
Op de laatste zondag van augustus stond de vliegshow op het Duitse vliegveld Breitscheid (EDGB) op het programma. Dit veld met een verharde baan ligt grofweg tussen Keulen en Frankfurt in. Kortom, nog een aardig stukje Duitsland in.
Met mijn vaste mede vliegfanaten Luc en Hans hadden we geregeld dat we om 10:00u een slottijd kregen om op Breitscheid te landen. Dit was nog ruim voor het begin van de vliegshow.
Dat werd dus vroeg opstaan op de zondag. Al om 08:00u verzamelden we op Hilversum om met de PH-SKC te vertrekken. Alleen… de weergoden gooiden roet in het eten. Er lag een buienlijn van het zuidwesten naar het noordoosten over het land. Daar viel pittige neerslag uit, her en der met onweer.

Er zat niets anders op dan te wachten. Gelukkig doofden de buien het daaropvolgende uur uit en konden we alsnog, zij het met 1,5 uur vertraging, vertrekken vanaf Hilversum.
Via Düsseldorf en Essen-Mülheim zijn we in 1:45 minuten naar Breitscheid gevlogen. Daar aangekomen bleek dat het aantal bezoekende kisten erg gering was. Vreemd, want men hechtte er erg waarde aan om met slottijden te werken. Er stonden maar een 30-tal bezoekende kisten. Er was volop ruimte voor meer!

Enfin, niet getreurd vooral genoten van het warme weer. Het was nog rond de 30 graden en daarmee zo’n beetje de laatste tropische dag van het jaar.

Op het veld waren een paar interessante toestellen bijeengekomen. Opvallend daarbij was het aantal deelnemende militaire toestellen. Breitscheid is immers een civiel veldje. Zo waren er het Franse demoteam Cartouche D’Ore, de Belgische Red Devils met hun SF-260’s, het Spaanse helikopterteam Patrulla ASPA en een Tsjechische Mil-24 gevechtshelikopter. Al deze toestellen volgen ook voor. Daarnaast was er nog een Duitse Transall, een UH-1 SAR heli van de Bundeswehr en een Duitse Marine Sealynx helikopter.



Wij waren de enige Nederlandse bezoekende kist. Wel waren er een aantal Nederlandse deelnemers aan de vliegshow. Vanaf Gilze Rijen waren de Nederlandsche Spitfire (PH-OUQ) en de Beech 18 (PH-KHV) gekomen. Vanaf Lelystad was de Catalina (PH-PBY) aankomen vliegen en ook de Cessna O-2 Skymaster (N590D) was vanuit Teuge afgereisd. Deze laatste wordt tegenwoordig voorgevlogen met daarbij een rookinstsallatie om het geheel luister bij te zetten.

Qua warbirds was er het één en ander interessants te beleven op Breitscheid. De leukste kist was daarbij de Engelse Mustang G-SHWN.

Deze Mustang verblijft al lange tijd in Europa en was voorheen de N167F. Met die registratie heb ik het toestel in twee andere gedaantes kunnen fotograferen. Sinds februari van dit jaar is de Mustang ingeschreven in het Engelse luchtvaartregister.


Een andere interessante verschijning was de Yakovlev Yak-11 met de Duitse registratie D-FYAK. Het aantal Yak-11 toestellen is niet erg dik gezaaid in het warbird-circuit.

Tussen de ten toon gestelde kisten stonde ook nog een paar interessante “gewone” sportkisten. Wat te denken bijvoorbeeld van een MMB Flamingo. Daarvan zijn er minder dan 100 gebouwd.

Ook vrij uniek was de N107XR Rihn DR-107 One Design. Dit is een aerobatic homebuild ontwerp uit Amerika. Er vliegen in de VS enkele tientallen van en een paar in Engeland.

De Duitse politie was ter plaatse gekomen met een Partenavia met een glazen neus. Van deze Observers vliegen maar een beperkt aantal in te rondte.

Onder de klassieke toestellen verder nog vermeldenswaardig een mooie Piper Cub en een Piaggio FWP-149D.


Oldtimers waren ook van de partij. De N33GP werd voorgevlogen. Dit is een Ryan ST3KR. En er werd gevlogen met een Boeing Stearman. Deze had de registratie N67193.


De vliegshow was om 18:00u afgelopen. Op dat moment dienden wij ons te haasten naar ons toestel. We wilden op tijd vertrekken om niet na sluitingstijd op Vliegveld Hilversum terug te zijn. Uiteindelijk na een vlucht van 1:35 landden we, ruim voor acht uur, weer op de thuisbasis.
De foto’s van deze vliegshow zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Breitscheid (onder Germany), met de datum 30 augustus 2015.