperkte oplage uitgebracht.
De stoel waar dit boek op lag was overigens ook al leuk om te zien. Speciaal voor deze vlucht waren de hoofdsteunen voorzien van een MD-11 cover. Deze heeft natuurlijk iedereen als extra souvenir meegenomen… 😉
Dit boek was trouwens niet het enige wat de passagiers mee kregen. Al bij het instappen kreeg iedereen een goodie-bag met onder andere een MD-11 flight-safetycard. Deze mocht als aandenken mee genomen worden. Maar ook aan boord ontbrak het de passagiers niet aan aandacht. Er werden speciale MD11 petit-fours geserveerd met een speciaal MD-11 wit-wijntje. Dit alles werd door zeer enthousiast cabinepersoneel vanuit een vrolijk versierde pantry rondgebracht. Ook zij genoten zichtbaar van deze ongewone vlucht!
Helemaal ongewoon was het feit dat de PH-KCD aan de binnen- en buitenkant met viltstiften werd versierd met allerhande bedankteksten. Weleen raar gezicht, maar ach, de kist wordt later toch gesloopt…
Met deze laatste vlucht van de KLM MD-11 komt er een einde aan carrière van dit type toestel als passagierstoestel. Van de ooit 200 gebouwde exemplaren is nu geen enkele luchtvaartmaatschappij ter wereld die hier nog personen mee vervoert. Wel zijn de MD-11’s nog in dienst bij een aantal vrachtmaatschappijen, waaronder (tot zomer 2016) bij Martinair Cargo in Nederland.
De MD-11 zag in 1990 het levenslicht en was een doorontwikkeling van McDonnell Douglas van hun DC-10. De romp van dit toestel werd verlengd, de spanwijdte van de vleugels werd vergroot en er kwamen kenmerkende winglets aan de vleugeltips. De karakteristieke derde motor in de staart bleef ook in dit model gehandhaafd.
De KLM had voorheen ook met de McDonnell Douglas DC-10 gevlogen en dus was het niet een hele vreemde keuze dat ook de opvolger, de MD-11, werd besteld. In totaal werden er twaalf toestellen bij de fabriek afgenomen. Sterker nog, in de 95-jarige historie van de KLM heeft men 80 jaar lang alle, door Douglas gebouwde types in de vloot gehad, beginnend bij de DC-2 en nu eindigend met de MD-11. De speciale bestickering van de toestellen van de Farewell Fight benadrukken dat nog eens.
Tussen december 1993 en mei 1997 kwamen de toestellen nieuw bij de KLM in dienst. Op 25/26 oktober 2014 werd met de PH-KCE de laatste lijnvlucht vanuit Montréal gevlogen. De PH-KCE is samen met de PH-KCB en de PH-KCD nog in dienst gebleven. De zeven andere toestellen zijn al sinds augustus 2012 stuk voor stuk uitgefaseerd.
Na de uitfasering zijn de toestellen van hun KLM opschriften ontdaan en naar de Verenigde Staten overgevlogen. Daar wacht(te) voor iedere kist de slopershamer.
Met maar een aantal van 200 gebouwde toestellen wordt het heden ten dage steeds moeilijker om dit type luchtwaardig te houden. Onderdelen worden hierdoor duur en moeilijker verkrijgbaar. Vandaar dat voor de KLM MD-11 geen nieuwe kopers zijn gezocht. Daarnaast hadden de airframes natuurlijk ook de nodige vlieguren opgedaan, waardoor de kisten aan het einde van hun werkzame leven zijn gekomen.
Alle MD-11 toestellen in dienst van de KLM even op een rijtje:
Registratie | Naam | Constr. Nr. | In dienst | Uit dienst | Bijz. |
PH-KCA | “Corrie Brokken” | 48555 | 7-12-1993 | 26-9-2014 | Gesloopt |
PH-KCB | “Maria Montessori” | 48556 | 1-3-1994 | ||
PH-KCC | “Marie Curie” | 48557 | 23-6-1994 | 11-4-2014 | Gesloopt |
PH-KCD | “Florence Nightengale” | 48558 | 16-9-1994 | ||
PH-KCE | “Audrey Hepburn” | 48559 | 18-11-1994 | ||
PH-KCF | “Annie Romein” | 48560 | 16-12-1994 | 4-1-2013 | Gesloopt |
PH-KCG | “Maria Callas” | 48561 | 12-5-1995 | 24-4-2013 | Gesloopt |
PH-KCH | “Anna Pavlova” | 48562 | 31-8-1995 | 3-8-2012 | Gesloopt |
PH-KCI | “Mother Theresa” | 48563 | 10-11-1995 | 22-10-2012 | Gesloopt |
PH-KCK | “Ingrid Bergman” | 48564 | 20-5-1997 | 9-12-2013 | Gesloopt |
In de loop der jaren heb ik alle MD-11 toestellen van de KLM wel eens voor de lens gehad. Het leek me daarom leuk om bij dit artikeltje alle tien de kisten nog even in het zonnetje te zetten.
Een gedachte over “11/11/2014 Farewellflight KLM McDonnell Douglas MD-11”
Mooi artikel Berend je bent je roeping als luchtvaartjournalist misgelopen