
Het was alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst op Breda International Airport was. De naam blijft voor mij erg wennen hoor, de oude naam Seppe blijft nog vertrouwd klinken.
De nieuwbouw aan de zuidzijde van het veld is gereed. Er wordt nu gewerkt aan de bestrating er om heen. Inmiddels hebben diverse lokale luchtvaartbedrijven hier hun intrek genomen.

Het verkeer van de zuidzijde kan gebruik maken van een gras-taxiebaantje om aan de baankop van RWY07 te komen. Wil men geen gras aan de voeten, dan kan er eerst richting RWY25 getaxied worden om vervolgens halverwege de baan te crossen en terug te taxiën.

Voor het publiek is nog steeds een strook beschikbar aan de zuidkant, waardoor zeker bij gebruik van RWY07 het prima fotograferen is. Ook de frietkar is in het weekend paraat.
Vanwege het mooie weer werd druk gevlogen met de para-kist van Seppe. De PH-ENP maakte voortduren vluchten om de springers naar hun gewenste hoogte te brengen voor een enkele reis.

Bij het Vliegend Museum gingen de hangaardeuren open om twee toestellen naar buiten te duwen. Eén daarvan was de PH-RLB, een mooie gele Saab Safir. Vorige week zag ik dit toestel nog op Teuge binnenvallen. Ik was in de veronderstelling dat dit toestel op Midden Zeeland gebaseerd stond, maar het brengt kennelijk hier zijn nachten normaal door. De PH-RLB vertrok naar Zwartberg in België.

Een andere oldtimer die een lokaal vluchtje ging maken was de PH-LIK. Dit is een mooi Piper Cubje in de kleuren van de Nederlandse Luchtmacht ten tijde van de periode dat het in Nederlands Indië in gebruik was.

De PH-MSE vertrok voor een vlucht naar Engeland. Later op de dag zou het toestel weer terugkeren, zoals op de radio te horen was.

Op een gegeven moment kwamen er een paar toestellen aan die uitweken van Midden Zeeland. Kennelijk was daar iets waardoor het veld (tijdelijk) gesloten was. De reden is mij onbekend. Het leverde in elk geval de PH-HLR op, een Robin en een paar toestellen die normaal op Rotterdam thuishoren.



Met als thuishaven Budel was de PH-DKE neergestreken. Deze Cessna 152 heeft hier zijn vaste standplaats en ik zie het kistje maar weinig buiten zijn eigen veld verschijnen.

Vanuit Duitsland was de D-EMIK te zien. Dit is een Robin DR400/140B Major gebouwd in 1976

De PH-MJB was bijgetankt, maar wilde kennelijk niet starten. Met vereende kracht werd het toestel daarna maar terug naar de hangaar geduwd. Dat is op de foto te zien. Ook is op de foto te zien dat niet iedereen even hard duwt… Maar tja, er moet ook iemand toezicht houden, nietwaar! 😉

De foto’s van dit bezoekje aan Breda/Seppe zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Breda met de datum 19 april 2015.

Een gedachte over “19/04/2015 bezoekje aan Breda Airport (voorheen Seppe)”
Weer een mooie verzameling aan foto”s..!
En leuke achtergrond info.
Voor mij weer erg leerzaam.
Grüezi, Jelmer