HelikoptersMilitairSportvliegtuigen

10/11/2014 Lelystad met testvluchten van de Fokker 50’s

U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)
U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)

Nu de definitieve aflevervlucht van de Fokker 50’s op Lelystad voor de deur staat, werd het tijd om nog even proef te vliegen alvorens de grote reis richting Peru aan te vangen. De beide ex Koninklijke Luchtmacht toestellen werden met een gezamenlijke bemanning van Peruaanse en Nederlandse vliegers aan een zogenaamde acceptatievlucht onderworpen.

U-05 + U-06 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)
U-05 + U-06 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)

Voor dat doel waren beide toestellen nog van hun oude Nederlandse registratie U-05 en U-06 voorzien en al op zondag 9 november op het platform van Lelystad Airport geparkeerd. Klaar om op maandag 10 november een vlucht te maken.

U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)
U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)

Als eerste was de U-05 aan de beurt. Deze vertrok voor een drietal uren en vloog in die tijd even naar Eindhoven op en neer. Na het vertrek op Lelystad werd nog een mooie low-pass gemaakt voor de vele aanwezige spotters op het veld.

U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)
U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)

Kwalitatief leek alles goed in elkaar te zitten en het toestel kwam dan ook weer in dezelfde staat terug op Lelystad. Alhoewel…. Tijdens de vlucht had één ding het niet gehouden, de tape die over de Peruaanse registratie geplakt was! Door de luchtstroming was de registratie U-05 bijna vervaagd, in elk geval aan de linkerkant. Tevens was nu duidelijk de nieuwe registratie leesbaar: AE-567. Dat vonden de vele spotters, inclusief ikzelf, natuurlijk geen probleem!

AE-567 / U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu) met de nieuwe registratie zichtbaar
AE-567 / U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu) met de nieuwe registratie zichtbaar
AE-567 / U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu) de tape is er bijna geheel afgewaaid!
AE-567 / U-05 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu) de tape is er bijna geheel afgewaaid!

Later op de middag volgde eenzelfde vlucht met de U-06. Deze kwam vlak voor sunset weer terug in de polder.

U-06 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)
U-06 Fokker 50 Peruvian Navy (ex KLu)

De toestellen lijken daarmee gereed voor hun aflevervlucht op 17 november a.s. Om 09:00 uur staat het vertrek gepland. Tot die tijd staan de toestellen, met hun Peruaanse registratie, bij het Aviodrome. Daardoor zullen de dagen tot vertrek nog wel een paar liefhebbers een kaartje voor het museum voor willen kopen!
Tussen deze bedrijvigheid door werd er natuurlijk ook met andere toestellen gevlogen op Lelystad. Opvallend was dat eigenlijk weinig tot geen spotters hier oog voor hadden. Toch zat er voor mij ook hier nog wel wat leuks tussen. De PH-JFC, een Robinson R44, vertrok met HeliCentre titels. Deze had ik hier nog niet eerder voor de lens gehad.

PH-JFC Robinson R44 Raven II
PH-JFC Robinson R44 Raven II

De D-EMFU is een echte klassieker. Het is een Bölkow B0.208c Junior uit 1965, al weer bijna een halve eeuw oud! Een leuke visitor dus!

D-EMFU Bolkow Bo.208C Junior
D-EMFU Bolkow Bo.208C Junior

Alle foto’s van deze dag zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Lelystad, met de datum 10 november 2014.

Geef een reactie