
Naast de vertrekkende Fokker 100 van Avanti Air waren er niet veel bezoekers te noteren op Lelystad Airport. Als enige nieuwe kon ik de PH-4H1 TL Ultralight TL 3000 Sirius vastleggen. Dit toestel maakte vanaf Lelystad een lokale vlucht naar Teuge.
Vanaf Schiphol kwam de PH-TDS een paar circuitjes draaien. Deze Diamond DA40 Diamond Star staat gebaseerd op Schiphol. Het is één van de weinigen, zo niet momenteel de enige, sportkist die op Schiphol gebaseerd staat. De torenhoge landings- en afhandelingskosten hebben ertoe geleid dat het bijna onbetaalbaar geworden is om met de kleine luchtvaart vanaf onze nationale luchthaven te opereren.

Dan nu even een mooi ezelsbruggetje: De PH-TDS wordt gevlogen door de Vliegclub Schiphol. Hun vorige toestel, de PH-EAM, staat gebaseerd op Lelystad Airport en was tevens in het circuit te zien.

Het was eveneens mooi wentelwiekenvliegweer (3x de woordwaarde… 😉 ). Achtereenvolgens waren de PH-HHB te zien, gevolgd door de PH-FVD en de PH-JPS.



Uiteraard kunnen een paar foto’s van de vertrekkende Fokker 100 niet ontbreken. Al vroeg in de morgen was de Fokker op het platform gezet. Rond 14:00 meldde de bemanning zich bij de kist en werd het toestel afgetankt voor een vlucht terug naar Saarbrücken. Om 14:30 kwamen de wielen lost van het asfalt en was deze Avanti Air kist als AVF456F onderweg.

Het vertrek trok zelfs de belangstelling van Omroep Flevoland. Vanaf het veld werd de startende kist vastgelegd. Op hun site werd dit vervolgens als nieuwsitem geplaatst. Opvallend genoeg stonden er in dat berichtje veel van de feitjes die ik juist op 2 maart over dit toestel op AirOnline.nl heb gepost. Zou ik zelfs bij Omroep Flevoland fans hebben?!? 😉 . Klik HIER voor het berichtje van Omroep Flevoland.

Helaas (nog) niet gezien, maar wel gehoord op de radio. Rond 18:00u meldden zich de PH-4N3-alpha en -bravo op de radio. Dit waren respectievelijk de gloednieuwe Blackshape Prime toestellen PH-4N3 en PH-4N4. Zij kwamen vanuit het Italiaanse Bindrisi en zijn voor Air Combat Europe (ACE). Bij aankomst was op de webcam te zien dat zij een mooi watersaluut van de brandweer kregen.
De nieuwe Blackshapes zijn al op 25 februari in het Nederlandse register verschenen. Een paar dagen daarvoor, op de 22e februari, werd ook de laatste Italiaans-geregistreerde Blackshape (I-B953) op Lelystad Airport ingeschreven in het Nederlandse register. Dit is de PH-4M9 geworden en hoort thuis bij Zelfvliegen.nl. Vreemd genoeg heeft het toestel volgens mij deze week nog wel met het Italiaanse kenmerk gevlogen…
Dan nog een paar plaatjes van andere kisten die deze middag te zien waren. De OY-GIS vertrok weer voor een foto-missie van ruim 4 uur. Het toestel is aktief geweest in de kop van Noord-Holland en vervolgens boven Rotterdam.

De knalrode Piper Cherokee N8325W was te zien en ook de op Lelystad gebaseerde Cessna 172M D-EAWZ vertrok voor een vluchtje naar Seppe/Breda.


Alle foto’s van deze dag zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 3 maart 2016.