24 + 25/06/2016 Twee dagen Lelystad Airport samengevat; nog niet alle Dunkirk kisten zijn er

PH-RBC Eurocopter EC120B Colibri voor de toren van Lelystad Airport
PH-RBC Eurocopter EC120B Colibri voor de toren van Lelystad Airport

Deze keer voor het gemak de vrijdagavond (24 juni) en de zaterdag (25 juni) in een artikeltje samengevoegd.

Vrijdag 24 juni 2016

De avond van vrijdag 24 juni was lang en mooi. Op diverse Nederlandse vliegvelden was de openstelling van het veld verlengd tot aan sunset, 22:19 (lokale tijd). Veel piloten maakten daar dankbaar gebruik van. Op die manier kon men op een laat tijdstip nog lekker VFR vliegen. Voor de zekerheid vroegen een aantal piloten voor vertrek of het veld echt tot 22:19u open was. Het zekere voor het onzekere.
Een flink aantal toestellen ging richting Texel. Een aantal daarvan bleef daar zelfs overnachten.
Op Lelystad waren in de avond nog twee bezoekers te zien. De leukste daarvan was de Tipsy Nipper OO-PVA. Dit kleine puppy-vliegtuig hoort thuis op Hilversum. Van een Tipsy Nipper wordt wel gezegd, daar stap je niet in, die trek je aan! 😉

OO-PVA Tipsy T.66 Nipper 2
OO-PVA Tipsy T.66 Nipper 2

De PH-RBC is een helikopter die op de Veluwe thuishoort. Het toestel hoort thuis bij Heliair in Harskamp. Ook staat in de staart het logo van de gebruiker Most B.V. Dit is het bedrijf van Hennie van de Most. Van de Most is ondernemer en koopt bedrijfspanden op om daar doorgaans horeca- en uitgaansgelegenheden van te maken. In mooi avondlicht vertrok deze wentelwiek huiswaarts.

PH-RBC Eurocopter EC120B Colibri vertrekt in mooi avondlicht
PH-RBC Eurocopter EC120B Colibri vertrekt in mooi avondlicht

Al een aantal dagen staat op het platform voor de toren een Amerikaanse Piper Lance II N31799. Deze kist is stevig ingepakt, waardoor het niet erg aantrekkelijk is om er een plaatje van te maken. Toch maar gedaan, zo heel dik bezaaid is Europa namelijk nou ook weer niet met dit type.

N31739 Piper PA-32RT-300 Lance II
N31739 Piper PA-32RT-300 Lance II

Dunkirk
Eigenlijk was ik afgereisd naar Lelystad Airport om een glimp op te vangen van de twee Spitfires die eerder die middag waren aangekomen. Zij dienen als figurant in de speelfilm Dunkirk die momenteel bij Urk wordt opgenomen. Helaas, de hangaar waar de kisten in staan was gesloten.
De aanwezige toestellen zijn de G-AIST en de G-CGUK. Om het gemakkelijk te maken hebben beide toestellen hetzelfde uiterlijk, dezelfde militaire registratie R9612 en dezelfde squadroncode LC. Dat wordt dus nog wat om ze uit elkaar te houden! Van de derde Spitfire, G-CISV/R9649, is nog niets vernomen.
Op internet kwam ik overigens een foto tegen, gemaakt op Duxford, met deze beide kisten erop, toen had de G-AIST nog R9632 als militaire registratie (begin juni). Dit is nu dus aangepast!
Ook hoort er naast de sqaudroncode LC doorgaans nog een letter. Deze wordt wellicht later digitaal in de film toegevoegd aan het toestel, om de indruk te kunnen wekken dat er een grote groep Spitfires vliegt.
Om het nog wat ingewikkelder te maken, op Urk is ook een mock-up van een Spitfire gesignaleerd. Naar verluid zal men deze gaan catapulteren zodat het als crashende Spitfire in het IJsselmeer gefilmd kan worden. Drie keer raden welke regi en code die mock-up heeft…? Juist, dezelfde als de echte Spits!
Doen we er nog een schepje bovenop, op Calais is vrijdag een YAK-52 met een staartwiel gezien. Dit zou goed kunnen gaan om de N699DP die in de beschikking van ILenT genoemd wordt. Ook raden hoe die er uitziet? En welke code deze kist heeft? Juist, ziet er ook weer uit als de Spitfires met LC als squadroncode.
Ook opmerkelijk is dat in de beschikking die ILenT heeft uitgegeven voor het vliegwerk bij deze film melding wordt gemaakt van de G-CHUK in plaats van G-CGUK! De G-CHUK is een Cameron ballon! Als er op basis van deze beschikking gehandhaafd gaat worden, klopt één van de registraties dus niet!

Zaterdag 25 juni 2016

Omdat op donderdag en vrijdag niet alle aangemelde toestellen voor de speelfilm Dunkirk op Lelystad Airport waren aangekomen, had ik goede hoop dat er op deze dag nog wat zou binnenkomen. Helaas, geen nieuwe toestellen gezien.

PH-PEP Pitts S.2B Special
PH-PEP Pitts S.2B Special

De helikopter G-WHST was rond 10:00u ook al weg. Wellicht dat deze naar een locatie bij Urk is gevlogen.
Het blijft dus allemaal nog even spannend hoe een en ander op Lelystad in zijn werk zal gaan als men gaat begingen met filmen. Gelukkig viel er nog wel wat meer te zien, dus de reis naar het veld was niet voor niets!

F-AYAC Cessna 305 Birddog
F-AYAC Cessna 305 Birddog

De leukste bezoeker deze zaterdag was de F-AYAC. Dit is een Cessna 305 Birddog. Het kistje kwam binnen om te tanken. De F-AYAC is een registratie in het gedeelte met historische vliegtuigen in Frankrijk. Men is begonnen met de F-AZAA. Toen men bij de FAZZZ aangekomen was, is men verdergegaan met F-AYAA. Dit is dus het derde kistje in de F-AY.. serie.

F-AYAC Cessna 305 Birddog
F-AYAC Cessna 305 Birddog
F-AYAC Cessna 305 Birddog
F-AYAC Cessna 305 Birddog
F-AYAC Cessna 305 Birddog
F-AYAC Cessna 305 Birddog

De F-AYAC is overigens geen onbekende, Eerder was het als LX-PAC te zien op diverse Europese fly-ins of evenementen.

LX-PAC Cessna 305C Bird Dog op Zoersel (B) in 2011
LX-PAC Cessna 305C Birddog op Zoersel (B) in 2011

De PH-DLK staat al jaren op Lelystad gebaseerd en vliegt maar spaarzaam Vandaag mocht de Tiger Moth een half uurtje buiten spelen.

PH-DLK De Havilland DH-82A Tiger Moth
PH-DLK De Havilland DH-82A Tiger Moth

De PH-DLK was hiervoor ZS-DLK. Als je naar de registratie kijkt is te zien dat de kleur van de letters PH afwijkt aan die van -DLK. Ze zijn er later op aangebracht in een iets andere kleur.

PH-DLK De Havilland DH-82A Tiger Moth
PH-DLK De Havilland DH-82A Tiger Moth
ZS-DLK De Havilland DH82A Tiger Moth
Hier nog als ZS-DLK De Havilland DH82A Tiger Moth (Diest, 1994)

Nog eerder (eind jaren ’80) zag de ZS-DLK er nog anders uit. Toen was het zilverkleurig met een groen streepje. Ook mooi…

ZS-DLK De Havilland DH82A Tiger Moth nog in oude kleuren (Lelystad 14 juni 1986)
ZS-DLK De Havilland DH82A Tiger Moth nog in oude kleuren (Lelystad 14 juni 1986)

Laatste toestel om te bespreken is de D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger. Dit toestel is wel vaker op Lelystad te zien geweest. Het kwam deze keer vanaf Texel om wat brandstof bij te tanken.

D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger
D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger

De foto’s in de artikeltje (en meer) zijn in groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 24 en 25 juni 2016.

N1079E Aeronca 7DC Champion
N1079E Aeronca 7DC Champion

Geef een reactie