06/06/2015 Bezoekje aan het Duitse Waddeneiland Juist

D-IFTI Britten-Norman BN-2B-20 Islander
D-IFTI Britten-Norman BN-2B-20 Islander

Op zaterdag 6 juni met een Cessna 172 vanaf vliegveld Hilversum het Duitse Waddeneiland Juist (EDWJ) bezocht. Voor veel Duitsers was het een lang weekend, de donderdag ervoor was een nationale feestdag. Daardoor was de verwachting dat er een redelijk aantal bezoekende kisten op het veld zouden staan.

Vliegveld Juist (EDWJ)
Vliegveld Juist (EDWJ)

Die verwachting werd waargemaakt. Een aardig aantal sportkisten had de weg naar dit smalle eiland weten te vinden.
de landing was even opletten. Er stond een aardig noordwest windje. De aanvliegroute over de duinen was een beetje turbulent., maar onze vlieger Hans wist de kist netjes op het eiland te landen.

Landing vanuit de PH-SKN
Landing vanuit de PH-SKN

Diverse kisten moesten even flink sturen om een goede landing te maken. Het leverde in elk geval een paar leuke plaatjes op.

D-EKDH Robin DR.400/120 Dauphin 80 even flink sturen!
D-EKDH Robin DR.400/120 Dauphin 80 even flink sturen!

Na de landing konden we aan de zuidzijde van de baan parkeren. De westzijde was namelijk al aardig vol. Direct werd die kant van het veld door ons uitgekamd en op de foto gezet.

D-ENXB Piper PA-28-161 Cherokee Warrior II
D-ENXB Piper PA-28-161 Cherokee Warrior II

Ook konden er een paar plaatjes gemaakt worden van de landende motorzwevers die gebruik maakten van de parallelle grasbaan op het veldje. Zij landden midden tussen de meeuwen, die kennelijk wel gewend waren aan hun gemotoriseerde broeders.

D-KAGP Scheibe SF 25C Rotax Falke landt tussen de meeuwen
D-KAGP Scheibe SF 25C Rotax Falke landt tussen de meeuwen

Daarna even goed links en rechts gekeken en wandelend de baan over gestoken. Tijd voor de noordkant van het veld.
Vanaf die kant vertrekken geregeld Britten-Norman Islanders naar het vaste land. We hebben er in de korte tijd dat we hier waren drie gezien. En dat naast een Cessna 182 waar ook passagiers mee vervoerd worden. Ik denk niet dat er veel luchtvaartmaatschappijen zijn die zo’n klein kistje in hun vloot hebben en deze actief inzetten voor hun passagiersvervoer.

D-EFLO Cessna 182T Skylane op lijndienst
D-EFLO Cessna 182T Skylane op lijndienst

Op het veld stond ook een indrukwekkende Daher/Socata TBM900 met de registratie N950KK. Deze nieuwe turboprop is doorontwikkeld uit de TBM700 en TBM850. Dit toestel is te herkennen aan de winglets en de vijfvlakkige prop met afgeronde tips.

N950KK Daher-Socata TBM900
N950KK Daher-Socata TBM900
N950KK Daher-Socata TBM900 met winglets
N950KK Daher-Socata TBM900 met winglets
N950KK Daher-Socata TBM900 met zijn 5-bladige prop
N950KK Daher-Socata TBM900 met zijn 5-bladige prop

Zo nu en dan kwamen er nog wat kisten bij op het eiland. Zo ook een Duitse Bellanca Citabria, D-EHPH. Deze zouden we later nog tegenkomen op Nordhorn, ook één van onze reisdoelen.

D-EHPH Bellanca 7GCBC Citabria
D-EHPH Bellanca 7GCBC Citabria

Een type dat je niet zo vaak tegenkomt is de Ruschmeyer. Ze zijn in Duitsland gebouwd (30 stuks) en daar vliegen dan ook de meeste. Deze D-EEHX was ik nog niet eerder tegengekomen.

D-EEHX Ruschmeyer R90-230RG
D-EEHX Ruschmeyer R90-230RG

Na eine Kaffee mit Kuchen was het weer tijd om te vertrekken. Ons reisdoel werd Leer-Papenburg. Slechts een kort tripje van 20 minuten.

N3084M Beechcraft B36TC Bonanza
N3084M Beechcraft B36TC Bonanza

De foto’s van het bezoekje aan Juist zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linker kant en scrol naar Juist met de datum 6 juni 2015

Geef een reactie