Het was alweer geruime tijd geleden dat ik vliegveld Hilversum met een bezoekje heb vereerd. Vandaag was het de opstapplaats voor een vluchtje naar Eelde, alwaar een Fly-In werd georganiseerd.
Voorafgaande aan de vlucht naar het noorden nog even in de landing bij baan 18 gestaan. Vanaf daar was te zien hoe Hilversum uit zijn slaap ontwaakte. De zwevers waren druk bezig hun materiaal in gereedheid te brengen. Diverse kisten werden van de oude Skylight-hangaar naar de oostzijde van het veld gesleept. En de eerste lesvluchten vertrokken. Ook won de zon beetje bij beetje terrein.
Al vroeg in de morgen meldden zich twee Franse kistjes zich op de radio. Als eerste kwam de F-GORL binnen. Direct daarna gevolgd door de F-PAAM, een Jabiru J400. Wat mij betreft altijd een vreemd ogend apparaat. Maar ach, een F-Peetje (Franse zelfbouwcategorie) is altijd leuk! Beide kistjes bleven een nachtje over.
De dag ervoor waren twee andere buitenlanders aangekomen. Een daarvan was de D-EJME, een inmiddels klassieke Cessna 182K Skylane uit 1967.
De leukste regi had een bezoekende Aerospool Dynamic WT9. Dit was de LN-YNY. Zo heel veel Noren weten Hilversum nu ook weer niet te vinden, laat staan uit de ultralight-categorie.
Kennelijk had men deze dag geen behoefte aan capaciteit om para’s te droppen boven of nabij het veld. De parakist van Hilversum vertrok namelijk voor een dagje Ameland.
Nieuw voor mij was de Grob G-109B PH-1106. Deze kist staat gebaseerd op Hilversum.
In de Hangaar van de Vliegschool Hilversum stond de D-ECKF. Deze, in Reims gebouwde, Cessna 177RG hoort op Hilversum thuis en kreeg het nodige onderhoud.
Tegen de achterwand van de hangaar staan de restanten van de PH-SKB nog steeds. Het toestel is inmiddels ontdaan van veel bruikbare onderdelen na de onfortuinlijke landing een jaar geleden op 10 april 2015. De registratie op de romp is afgeplakt, op de vleugels echter niet.
Op Hilversum hoort tegenwoordig ook een AutoGyro thuis. De PH-4N1 is een AutoGyro Cavalon van de autogyro school Nederland. Naast Lelystad opereren zij nu ook vanaf Vliegveld Hilversum als tweede locatie.
Vanwege het mooie vliegweer van deze dag stonden er aardig wat toestellen buiten. Zo ok deze fraaie Falco PH-FCO. Het is weliswaar een Sequoia Falco, dat wil zeggen een zelfbouw exemplaar. Van de zeldzamere, origineel in Italië gebouwde versie zijn ook twee exemplaren op Hilversum aanwezig.
Ook de Europa PH-BGV is een lokale kist van Hilversum. Het zelfbouwtoestel stond in een mooi zonnetje te wachten om een stukje te gaan vliegen.
De foto’s van dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Hilversum met de datum 9 april 2016.
2 gedachten over “09/04/2016 Vliegveld Hilversum met leuke buitenlandse bezoekers”
PH-FCO (ex. G-BYLL), had voor aankoop 1026 uur op de romp, 12 uur op de motor (Lycoming 0-320-B3B 160BHP) en 62 ventilator uren.
Zeer fraai exemplaar 😉
http://www.falcoaircraft.org/about-us/schouten-phillips/
Ha Mr. Propwash,
Blijft mooi spul hè, die vliegende “Ferrari’s”!
Groet,
Berend Jan