Er wordt dan op zondag wel niet boven Urk gevlogen voor de filmopnames voor de speelfilm Dunkirk, toch waren er een paar bewegingen ten behoeve van deze film op Lelystad Airport waar te nemen.
Vanuit Engeland keerde de helikopter N161UG terug. Volgens mij vloog het toestel via de heliport van Amsterdam (bij Sloterdijk). In een mooi avondzonnetje stond de heli buiten voor de Catalinahangaar.
Bij diezelfde hangaar was nog een andere helikopter geland. De G-DCAM is een nieuwe cameraheli en is vermoedelijk ook vandaag vanuit Engeland gearriveerd. Helaas stond de zon al zo laag dat een tegenlichtopname een van de betere opties was.
Ook is vanmiddag de Spitfire G-CISV/R9649 aangekomen. Helaas nog niet op de foto kunnen zetten. Het toestel staat in de hangaar.
Op 1 juli 2016 is in de Staatscourant nog een nieuwe beschikking gepubliceerd betreffende de filmopnames en het vliegwerk daaromtrent. En als goed staatsburger hoor je de Staatscourant te lezen en wat daarin gepubliceerd wordt te kennen, niet waar?!? 😉
De beschikking is een ontheffing van het verbod voorwerpen of stoffen te verwijderen tijdens de vlucht, alsmede VFR-vluchten uit te voeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte buiten gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenverzamelingen.
In die beschikking worden weer de toestellen genoemd die ten behoeve van de film opereren. Daar zit een kleine wijziging in ten opzichte van de eerdere beschikking die uitgegeven is om het speciale luchtgebied in te stellen.
Er worden nog steeds 3 Spitfires in genoemd, te weten G-AIST, G-CGUK (nu wel met de juiste registratie) en G-CISV. Ook de Hispano Buchon G-AWHK staat op de lijst, alsmede de Bristol Bolingbroke (werd in de vorige beschikking nog Blenheim genoemd), G-BPIV. Opmerkelijk genoeg wordt de YAK-52TW met staartwiel, N699DP niet meer genoemd.
Als filmtoestellen worden de helikopters G-WHST en G-DCAM genoemd. Deze zijn nu ook gesignaleerd. Verder worden nog de G-OHCP en N912EM genoemd. Deze laatste twee zijn nog niet op Lelystad gesignaleerd. De N161UG en G-VGMC daarentegen wel, al is de laatste heli vrijdag 1 juli naar de UK vertrokken.
Nieuwkomer in het lijstje is dan nog de N369QC. Dit is een Piper Aerostar 601P. Dit zal vermoedelijk ook een cameratoestel zijn.
De kern van de nieuwe beschikking zit in artikel 2: VERWIJDEREN VAN VOORWERPEN OF STOFFEN TIJDENS DE VLUCHT. Hierbij wordt vermoedelijk geregeld dat nep-bommen, vuurwerk of andere spektakelstukken boven de filmset afgeworpen kunnen worden.
De beschikking uit de Staatscourant is HIER te downloaden en in te zien.
Dan nog een paar plaatjes van het overige verkeer op Lelystad. Toevallig trof ik in de middag, tijdens een korte stop, een vertrekkende Jetstream van AIS. De PH-RCI deze keer.
Ook vloog Fokker Four er deze middag lustig op los. Na de landing taxieden een aantal van hen voor mijn lens langs naar de pomp om bij te tanken.
De foto’s uit dit artikel zijn in een groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 3 juli 2016.