De zaterdag van dit Paasweekend beloofde het beste weer te brengen. Daarnaast was er een luchtvaartbeurs georganiseerd in het Aviodrome. Voor mij genoeg redenen om een deel van de dag op Lelystad Airport door te brengen. En ik hoefde me niet te vervelen…!
Bij aankomst stond op het platform de N7640F. Deze Piper Lance is een doorontwikkeling van de Piper Cherokee Six en heeft een intrekbaar onderstel. Het is weer de voorloper van de Piper Saratoga. Een Piper Lance kom je niet zo vaak tegen.
Naast de Lance stond de OY-ILS van Bio Flight. Dit toestel met zijn glazen neus vertrok voor een fotovlucht boven de Flevopolder. Gedurende de ochtend en middag passeerde het toestel diverse keren de centre-line van de startbaan/landingsbaan.
De afgelopen dagen was de OY-GIS van Bio Flight ook veelvuldig op Lelystad te zien. Ik was dan ook in de overtuiging dat dit het toestel was dat tegen het einde van de middag zich op de radio meldde. Niets bleek minder waar, het ging nu om de OY-GNS, ook een Vulcanair P.68C-TC, net als de OY-GIS. Een leuke en welkome afwisseling!
Ook present na een lokale vlucht was de D-EIHW. Dit is een Cessna 206 van BSF Swissphoto. De kist had de nacht in een hangaar doorgebracht en was kennelijk al vroeg weer uit de veren. Opvallend aan deze kist is de enorme uitlaatpijp onder de romp. Optisch niet zo mooi, maar het dempt wel prima het geluid.
Vliegclub Flevo heeft een nieuwe Piper Warrior in aantocht (ex G-BJSV en zou PH-VZL kunnen worden). Dit toestel wordt/is bij QAPS op Lelystad gespoten. Dat is niet de enige kist van Vliegclub Flevo die een nieuwe jas heeft gekregen, de PH-DRT ziet er ook weer spic-en-span uit!
Hieronder zie je hoe de PH-DRT er voor 2012 uitzag en de periode daarna tot nu.
De PH-JIT is een Diamond DA40 van de tweede generatie. Het toestel kent een aantal verbeteringen ten opzichte van de eerdere modellen. Deze kist is al in juni 2015 ingeschreven, maar tot op heden had ik hem nog niet eerder voor de lens gehad op Lelystad Airport.
Een leuke bezoeker uit België was de OO-G58. Dit is een Aveko Sprint en hoort in de ultralight categorie. Het toestel vertrok tweede helft van de middag weer naar zijn thuisbasis.
Vanaf Stadtlohn (D) kwam de PH-4M1. Dit toestel staat daar gebaseerd, net als meer Nederlandse toestellen. Het gaat hier om een Sirius. Dit was de tweede bezoekende ultralight.
Af en toe op Lelystad te zien is de Husky die op Terlet thuishoort om daar de zweeftoestellen op hoogte te brengen. De PH-ELT vertrok na een circuitje weer naar Terlet.
Bij Air Waterland was het voorjaar ook aangebroken. Tijd om de handel eens goed te luchten! Voor de hangaar stonden drie van de toestellen die momenteel door hen te koop worden aangeboden. Het gaar tier om de G-IPPL, een Cessna 172, de N126DG, een Grumman AA-5 en de opvallendste van het stel, de PH-HBF. Dit is een SGAviation Century 4.
Binnen in de hangaar stond nog de ex EC-DTQ. Deze Piper Turbo Arrow IV is inmiddels ontdaan van zijn oude registratie. Het toestel is ook te koop en wordt op korte termijn voorzien van een Engelse registratie G-IDTO. Geen Q op het einde, want dat mag in de UK niet.
De Tecnam P2006T die vorige week is afgeleverd bij Zelfvliegen.nl is inmiddels al ontdaan van de Italiaanse testregistratie op de romp. Alleen onder de vleugel staat nog de oude regi. Het toestel gaat de PH-TWN worden. Dit staat al op het typeplaatje onder de staartvleugel vermeld. Met een paar weken moet de inschrijving in het Nederlandse register geregeld zijn en kan de twin ingezet worden.
Naast de Tecnam stond nog een kersverse nieuwe Nederlandse Ultralight, de PH-4N9. Helemaal nieuw is het toestel niet, het opereerde al enige jaren vanaf Lelystad Airport als D-MRVR.
De PH-4N4 Blackshape werd bij ZelfVliegen.nl aan een inspectie in het vooronder onderworpen. Vrijdag 25 maart wilde de piloot met het toestel aan het einde van de dag landen. Daar dacht het neuswiel anders over. Deze wenste nog niet naar buiten te komen. Daarop traden piloot en wielpoot in de omgeving van Lelystad met elkaar in gesprek. Resultaat was een veilige overeenkomst; “three greens”. Uit voorzorg verwelkomde de brandweer de landende kist, maar gelukkig hoefde men niet in actie te komen.
De PH-4M7 was ook van de partij bij ZelfVliegen.nl. Normaal hoort deze Blackshape thuis op Breda/Seppe.
De blauwe Italiaanse Mooney vertrok vandaag voor een vlucht. Deze I-MUGH staat al geruime tijd op Lelystad. Als ik goed geïnformeerd ben, moet het toestel een Duitse registratie gaan krijgen.
Bij HeliCentre was de PH-RIW nog weer een keer present. Het toestel opereert de laatste dagen vaker vanaf Lelystad. Nu vertrok het voor een paar korte vluchtjes rond Lelystad.
Gedurende de middag nam de wind toe. Deze stond al zo’n 50-60 graden cross op de baan en had een snelheid van zo’n 20 knopen. Daarbij kwamen echter uitschieters tussen de 30 en 32 knopen voor. Dat gaf de piloten af een toe wat extra werk bij de landing. Hieronder is te zien hoe de PH-HLM eerst voorzichtig met één wieltje het asfalt van Lelystad toucheert.
En ook de PH-USJ stoeide tot vlak voor touchdown met de elementen.
De Beech Baron N456KW is een oude Zwitser. Dat is nog aan het vlaggetje in de staart te zien. Na vertrek uit de Alpen staat deze kist in de polder gestationeerd met deze registratie. De twin vertrok voor een IFR-retourtje naar Eelde.
Een kost vluchtje van 20 minuten was weggelegd voor de N196JR. De felrode Pitts Special, die bij Wings over Holland staat, maakte een korte aerobaticvlucht ten westen van het veld.
Een andere aerobatic-kist, maar dan van de buitencategorie, is de PH-KAH. Deze Sukhoi Su-29 maakte 2 lokale vluchten.
Dan nog even aandacht voor de klassieke luchtvaart. De PH-HOK taxiede van het Aviodrome naar de run-up-area van baan 23. Daar werd de motor een poosje proefgedraaid.
Ook de North American Mustang PH-JAT ging naar die plek toe voor het proefdraaien van de motor. De staart van de kist werd van het asfalt afgeduwd, op een aparte betonplaat. Hieraan kon de staart verankerd worden. Dit om te voorkomen dat de kist opgetild zou gaan worden als de motor met vol vermogen draait. De luchtstroming kan namelijk vat krijgen op het hoogteroer en zo het toestel optillen en daarbij de prop beschadigen.
Of het allemaal zo ver is gekomen heb ik helaas niet afgewacht. De Mustang wilde namelijk niet vlot starten. Hopelijk is dat later alsnog goed gekomen.
Bij het Aviodrome stond de PH-DRI in hangaar T2.
Deze replica van de roemruchte Fokker driedekker was gebruikt voor filmopnamen en werd in de middag weer teruggebracht naar de hangaar van de eigenaren, de Stichting Early Birds. Deze replica heeft weliswaar een registratie maar zal bij mijn weten nimmer vliegen… Als trekker werd geheel in stijl een Buick Model 31 gebruikt.
De foto’s van deze dag van dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 26 maart 2016.