Focus@: D-AGPH Fokker 100 van Avanti Air

D-AGPH Fokker 100 Avanti Air
D-AGPH Fokker 100 Avanti Air

Registratie: D-AGPH
Type: Fokker 100
Constructienummer: 11308
Eigenaar: Avanti Air
Locatie: Lelystad Airport, 2 maart 2016
Bijzonderheden: De D-AGPH Fokker 100 kwam op zondag 22 februari op Lelystad Airport aan vanuit het Duitse Saarbrücken. Daar stond het toestel opgeslagen. Bij Quality Aircraft Painting Services (QAPS) is het toestel ontdaan van de laatste kenmerken van zijn vorige kleurenschema.
Dat vorige kleurenschema was van Star Alliance. Star Alliance is een alliantie van luchtvaartmaatschappijen. Deze alliantie bestaat al sinds 1997 en Lufthansa is daarin de grootste deelnemer. Andere bekende allianties zijn onder andere One World en Skyteam.
De Fokker 100 droeg nog de restanten van het Star Alliance-schema. De zwarte staart was daarvan nog zichtbaar. Op de foto hieronder zie je een gelijksoortige Duitse Fokker 100 met datzelfde schema. Het gaat hier echter om de D-AGPK.

D-AGPK Fokker 100 van Contact Air (Düsseldorf, 30 april 2010)
D-AGPK Fokker 100 van Contact Air (Düsseldorf, 30 april 2010)

Vandaag stond de Fokker 100 weer buiten. Kennelijk klaar om weer te gaan vliegen. Erg spannend is het nieuwe kleurenschema niet geworden. De kist is geheel wit. Er staan momenteel zelfs geen titels meer op. De enige kleur die ik erop heb kunnen ontdekken is die van het Duitse vlaggetje bij de registratie. Oh ja, vooruit, er zit ook nog een beetje rood aan de stroomlijnkappen van de flaps aan de vleugel.

D-AGPH Fokker 100 Avanti Air met maar weinig kleur op het toestel...
D-AGPH Fokker 100 Avanti Air met maar weinig kleur op het toestel…

De Fokker 100 wordt door Avanti Air via een wel-lease-constructie ingezet voor People’s Viennaline Altenrhein Luftfahrt GmbH. Het toestel vervangt daar tijdelijk een Embraer 170 van deze maatschappij die in onderhoud is en verzorgt een route tussen St. Gallen en Wenen. Of deze lease van lange duur is, zal de tijd leren. Wellicht dat Avanti Air het toestel zelf gaat gebruiken of alweer ergens anders in gaat zetten.
Wet-lease, ook wel ACMI genoemd (ACMI = aircraft, crew, maintenance, insurance) is een vorm waarbij de lessor (eigenaar) de kosten voor het toestel, de bemanning, het onderhoud en de verzekering voor zijn rekening neemt. De Leasenemer betaald dan de operationele kosten zoals brandstof en de luchthavengelden.

D-AGPH Fokker 100 Avanti Air
D-AGPH Fokker 100 Avanti Air

Deze Nederlandse trots is inmiddels alweer ruim 25 jaar oud. Het toestel heeft op 2 juli 1990 voor het eerst gevlogen, als PH-EZI. Die datum is voor mij eentje waar ik een heldere herinnering aan heb. Op exact die datum ben ik namelijk begonnen met mijn arbeidsleven. Ik begon te werken bij het schoonmaakbedrijf dat bij de toenmalige vliegtuigfabriek Fokker schoonmaakte. En ik, ik mocht daar tussen die prachtige vliegtuigen lopen. Voor mij was dit als in een snoepwinkel! De PH-EZI was daar ook bij!
Nog geen twee weken later werd deze kist afgeleverd naar de VS. Daar ging het vliegen voor USAir/US Airways als N865US.
In 2003 keerde de Fokker terug op Nederlandse bodem als PH-CXH en kwam het op naam te staan van Aircraft Finance & Trading. Vanaf 2004 kwam het toestel in dienst bij Germania en kreeg het de huidige Duitse registratie D-AGPH. Achtereenvolgens heeft het voor Germania zelf gevlogen en is het geleased aan DBA (Deutsche BA) en Air Berlin.
In 2008 werd Contact Air de eigenaar van deze Fokker 100. In 2012 werd dit (tot het faillissement) OLT Express Germany. In die tijd opereerde de kist voor Swiss. Kunt u het allemaal nog volgen? 🙂
Na het faillissement van OLT Express werd in augustus 2013 SAMCO Aircraft Maintenance de eigenaar. De voormalige Nederlandse registratie PH-CXH werd weer toegepast.
Nu, na 2,5 jaar stilstand, is er gelukkig weer een nieuwe gebruiker voor dit vliegtuig gevonden in de vorm van Avanti Air en is de registratie D-AGPH weer toegepast.

Geef een reactie