Vlak bij het plaatsje Baarlo (bij Blokzijl), op de grens van Overijssel en de Noordoostpolder werd van vrijdag 25 tot en met zondag 27 september het actieve luchtvaart-evenement Elsefly 2015 gehouden. Dit is een evenement waarbij op een ongedwongen wijze diverse kleinere vormen van de luchtvaart bijeenkomen. Elsefly wordt georganiseerd door Luchtsportcentrum Overijssel en Paratwente en NL-Ballon.
De exacte locatie was het activiteitencentrum De Strandhoeve bij Blokzijl. Hier was een terrein ingericht voor de diverse onderdelen die hier gedemonstreerd werden. Dit naast een kleine markt met demonstraties van leveranciers en een provisorische camping voor de overblijvers.
De variëteit van luchtvaartactiviteiten was groot. Zo kon er kennis gemaakt worden met:
Ultralightvliegen
Zweefvliegen
Paramoteurs
Parapentes
Parachutespringen
Wingsuitvliegen
Dronevliegen
Raketvliegen (!)
Modelvliegen
Ballonvaren
En dan hoop ik dat ik niet een onderdeel vergeten ben…!
Mijn voornaamste doel was om een aantal paramoteurs te fotograferen met hun Nederlandse registraties. Dat viel nog niet mee. Kennelijk is het niet per se noodzakelijk om de registratie te voeren. Er vlogen diverse exemplaren zonder een kenmerk.
En als een paramoteur dan een registratie voerde, dan was het nog niet altijd eenvoudig om de foto zo te maken dat de registratie zichtbaar en/of leesbaar was.
Soms staat er wel een registratie op, maar klopt deze niet. Zo kwam ik de PH-749 tegen. Dat is toch echt de registratie van een zweefvliegtuig geweest. Kennelijk is er ergens een stikseltje losgeraakt…
Er was zelfs een paramoteur waarbij de registratie op een apart doekje aan de achterzijde wapperde. Ook lekker leesbaar… NOT!
De deelname bleef niet alleen beperkt tot Nederlandse Paramoteurs. Er was ook een Duits, Belgisch en Frans exemplaar te zien.
De paramoteurs heb je in diverse uitvoeringen. Bij sommigen heb je een flinke ventilator op je rug, anderen hebben een driewielig karretje waarin één of twee personen plaats kunnen nemen.
Met een paar tweepersoons exemplaren werden een aantal keren parachutisten mee omhoog genomen. Zij wurmden zich boven het veld op de juiste hoogte uit het toestelletje, om vervolgens na een korte vrije val op het veld te landen.
Naast “gewone” parachutisten sprongen er ook para’s in een zogenaamde wingsuit. Hiermee kan men naast een verticale snelheid ook een voorwaartse snelheid ontwikkelen. Dat zag er best spectaculair uit omdat de parachustist in mijn ogen op lage hoogte pas zijn chute opende.
Met een lierwagen werden parapentes zonder motor de lucht in geholpen. Hiermee werden geregeld parapentes opgelierd om vervolgens na een paar rondjes weer op het veld te landen. Doorgaans vliegen deze omstandigheden met thermiek. Vooral in de bergen kan men hiermee een flinke tijd in de lucht blijven. Nederland is hierdoor wat minder spectaculair voor deze luchtsport.
Om de kinderen te vermaken was er de mogelijkheid om van een lege colafles met luchtdruk een eigen “raket” te maken. Deze plopten lustig er op los.
Voor de “grotere kinderen” werden op enige afstand van het veld een aantal keren echte raketjes afgevuurd. Deze schoten naar een hoogte van maximaal 2 km hoogte, een klein rookspoortje achterlatend, om vervolgens (meestal niet zichtbaar) aan een parachuutje weer neer te dalen.
Tussen de bedrijven door werd er gevlogen met modelvliegtuigen en helikopters. Dit afgewisseld met drones.
Rond 13:00 uur werd een heteluchtballon opgezet. Deze Kermit-groene Cameron Z-90 moest duidelijk vechten tegen de wind, al was die maar licht. Zo midden op de dag een ballon opzetten is ook niet het beste moment van de dag. ’s Ochtends vroeg of aan het einde van de dag is een betere optie, omdat dat de thermiek dan verdwijnt en de luchtlagen meer tot rust komen.
De ballonpiloot Jean Louis Becker van NL-Ballon legde op begrijpelijke wijze uit hoe de ballon in elkaar zit en hoe het principe van ballonvaren in zijn werk gaat. Plan was om tegen de avond in elk geval met twee ballonnen van het veld vanaf Elsefly daadwerkelijk te vertrekken.
Een stukje verwijderd van het publiek was een aparte landingsstrip ingericht voor ultralightvliegtuigen. Er waren een aantal kistjes op deze tijdelijke landingsbaan neergestreken. Helaas was dit niet gemakkelijk te fotograferen. De afstand tot het publieksterrein was daarvoor helaas te groot.
Om het vliegen van de paramoteurs een beetje aantrekkelijker te maken was er een klein parcours uitgezet met opblaasbare pylonen. Als kers op de taart was er een waterbak gemaakt waaruit men met de voeten ringen kon hengelen. Een leuk gezicht en het leverde een paar natte schoenen op.
Eén van de paramoteurvliegers was niet tevreden met alleen natte schoenen. Hij koos er voor om een frisse duik te maken met zijn paramoteur. Als een verzopen kat droop de piloot letterlijk en figuurlijk af… Kleine inschattingsfout, leuk voor de foto’s! 😉
Alle foto’s van Elsefly zijn in groter formaat terug te vinden op AirOnline.nl. Klik daarvoor onder het kopje Nederland op Blokzijl met de datum 26 september 2015.