26/09/2015 Elsefly 2015; een zeer gevarieerd luchtvaartevenement

PH-8Q5 Fly Products Race C 130
PH-8Q5 Fly Products Race C 130

Vlak bij het plaatsje Baarlo (bij Blokzijl), op de grens van Overijssel en de Noordoostpolder werd van vrijdag 25 tot en met zondag 27 september het actieve luchtvaart-evenement Elsefly 2015 gehouden. Dit is een evenement waarbij op een ongedwongen wijze diverse kleinere vormen van de luchtvaart bijeenkomen. Elsefly wordt georganiseerd door Luchtsportcentrum Overijssel en Paratwente en NL-Ballon.

Paramoteurs rond het veld
Paramoteurs rond het veld

De exacte locatie was het activiteitencentrum De Strandhoeve bij Blokzijl. Hier was een terrein ingericht voor de diverse onderdelen die hier gedemonstreerd werden. Dit naast een kleine markt met demonstraties van leveranciers en een provisorische camping voor de overblijvers.

Paramoteur in de landing
Paramoteur in de landing

De variëteit van luchtvaartactiviteiten was groot. Zo kon er kennis gemaakt worden met:
Ultralightvliegen
Zweefvliegen
Paramoteurs
Parapentes
Parachutespringen
Wingsuitvliegen
Dronevliegen
Raketvliegen (!)
Modelvliegen
Ballonvaren
En dan hoop ik dat ik niet een onderdeel vergeten ben…!

PH-7Y1 PapTeam PAP ROS 125 GB
PH-7Y1 PapTeam PAP ROS 125 GB

Mijn voornaamste doel was om een aantal paramoteurs te fotograferen met hun Nederlandse registraties. Dat viel nog niet mee. Kennelijk is het niet per se noodzakelijk om de registratie te voeren. Er vlogen diverse exemplaren zonder een kenmerk.

PH-8E4 Fresh Breeze Super ThoriX
PH-8E4 Fresh Breeze Super ThoriX

En als een paramoteur dan een registratie voerde, dan was het nog niet altijd eenvoudig om de foto zo te maken dat de registratie zichtbaar en/of leesbaar was.
Soms staat er wel een registratie op, maar klopt deze niet. Zo kwam ik de PH-749 tegen. Dat is toch echt de registratie van een zweefvliegtuig geweest. Kennelijk is er ergens een stikseltje losgeraakt…

PH-749, maar dat klopt niet...
PH-749, maar dat klopt niet…
De echte PH-749 American Eaglet in 1986 op Hoogeveen
De echte PH-749 American Eaglet in 1986 op Hoogeveen

Er was zelfs een paramoteur waarbij de registratie op een apart doekje aan de achterzijde wapperde. Ook lekker leesbaar… NOT!

Paramoteur met de registratie op een wapperend doekje aan de achterzijde
Paramoteur met de registratie op een wapperend doekje aan de achterzijde

De deelname bleef niet alleen beperkt tot Nederlandse Paramoteurs. Er was ook een Duits, Belgisch en Frans exemplaar te zien.

D-MAEB Relax
D-MAEB Relax met een Duitse registratie.

De paramoteurs heb je in diverse uitvoeringen. Bij sommigen heb je een flinke ventilator op je rug, anderen hebben een driewielig karretje waarin één of twee personen plaats kunnen nemen.

Met pa scheuren over het terrein
Met pa scheuren over het terrein

Met een paar tweepersoons exemplaren werden een aantal keren parachutisten mee omhoog genomen. Zij wurmden zich boven het veld op de juiste hoogte uit het toestelletje, om vervolgens na een korte vrije val op het veld te landen.

Klaar voor de start
Klaar voor de start met een flinke ventilator op je rug
Divers maerieel
Divers maerieel

Naast “gewone” parachutisten sprongen er ook para’s in een zogenaamde wingsuit. Hiermee kan men naast een verticale snelheid ook een voorwaartse snelheid ontwikkelen. Dat zag er best spectaculair uit omdat de parachustist in mijn ogen op lage hoogte pas zijn chute opende.

PH-8U5 FreshBreez XCitor dropt een wingsuit-parachutust
PH-8U5 FreshBreez XCitor dropt een wingsuit-parachutust
Wingsuitflyer in volle vlucht
Wingsuitflyer in volle vlucht
Wingsuitflyer opent zijn parachute
Wingsuitflyer opent zijn parachute

Met een lierwagen werden parapentes zonder motor de lucht in geholpen. Hiermee werden geregeld parapentes opgelierd om vervolgens na een paar rondjes weer op het veld te landen. Doorgaans vliegen deze omstandigheden met thermiek. Vooral in de bergen kan men hiermee een flinke tijd in de lucht blijven. Nederland is hierdoor wat minder spectaculair voor deze luchtsport.

Parapente wordt met de leer opgetrokken
Parapente wordt met de lier opgetrokken

Om de kinderen te vermaken was er de mogelijkheid om van een lege colafles met luchtdruk een eigen “raket” te maken. Deze plopten lustig er op los.

Lanceerinrichting voor de raketjes op luchtdruk
Lanceerinrichting voor de raketjes op luchtdruk

Voor de “grotere kinderen” werden op enige afstand van het veld een aantal keren echte raketjes afgevuurd. Deze schoten naar een hoogte van maximaal 2 km hoogte, een klein rookspoortje achterlatend, om vervolgens (meestal niet zichtbaar) aan een parachuutje weer neer te dalen.

Twee afgevuurde raketjes dalen aan een parachuutje neer
Twee afgevuurde raketjes dalen aan een parachuutje neer

Tussen de bedrijven door werd er gevlogen met modelvliegtuigen en helikopters. Dit afgewisseld met drones.

Drone
Drone

Rond 13:00 uur werd een heteluchtballon opgezet. Deze Kermit-groene Cameron Z-90 moest duidelijk vechten tegen de wind, al was die maar licht. Zo midden op de dag een ballon opzetten is ook niet het beste moment van de dag. ’s Ochtends vroeg of aan het einde van de dag is een betere optie, omdat dat de thermiek dan verdwijnt en de luchtlagen meer tot rust komen.

PH-JLB Cameron Z-90 wordt met de branders verwarmd
PH-JLB Cameron Z-90 wordt met de branders verwarmd

De ballonpiloot Jean Louis Becker van NL-Ballon legde op begrijpelijke wijze uit hoe de ballon in elkaar zit en hoe het principe van ballonvaren in zijn werk gaat. Plan was om tegen de avond in elk geval met twee ballonnen van het veld vanaf Elsefly daadwerkelijk te vertrekken.

PH-JLB Cameron Z-90
PH-JLB Cameron Z-90

Een stukje verwijderd van het publiek was een aparte landingsstrip ingericht voor ultralightvliegtuigen. Er waren een aantal kistjes op deze tijdelijke landingsbaan neergestreken. Helaas was dit niet gemakkelijk te fotograferen. De afstand tot het publieksterrein was daarvoor helaas te groot.

PH-4M6 Tecnam P92 Echo Classic De Luxe komt binnen voor de landing
PH-4M6 Tecnam P92 Echo Classic De Luxe komt binnen voor de landing
Paramoteur met op de achtergrond de geparkeerde ultralights
Paramoteur met op de achtergrond de geparkeerde ultralights

Om het vliegen van de paramoteurs een beetje aantrekkelijker te maken was er een klein parcours uitgezet met opblaasbare pylonen. Als kers op de taart was er een waterbak gemaakt waaruit men met de voeten ringen kon hengelen. Een leuk gezicht en het leverde een paar natte schoenen op.

PH-7Y1 PapTeam PAP ROS 125 GB gaat door de waterbak
PH-7Y1 PapTeam PAP ROS 125 GB gaat door de waterbak
PH-7Y1 PapTeam PAP ROS 125 GB pikt met zijn voeten een ring op
PH-7Y1 PapTeam PAP ROS 125 GB pikt met zijn voeten een ring op

Eén van de paramoteurvliegers was niet tevreden met alleen natte schoenen. Hij koos er voor om een frisse duik te maken met zijn paramoteur. Als een verzopen kat droop de piloot letterlijk en figuurlijk af… Kleine inschattingsfout, leuk voor de foto’s! 😉

Paramoteur vliegt aan voor de waterbak
Paramoteur vliegt aan voor de waterbak
Hier gaat het nog goed...
Hier gaat het nog goed…
Oeps, iets te hoge daalsnelheid...
Oeps, iets te hoge daalsnelheid…
Plons...!
Plons…!
....blup....!
….blup….!
Gestrand...
Gestrand…
IMG_5159 naamloos
Einde vlucht….
Chute nat....
Chute nat….
Broek nat....
En de kleren ook….

Alle foto’s van Elsefly zijn in groter formaat terug te vinden op AirOnline.nl. Klik daarvoor onder het kopje Nederland op Blokzijl met de datum 26 september 2015.

PH-7W3 Per ilVolo Miniplane Top 80 ABM
PH-7W3 Per ilVolo Miniplane Top 80 ABM

Geef een reactie