Vandaag meldde zich een nieuwe filmster op de set van Dunkirk, de speelfilm van Christopher Nolan. Waren eerst de Royal Air Force kisten het die de lucht bij Urk vulden, nu wordt het luchtruim ook onveilig gemakt door de Luftwaffe.
Rond 13:30u landde op Lelystad de G-AWHK. Dit is een Hispano HA-1112-M1L Buchon. Dit toestel is in 1949 in licentie in Spanje gebouwd en is in feite een Messerschmitt Bf.109 met een andere motor. In de Messerschmitt werd een Daimler-Benz DB605 gebruikt. De Spaanse versie van dit toestel werd uitgerust met een Rolls-Royce Merlin motor.
Van dit type zijn er na de oorlog 172 gebouwd. De toestellen zijn tot in de jaren ’60 in gebruik gebleven in Spanje. Een aantal hebben daarna hun weg gevonden in het warbirds-circuit.
Voor de film heeft dit toestel (sinds mei 2016) de militaire registratie “Black” 2 meegekregen. In de staart draagt men een omstreden hakenkruis.
Deze Hispano zal vermoedelijk luchtgevechten voor de film gaan uitvoeren met de Spitfires boven Urk. Daarbij zal in elk geval één Spitfire het onderspit delven. Om dit in scene te kunnen zetten is de G-AIST/R9632 uitgerust met een rookgenerator. Voor de finale vluchtfase voor de crash zal de mock-up van een Spitfire vanaf een ponton gekatapulteerd worden en in het water “crashen”.
De rookgenerator werd vandaag goed getest. De G-AIST draaide even warm. Daarna werd olie in de uitlaat van het toestel gespoten wat een dik, wit rookspoor opleverde. De man naast de Spitfire kan denk ik wel een verschoninkje gebruiken.
De Spitfire wordt wel vet van al die rook langs de romp. Na de test werd het toestel dan ook gelijk weer netjes gepoetst.
Naast de G-AIST stond ook de G-CGUK/R9612 buiten in het zonnetje. De G-CISV bleef binnen in de Catalinahangaar. Dit ondanks dat de kisten vandaag niet vlogen. Hierdoor konden aardig wat enthousiastelingen een plaatje van deze mooie kisten maken.
Deze dag hebben de warbirds dan wel niet boven Urk gevlogen. Wel werden er vluchten met de ondersteunende helikopters gemaakt. Op de foto hieronder komt de N161UG terug en vliegt langs de hangaars. Grappig om te zien is hoe de warmte van de motor als luchtwerveling de lijnstructuur van de hangaar onderbreekt. Daardoor zijn de uitlaatgassen goed zichtbaar.
De foto’s van dit artikel (en meer) zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 6 juli 2016.