Focus@: N72020 Beech B36TC, een bijzondere Beech Bonanza

N72020 Beech B36TC Bonanza TurbineAir
N72020 Beech B36TC Bonanza TurbineAir

Registratie: N72020
Type: Beech B36TC Bonanza TurbineAir
Constructienummer: EA-428
Eigenaar: Coyote Enterprises Inc., Coweta (Oklahoma)
Locatie: Oshkosh AirVenture 2015, 23 juli 2015
Bijzonderheden: Deze BBB (bijzondere Beechcraft Bonanza) kwam ik tegen tijdens de jaarlijkse EAA AirVenture op Oshkosh (WI) in juli 2015. De Beech Bonanza is al sinds 1945 onafgebroken in productie in vele varianten. Zo zijn er Bonanza’s met een V-staart, met een rechte staart. Met tiptanks of zonder, in een vier-zits uitvoering of in een zes-zits configuratie.
Over zo’n zes-zitter hebben we het hier. Deze Beech is in 1984 gebouwd als B36TC en heeft constructienummer EA-428. In die uitvoering was het al, in mijn ogen, een bijzonder comfortabel reisvliegtuig.
De eigenaar moet daar anders over gedacht hebben, want inmiddels is de standaard zuigermotor vervangen door een Pratt & Whitney PT-6A turbinemotor. Het vermogen is daarmee toegenomen van rond de 300Pk naar 500Pk!
Een dergelijke conversie wordt voor om en nabij USD 450.000,- aangeboden door het Amerikaanse bedrijf West Pacific Air LLC. Zij installeren een modificatie van hun moedermaatschappij Rocket Engineering onder de naam TurbineAir.

N72020 Beech B36TC Bonanza TurbineAir
N72020 Beech B36TC Bonanza TurbineAir

De toch al niet kinderachtige prestaties van de Bonanza nemen hierdoor flink toe. Zo loopt de maximum snelheid op van 195Kt naar 250Kt. Door de nieuwe motor groeit de neus met 54cm.
De ombouwer heeft het model B36TC verkozen vanwege de geschikte, langere, vleugel en het stevige onderstel van het toestel. De Beech B36TC-variant is van 1982 tot en met 2002 in productie geweest.

D-ECRF Beech B36TC Bonanza in de "gewone" uitvoering
D-ECRF Beech B36TC Bonanza in de “gewone” uitvoering

In de vleugel heeft men onder andere plek gevonden om de brandstofcapaciteit te vergroten van 102 gal (386 liter) naar 112 gal (424 liter). De reikwijdte wordt hierdoor echter niet vergroot. De turbinemotor heeft simpelweg meer dorst dan de zuigervariant.
Door de conversie wordt de start en landingsafstand gehalveerd. Heeft een “gewone” B36TC nog 1.400ft nodig om te starten. Deze turbineversie heeft voldoende aan een baantje van 700ft. Vervolgens kachelt dit vervoersmiddel met 2.500ft/min omhoog, ten opzichte van 900ft/min bij de originele uitvoering.
Een andere variant op dit thema wordt geleverd door het, eveneens Amerikaanse, bedrijf Tradewind. Zij kunnen een Beech A36 Bonanza ook van een turbinemotor voorzien. Zij gebruiken hiervoor een Rolls Royce – Allison variant als krachtbron.
Op de site van Rocket Engineering in de owners-gallery te zien dat zij inmiddels 14 Bonanza’s onder handen hebben genomen. De meeste zijn Amerikaans geregistreerd. Er is één Zweeds exemplaar bij. De hier afgebeelde N72020 is het 4e toestel dat de conversie heeft ondergaan.
De N72020 wordt momenteel te koop aangeboden. Met ruim 4.650 uren op de teller moet dit vliegtuig USD 599.000,- kosten. Daarvoor heb je dan wel een topklasse reisvliegtuig in de hangaar staan!
Meer over de leverancier van deze conversie is te vinden op: http://turbinebonanza.com/

4 gedachten over “Focus@: N72020 Beech B36TC, een bijzondere Beech Bonanza

  1. Nice to know 😉

    De B36TC (1982-2002) vleugel is ‘n long body Baron vleugel.

    Om FL250 (certified service ceiling) te bereiken, heeft ‘n standaard B36TC @ max gross, zo’n 45 minuten nodig en kruist dan (high speed) met 195 ware genotsknotsen.

    Een Turbine Air Bonanza, doet er zo’n 15 minuten over en kruist (high speed) 250 ware genotsknotsen.

    Enig nadeel (FAA restricties): de Turbine Air Bonanza heeft geen Yellow Arc.
    Hierdoor ligt de never exceed speed (VNE), zo’n 35 indicated genotsknotsen lager.

    Best wel lullig om op ‘n rustige dag, tijdens de descent (Approach phase), geen 200+ indicated genotsknotsen te kunnen produceren.

    1. Hoi Mr. Propwash,

      Dank je wel voor je technische aanvullingen. Ik zou bijna gaan denken dat je zelfs op zo’n turbine-tor gevlogen hebt…

      Groeten,
      Berend Jan

Geef een reactie