26/03/2016 Weer lekker druk op Lelystad Airport

D-EIHW Cessna TU206G Turbo Stationair BSF Swissphoto
D-EIHW Cessna TU206G Turbo Stationair BSF Swissphoto

De zaterdag van dit Paasweekend beloofde het beste weer te brengen. Daarnaast was er een luchtvaartbeurs georganiseerd in het Aviodrome. Voor mij genoeg redenen om een deel van de dag op Lelystad Airport door te brengen. En ik hoefde me niet te vervelen…!
Bij aankomst stond op het platform de N7640F. Deze Piper Lance is een doorontwikkeling van de Piper Cherokee Six en heeft een intrekbaar onderstel. Het is weer de voorloper van de Piper Saratoga. Een Piper Lance kom je niet zo vaak tegen.

N7640F Piper PA-32R-300 Cherokee Lance
N7640F Piper PA-32R-300 Cherokee Lance

Naast de Lance stond de OY-ILS van Bio Flight. Dit toestel met zijn glazen neus vertrok voor een fotovlucht boven de Flevopolder. Gedurende de ochtend en middag passeerde het toestel diverse keren de centre-line van de startbaan/landingsbaan.

OY-ILS Vulcanair P-68 Observer 2
OY-ILS Vulcanair P-68 Observer 2

De afgelopen dagen was de OY-GIS van Bio Flight ook veelvuldig op Lelystad te zien. Ik was dan ook in de overtuiging dat dit het toestel was dat tegen het einde van de middag zich op de radio meldde. Niets bleek minder waar, het ging nu om de OY-GNS, ook een Vulcanair P.68C-TC, net als de OY-GIS. Een leuke en welkome afwisseling!

OY-GNS Vulcanair P.68C-TC
OY-GNS Vulcanair P.68C-TC

Ook present na een lokale vlucht was de D-EIHW. Dit is een Cessna 206 van BSF Swissphoto. De kist had de nacht in een hangaar doorgebracht en was kennelijk al vroeg weer uit de veren. Opvallend aan deze kist is de enorme uitlaatpijp onder de romp. Optisch niet zo mooi, maar het dempt wel prima het geluid.

D-EIHW Cessna TU206G Turbo Stationair BSF Swissphoto met een grote uitlaatpijp
D-EIHW Cessna TU206G Turbo Stationair BSF Swissphoto met een grote uitlaatpijp

Vliegclub Flevo heeft een nieuwe Piper Warrior in aantocht (ex G-BJSV en zou PH-VZL kunnen worden). Dit toestel wordt/is bij QAPS op Lelystad gespoten. Dat is niet de enige kist van Vliegclub Flevo die een nieuwe jas heeft gekregen, de PH-DRT ziet er ook weer spic-en-span uit!

PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II
PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II

Hieronder zie je hoe de PH-DRT er voor 2012 uitzag en de periode daarna tot nu.

PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II (in 2012)
PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II (in 2012)
PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II (zoals hij er tot voor kort uit zag)
PH-DRT Piper PA-28-181 Archer II (zoals hij er tot voor kort uit zag)

De PH-JIT is een Diamond DA40 van de tweede generatie. Het toestel kent een aantal verbeteringen ten opzichte van de eerdere modellen. Deze kist is al in juni 2015 ingeschreven, maar tot op heden had ik hem nog niet eerder voor de lens gehad op Lelystad Airport.

PH-JIT Diamond DA 40 NG Star
PH-JIT Diamond DA 40 NG Star

Een leuke bezoeker uit België was de OO-G58. Dit is een Aveko Sprint en hoort in de ultralight categorie. Het toestel vertrok tweede helft van de middag weer naar zijn thuisbasis.

OO-G58 Aveko VL-3-B Sprint
OO-G58 Aveko VL-3-B Sprint

Vanaf Stadtlohn (D) kwam de PH-4M1. Dit toestel staat daar gebaseerd, net als meer Nederlandse toestellen. Het gaat hier om een Sirius. Dit was de tweede bezoekende ultralight.

PH-4M1 TL Ultralight TL-3000 Sirius
PH-4M1 TL Ultralight TL-3000 Sirius

Af en toe op Lelystad te zien is de Husky die op Terlet thuishoort om daar de zweeftoestellen op hoogte te brengen. De PH-ELT vertrok na een circuitje weer naar Terlet.

PH-ELT Aviat Husky A-1
PH-ELT Aviat Husky A-1

Bij Air Waterland was het voorjaar ook aangebroken. Tijd om de handel eens goed te luchten! Voor de hangaar stonden drie van de toestellen die momenteel door hen te koop worden aangeboden. Het gaar tier om de G-IPPL, een Cessna 172, de N126DG, een Grumman AA-5 en de opvallendste van het stel, de PH-HBF. Dit is een SGAviation Century 4.

G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk
G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk
N126DG Grumman American AA-5B Tiger
N126DG Grumman American AA-5B Tiger
PH-HBF Storm / SGAviation Century 4
PH-HBF Storm / SGAviation Century 4

Binnen in de hangaar stond nog de ex EC-DTQ. Deze Piper Turbo Arrow IV is inmiddels ontdaan van zijn oude registratie. Het toestel is ook te koop en wordt op korte termijn voorzien van een Engelse registratie G-IDTO. Geen Q op het einde, want dat mag in de UK niet.

(EC-DTQ) Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV to become G-IDTO
(EC-DTQ) Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV to become G-IDTO
(EC-DTQ) Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV to become G-IDTO
(EC-DTQ) Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV to become G-IDTO

De Tecnam P2006T die vorige week is afgeleverd bij Zelfvliegen.nl is inmiddels al ontdaan van de Italiaanse testregistratie op de romp. Alleen onder de vleugel staat nog de oude regi. Het toestel gaat de PH-TWN worden. Dit staat al op het typeplaatje onder de staartvleugel vermeld. Met een paar weken moet de inschrijving in het Nederlandse register geregeld zijn en kan de twin ingezet worden.

(PH-TWN) Tecnam P2066T
(PH-TWN) Tecnam P2066T
(PH-TWN) Tecnam P2066T
(PH-TWN) Tecnam P2066T

Naast de Tecnam stond nog een kersverse nieuwe Nederlandse Ultralight, de PH-4N9. Helemaal nieuw is het toestel niet, het opereerde al enige jaren vanaf Lelystad Airport als D-MRVR.

PH-4N9 AutoGyro MTOsport (ex D-MRVR)
PH-4N9 AutoGyro MTOsport (ex D-MRVR)
D-MRVR AutoGyro MTOsport
D-MRVR AutoGyro MTOsport is nu PH-4N9

De PH-4N4 Blackshape werd bij ZelfVliegen.nl aan een inspectie in het vooronder onderworpen. Vrijdag 25 maart wilde de piloot met het toestel aan het einde van de dag landen. Daar dacht het neuswiel anders over. Deze wenste nog niet naar buiten te komen. Daarop traden piloot en wielpoot in de omgeving van Lelystad met elkaar in gesprek. Resultaat was een veilige overeenkomst; “three greens”. Uit voorzorg verwelkomde de brandweer de landende kist, maar gelukkig hoefde men niet in actie te komen.

PH-4N4 Blackshape Prime
PH-4N4 Blackshape Prime
PH-4N4 Blackshape Prime
PH-4N4 Blackshape Prime

De PH-4M7 was ook van de partij bij ZelfVliegen.nl. Normaal hoort deze Blackshape thuis op Breda/Seppe.

PH-4M7 Blackshape Prime
PH-4M7 Blackshape Prime

De blauwe Italiaanse Mooney vertrok vandaag voor een vlucht. Deze I-MUGH staat al geruime tijd op Lelystad. Als ik goed geïnformeerd ben, moet het toestel een Duitse registratie gaan krijgen.

I-MUGH Mooney M.20J Model 205
I-MUGH Mooney M.20J Model 205

Bij HeliCentre was de PH-RIW nog weer een keer present. Het toestel opereert de laatste dagen vaker vanaf Lelystad. Nu vertrok het voor een paar korte vluchtjes rond Lelystad.

PH-RIW Robinson R44 Raven Ii
PH-RIW Robinson R44 Raven II

Gedurende de middag nam de wind toe. Deze stond al zo’n 50-60 graden cross op de baan en had een snelheid van zo’n 20 knopen. Daarbij kwamen echter uitschieters tussen de 30 en 32 knopen voor. Dat gaf de piloten af een toe wat extra werk bij de landing. Hieronder is te zien hoe de PH-HLM eerst voorzichtig met één wieltje het asfalt van Lelystad toucheert.

PH-HLM Piper PA-34-200T Seneca II
PH-HLM Piper PA-34-200T Seneca II

En ook de PH-USJ stoeide tot vlak voor touchdown met de elementen.

PH-USJ HOAC DV-20-100 Katana
PH-USJ HOAC DV-20-100 Katana

De Beech Baron N456KW is een oude Zwitser. Dat is nog aan het vlaggetje in de staart te zien. Na vertrek uit de Alpen staat deze kist in de polder gestationeerd met deze registratie. De twin vertrok voor een IFR-retourtje naar Eelde.

N456KW Beech 58PA Baron
N456KW Beech 58PA Baron

Een kost vluchtje van 20 minuten was weggelegd voor de N196JR. De felrode Pitts Special, die bij Wings over Holland staat, maakte een korte aerobaticvlucht ten westen van het veld.

N196JR Pitts S-1T Special
N196JR Pitts S-1T Special

Een andere aerobatic-kist, maar dan van de buitencategorie, is de PH-KAH. Deze Sukhoi Su-29 maakte 2 lokale vluchten.

PH-KAH Sukhoi Su-29
PH-KAH Sukhoi Su-29

Dan nog even aandacht voor de klassieke luchtvaart. De PH-HOK taxiede van het Aviodrome naar de run-up-area van baan 23. Daar werd de motor een poosje proefgedraaid.

PH-HOK / E-29 Fokker S-11.1 Instructor
PH-HOK / E-29 Fokker S-11.1 Instructor

Ook de North American Mustang PH-JAT ging naar die plek toe voor het proefdraaien van de motor. De staart van de kist werd van het asfalt afgeduwd, op een aparte betonplaat. Hieraan kon de staart verankerd worden. Dit om te voorkomen dat de kist opgetild zou gaan worden als de motor met vol vermogen draait. De luchtstroming kan namelijk vat krijgen op het hoogteroer en zo het toestel optillen en daarbij de prop beschadigen.

PH-JAT North American P-51D Mustang
PH-JAT North American P-51D Mustang
PH-JAT North American P-51D Mustang
PH-JAT North American P-51D Mustang is verankerd aan een betonplaat
PH-JAT North American P-51D Mustang klaar om proef te draaien, maar hij wil nog niet starten...
PH-JAT North American P-51D Mustang klaar om proef te draaien, maar hij wil nog niet starten…

Of het allemaal zo ver is gekomen heb ik helaas niet afgewacht. De Mustang wilde namelijk niet vlot starten. Hopelijk is dat later alsnog goed gekomen.
Bij het Aviodrome stond de PH-DRI in hangaar T2.

PH-DRI Fokker DR.1 Replica in de T2 hangaar bij het Aviodrome eerder op de dag
PH-DRI Fokker DR.1 Replica in de T2 hangaar bij het Aviodrome eerder op de dag

Deze replica van de roemruchte Fokker driedekker was gebruikt voor filmopnamen en werd in de middag weer teruggebracht naar de hangaar van de eigenaren, de Stichting Early Birds. Deze replica heeft weliswaar een registratie maar zal bij mijn weten nimmer vliegen… Als trekker werd geheel in stijl een Buick Model 31 gebruikt.

PH-DRI Fokker DR.1 Replica
PH-DRI Fokker DR.1 Replica
PH-DRI Fokker DR.1 Replica
PH-DRI Fokker DR.1 Replica

De foto’s van deze dag van dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 26 maart 2016.

N971JB Mooney M20S Eagle hoort thuis op Lelystad
N971JB Mooney M20S Eagle hoort thuis op Lelystad

 

Geef een reactie