Van het bezoek aan Vliegveld Hilversum had ik al de foto’s van de PH-BRR laten zien. Zie hiervoor het artikeltje over de Bowers Fly Baby.
Maar er was die middag natuurlijk nog wel wat meer te zien. De meeste tijd heb ik doorgebracht in de landing van baan 18.
Tegenwoordig hoort de PH-STN thuis op Hilversum. Deze kist is overgenomen uit de failliete boedel van Stella Aviation en hoort thuis in de oude Skylight hangaar.
Ondanks het steeds krapper wordende luchtruim rond Vliegveld Hilversum ziet men nog steeds kans om parachute te springen vanaf dit veld. De PH-TGC doet daar al heel wat jaartjes dienst voor. De kist was flink druk deze zondagmiddag.
Eén van de leukere kisten, naast de Bowers Fly Baby, was deze middag de PH-FCO. Deze in 1988 als bouwpakket gemaakte Falco heeft tegenwoordig een Nederlandse registratie. Voorheen was het als G-BYLL gebaseerd op Hilversum.
De PH-FLK bracht een bezoekje vanaf Lelystad. Over de radio werd netjes de landing aangekondigd, alleen kwam men aangevlogen voor baan 25 terwijl toch echt baan 18 in gebruik was. Beetje slordig! Van de weeromstuit werd een zeer ruime nieuwe naderingspoging ondernomen. Zo ruim zelfs dat de havendienst op een gegeven moment informeerde of de kist nog van plan was naar Hilversum te komen…
De N910LC is een Cessna 172 die op Hilversum thuis hoort. Het is overigens een Cessna die in Reims (Frankrijk) in 1975 in licentie is gebouwd.
Iets verser dan de vorige Cessna is de PH-ADE. Deze Cessna is al lange tijd in Nederland ingeschreven en heeft al diverse kleurenschema’s gehad. Tegenwoordig hoort de kist thuis op Midden Zeeland.
Voor de zwevers was het weer ook gunstig. Naast de lierwagen werd ook de PH-GOZ gebruikt om de zweefkisten naar boven te helpen. Na het loskoppelen van de zweefkist kan de sleepkabel ingerold worden, zodat men deze niet eerst hoeft af te werpen alvorens te kunnen landen.
De G-BCVH is geen buitenlandse bezoeker, maar een op Vliegveld Hilversum gebaseerde leskist. Het toestel wordt al geruime tijd gebruikt door Dwarf Powered Gliders. Leuke van deze uitvoering is dat er ook aerobatics mee uitgevoerd kunnen worden.
De foto’s die deze middag gemaakt zijn staan in groter formaat op de fotopagina van AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Hilversum met de datum 19 april 2015.