Ook op de eerste dag van april waren er weer diverse foto-kisten actief vanaf Lelystad. De klapper daarbij was toch wel de N3596T. Dit is een Aero Commander 500 met als bouwjaar 1959. Deze 57 jaar oude dame is still going strong!
Deze kist is uitgerust met 2x 250Pk. In totaal zijn er van deze versie 101 gebouwd. Er zijn er veel meer gebouwd in vele varianten tussen 1951 en 1986. Het model stamt als idee af van de Douglas A-20 bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog hebben een aantal bouwers van dat Douglas-toestel de koppen bij elkaar gestoken en de Aero Commander ontworpen. Opmerkelijk is de geringe ruimte tussen de romp en het asfalt. Bij deze kist is dat nog minder, omdat er een voorziening voor de camera’s onder de romp is aangebracht. Je moet hiermee dus niet te hard stuiteren bij de landing lijkt me! 😉
De endurance van dit toestel is knap te noemen. De avond hiervoor was het vanaf Oxford gearriveerd en om 09:21 lokale tijd vertrok het voor een foto-missie boven de provincie Groningen. Pas na 5,5 uur, net voor 15:00 uur zette het toestel de wielen weer op de baan van Lelystad. De twee inzittenden moeten wel aan wat beweging toegeweest zijn. Via Flightradar24 is goed te volgen hoe deze kist gevlogen is. Op 5.200ft zijn netjes de baantjes getrokken als een boer die zijn land omploegt.
Deze Aero Commander is in het verleden ook al eerder op Lelystad verschenen. Alleen toen heb ik hem niet voor de lans gekregen. De kist staat vermoedelijk in Europa gebaseerd, in elk geval voor deze tijd van het jaar.
Ook de Cessna 206 van Swissphoto, de D-EIHW was weer present. Dit toestel vloog boven de Veluwe voor fotowerk.
Vorige week kwam als afwisseling op BioFlight02 (OY-ILS) en BioFlight05 (OY-GIS) de BioFlight04 binnen. Deze OY-GNS was ook nu weer present. Voor deze kist was Noord-Holland het werkgebied.
Naast de foto-kisten was er nog een pittige turbo-prop aanwezig in de vorm van de N850SF. Dit is een Socata TBM-850. De kist was de dag hiervoor al aangekomen, toen vertrokken richting Düsseldorf. In de middag verscheen deze kist vandaag weer om later weer te vertrekken naar Duitsland, nu richting Varrelbusch Airport (EDWU).
Deze TBM-850 is eigendom van Erns Reiner Schnetkamp. Dit is de CEO van Schne-Frost. En Schne-Frost (wie een beetje Duist kent, kan het al raden) is een aardappelverwerkingsbedrijf dat diepgevroren aardappelproducten verkoopt. De fabriek is gevestigd in Lönningen en dat (je raad het al weer) ligt weer in de buurt van het vliegveldje Varrelsbusch. De S en de F in de registratie staan (derde keer raden…) voor Schne-Frost….!
Regelmatig gaan kisten van Lelystad (al dan niet IFR) als lesvlucht naar Eelde. Vandaag was er eens een bezoeker van de andere kant. De PH-STP, een Cessna 172R van de Noord Nederlandse Aero Club (NNAC), kwam op bezoek.
Vanuit België waren twee bezoekers te zien. Allereerst de N228AM. Deze Piper Archer hoort naar mijn idee in België thuis.
Vorige week was op zaterdag de Belgische OO-G58 op bezoek. Toen viel het al op dat deze ultralight vanaf de hoofdbaan opereerde. Wellicht vanwege de, toen aanwezige, sterke crosswind. Vandaag kwam dit kistje weer. Nu wilde men weer op de hoofdbaan landen. Na enige discussie met de toren werd dit eenmalig nog een keer toegestaan. Normaal behoren de ultralights vanaf de parallelle grasbaan de opereren. Mijn inschatting bij dit bezoek; manlief komt op zaterdag een bootje kijken en komt nu met moeders terug om er nog eens over te onderhandelen… Puur speculatief 😉
De gele Piper Super Cub PH-ZVC kwam langs vanaf Teuge. Benieuwd wanneer we de 160PK sterke PH-ZVB mogen verwelkomen. Die, eveneens gele, Cub nadert zijn einde van restauratie op Teuge.
Bij Air Waterland werd gevlogen met de Grumman N126DG. Deze had ik nog niet eerder vliegend gezien. Bij terugkomst werd bijna gestopt op de taxibaan voor de foto en er werd enthousiast gezwaaid. Zou AirOnline.nl fans hebben…! 🙂
De PH-DUK lijkt ook weer uit de winterslaap gekomen te zijn. De kist werd afgetankt en is naar mijn idee weer klaar voor het seizoen.
De PH-BEG is voorzien van een nieuw jas. Dit is de wintermaanden gedaan op Seppe/Breda. Een paar weken geleden kwam de kist weer terug in een glanzend nieuw kleedje.
Dan nog een paar locals waarvan het gewoon leuk was om een plaatje van te trekken.
De onderstaande Hummer limo deed Lelystad Airport ook aan. Je zou vermoeden dat er een dikke bizjet met popsterren o.i.d. in de verwachting stond. Helaas… niets opmerkelijks gezien…
De foto’s van deze middag (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 1 april 2016.
2 gedachten over “01/04/2016 Lelystad Airport met 57 jaar ouder Aero Commander 500”
Is this aircraft still based in Lelystad Airport.?
Hello Busch Voigts Jr.,
Thanks for your reply. No, the Aero Commander left Lelystad already very short after this day. It was only here for a few survey-missions over The Netherlands. Thereafter it returned to the UK.
Kind regards,
Berend Jan Floor