Op Hemelvaartsdag werd op het vliegveld van Hoogeveen het evenement Wings & Wheels gehouden. Een bijeenkomst van antieke vliegtuigen en voertuigen. Het mag duidelijk zijn dat onze interesse voornamelijk naar de vliegtuigen uit ging… 😉 Helaas was het redelijk bewolkt, waardoor we het deze keer even zonder zonnige plaatjes moeten doen.
Eén van de leukste bezoekers stond een beetje achteraf opgesteld. Het betrof hier een Zweeds Piper Super Cub met de registratie SE-GCK in de kleuren van de Zweedse luchtmacht. Het toestel had wat mij betreft iets prominenter neergezet mogen worden.
Het vliegveld Hoogeveen herbergt zelf ook een aantal leuke klassiekers. Zo zijn drie van de vier toestellen van de Seagull formation hier gestationeerd. De Piaggio FWP-149D toestellen hebben eerst dienst gedaan bij de Duitse luchtmacht, maar zijn onverwoestbaar en vliegen nog lekker in de rondte.
Er was ook nog een Piaggio uit Duitsland afkomstig aanwezig. De D-EONA werd na binnenkomst bij de soortgenoten geparkeerd.
Met de Stinson van Hoogeveen werd veel gevolgen. De hele middag maakte dit toestel korte vluchtjes rond het veld.
Ook gebaseerd op Hoogeveen is de N58799 / FV154. Dit is een Fairchild PT-26A-FE Cornell II. Een toestel dat, zeker in Europa, een zeldzaamheid is.
De G-BUVN is een in Spanje in licentie gebouwde Bücker Jungmann. Deze kist is in 1954 bij het Spaanse CASA gebouwd. Het toestel vliegt nu in de oude kleuren van de Nederlandse luchtmacht. Voorheen werd er met een oranje driehoek gevlogen in plaats van de ronde roundel die men tegenwoordig voert.
Van metaal, maar wel al gebouwd in 1948, is de N3651V. Deze blinkend gepolijste Cessna 140 hoort thuis op Vliegveld Hilversum en vertrok al vroeg in de middag huiswaarts.
Er waren naast de klassieke toestellen ook nog wat gewone sportkisten naar Hoogeveen gekomen. Deze werden her en der op het veld geparkeerd. De meesten bleven een paar uurtjes en vertrokken daarna weer huiswaarts. De N207HV was één van die bezoekers.
Opvallend was verder het grote aantal bezoekende ultralights. Met name de Aerospool Dynamic WT9 is daarbij een populair type. Dit model was in diverse varianten aanwezig, met een vast landingsgestel, met intrekbare wielen, met of zonder winglets.
Tussen de echte vliegtuigen door werd een paar keer een demonstratie gegeven met radiografisch bestuurbare modelvliegtuigen. Daar was één erg fraai exemplaar bij van een Junkers Ju87 Stuka. Dit model van de indertijd gevreesde Duitse duikbommenwerper zag er in de lucht opmerkelijk realistisch uit!
De gemaakte fotoserie van dit evenement is in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Hoogeveen met de datum 14 mei 2015.
Een gedachte over “14/05/2015 Wings & Wheels op Hoogeveen”
Grüezi Beren Jan,
Weer mooie plaatjes en echt de moeite waard lijkt me om te bezoeken.
Die D-MLME Zlin Aviation Savage Bobber lijkt mij wat winderig maar wellicht de echte ultieme vlieg ervaring zo in een frame met vleugels…..
Mij niet gezien brrrrr……
Groeten, Jelmer