02/07/2016 AOPA Fly-In op Middenzeeland; mooi Hollands vliegweer en veel kisten

De AOPA Fly-In was voor jong en oud!
De AOPA Fly-In was voor jong en oud!

Op zaterdag 2 juli 2016 had de Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) een fly-in op het Zeeuwse vliegveld Midden zeeland. De weersvoorspelling was uitdagend. Mogelijk een buitje, afgewisseld met zonnige perioden en een stevig west-zuidwestelijk windje.

AOPA Fly In
AOPA Fly In

Op het veld waren een aantal stands ingericht. Hier presenteerden zich een aantal luchtvaartbedrijven, dealers van toestellen of leveranciers van randzaken zoals radio’s en navigatieapparatuur. Vanwege de straffe wind moesten de overkappingen van de marktkramen verwijderd worden, dit om te voorkomen dat ongeregistreerde objecten zich over de luchthaven gingen voortbewegen. 😉
Tegen het einde van de ochtend begon een constante stroom van bezoekende kisten op gang te komen. Deze hield aan tot in de middag. Naar verloop van tijd stonden er twee flinke rijen met geparkeerde kisten op het glad gemaaide gras van Midden Zeeland. In totaal zo’n 80 bezoekende kisten.

AOPA Fly In
AOPA Fly In

De visitors kwamen voornamelijk van diverse Nederlandse velden. Een enkeling kwam van buiten de landsgrenzen. Er zaten veel reguliere types bij zoals Cessna 172’s of Piper Cherokees. Naast sportkisten wisten ook een flink aantal ultralights het veld te vinden. Hieronder waren veel Tecnams en Aerospool Dynamics.

Oldtimers / klassiekers

Gelukkig waren er een paar oudgedienden op de Fly-In afgekomen. Hierbij een tweetal Boeing Staerman dubbeldekkers. Beide kisten vlogen lokaal gedurende de dag. De N9912H “Old Crow” werd gebruikt als decor voor het jazz-bandje dat het evenement muzikaal kwam opluisteren.

N74650 Boeing Stearman A75N-1/N2S-3
N74650 Boeing Stearman A75N-1/N2S-3
N9912H Boeing Stearman B75N-1/N2S-3
N9912H Boeing Stearman B75N-1/N2S-3
Dutch All Stars Jazzband
Dutch All Stars Jazzband

Vanuit Seppe waren een drietal Piper Super Cubs vertrokken. De PH-RED, PH-VCY en N14395 horen thuis in de hangaar van het Vliegend Museum op Seppe.

PH-RED Piper PA-18-125 Super Cub
PH-RED Piper PA-18-125 Super Cub
PH-VCY Piper PA-18-95 Super Cub
PH-VCY Piper PA-18-95 Super Cub
N14395 Piper PA-18-150 Super Cub
N14395 Piper PA-18-150 Super Cub

Ook vanaf Seppe arriveerde de PH-YAK. De registratie zegt het al, dit is een Yakovlev. Deze YAK-52 verkeerde in goed gezelschap. Want ook van Teuge en Lelystad waren een drietal Yaks afgereisd. De PH-YAX komt van Teuge en de PH-DTM en PH-KWI horen in de Flevopolder thuis. Deze Yaks horen bij de formatiegroep Thunder Yaks. De Sukhoi Su.29 maakt ook deel uit van dit team en was ook meegevlogen vanaf Lelystad met de andere twee Yaks.

PH-YAK Yakovlev YAK-52 hoort thuis op Seppe
PH-YAK Yakovlev YAK-52 hoort thuis op Seppe
PH-YAX Yakovlev YAK-52 hoort thuis op Teuge
PH-YAX Yakovlev YAK-52 hoort thuis op Teuge
PH-KWI Yakovlev YAK-52 Hoort thuis op Lelystad
PH-KWI Yakovlev YAK-52 Hoort thuis op Lelystad
PH-DTX Yakovlev YAK-52 hoort ook thuis op Lelystad
PH-DTX Yakovlev YAK-52 hoort ook thuis op Lelystad
PH-KAH Sukhoi SU-29
PH-KAH Sukhoi SU-29
PH-KAH Sukhoi SU-29
PH-KAH Sukhoi SU-29

Nog een mooie klassieker was de PH-NET / TJ347 Auster AOP.V. Dit toestel is gebaseerd op Midden Zeeland en heeft een militair verleden als Air Observation Platform (AOP) bij de Royal Air Force. Sinds 1952 verblijft dit toestel in Nederland en is daarmee zeer zeker een oudgediende. Gelukkig is het toestel nog vliegwaardig. Dat had zomaar anders kunnen zijn, aangezien dit toestel tussen 1970 en 1988 uitgeschreven is geweest en overgedragen was aan het Militair Luchtmacht Museum op Soesterberg.

PH-NET / TJ347 Auster AOP Mk.V
PH-NET / TJ347 Auster AOP Mk.V

Het lijkt overigens of deze kist te maken heeft gehad met een zogenaamde “birdstrike”. Gelukkig is dit niet het geval, maar gaat het om een pluchen medepassagier die aan de vleugelstijl meelift.

PH-NET / TJ347 Auster AOP Mk.V met een vreemde vogel aan boord
PH-NET / TJ347 Auster AOP Mk.V met een vreemde vogel aan boord

Zelfbouw

Onder de AOPA leden of aspirant-leden zitten een aantal piloten die hun toestel zelf in elkaar hebben gezet. Voorbeeld daarvan was een Duitse Vans RV-7 D-EACS.

D-EACS Vans RV-7
D-EACS Vans RV-7

Uit de serie Vans waren meerdere modellen aanwezig zoals de PH-SCP (RV-9), PH-RVX, een RV-10 die op Budel thuis hoort en de PH-BZT (RV-12) die op Lelystad gebaseerd is.

PH-SCP Vans RV-9
PH-SCP Vans RV-9
PH-RVX Vans RV-10
PH-RVX Vans RV-10
PH-BZT Vans RV-12
PH-BZT Vans RV-12

Kleinste zelfbouwkist was de PH-YCM. Dit is een Brändly BX-2 Cherry. Dit toestelletje opereert vanaf Seppe, maar wordt na de vlucht op een aanhanger gezet en meegenomen naar huis. De vleugels kunnen eenvoudig verwijderd worden. Toevallig is de aankomst later op Seppe ook vastgelegd en het feit dat dit kistje weer op de aanhanger staat.

PH-YCM Brändli BX-2 Cherry
PH-YCM Brändli BX-2 Cherry
De PH-YCM op de aanhanger op Seppe na de naar Midden Zeeland
De PH-YCM op de aanhanger op Seppe na de naar Midden Zeeland

Nieuw spul

iFly is de BeNeLux dealer van het merk Pipistrel. iFly is gevestigd op Midden Zeeland en het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat zij zich tijdens deze Fly-In presenteerden. Er waren twee toestellen aanwezig. De S5-PII01, dit is een Pipistrel Virus. De registratie is apart. Naast S5-PII is 01 aan de registratie toegevoegd. Als tweede toestel was er een Frans geregistreerde Pipistrel Taurus. Dit toestel is een motorzwever met een inklapbare motor boven op de romp. Het toestel had echter een Franse ultralight registratie (59-CXT / F-JWNP).

S5-PII01 Pipistrel Virus SW121 LSA
S5-PII01 Pipistrel Virus SW121 LSA
59-CXT / F-JWNP Pipistrel Taurus
59-CXT / F-JWNP Pipistrel Taurus
59-CXT / F-JWNP Pipistrel Taurus
59-CXT / F-JWNP Pipistrel Taurus met een inklapbare motor

Uit de stal van Zelf vliegen op Lelystad waren een tweetal Blackshape Primes aanwezig en de nieuwe Tecanm P2010 twin. Dit fabrieksnieuwe toestel, dat pas dit voorjaar ingeschreven is, nam voor het eerst deel aan een luchtvaartevenement.

PH-TWN Tecnam P2006T voor het eerst bij een luchtvaartevenement
PH-TWN Tecnam P2006T voor het eerst bij een luchtvaartevenement

Een ander toestel uit, wat ik oneerbiedig wel eens de “Tupperware-generatie” vliegtuigen noem, is de F-JZTE Aveko VL-3 Evolution. De VL-3 is een kunsstoffen ultralight die gebouwd wordt in Tsjechië. Het toestel geldt als een van de snelste in zijn klasse. Het toestel kan rond de 135 kts kruisen en heeft een maximum snelheid van 158 kts. Het geeft daarmee een doorsnee Cessna 172 ruim het nakijken.

59-DNF / F-JZTE Aveko VL3 Evolution is een snelle ultralight
59-DNF / F-JZTE Aveko VL3 Evolution is een snelle ultralight

Helikopter

Op deze Fly-In was slechts één helikopter afgekomen. Maar dat was dan wel een hele leuke! Het betrof de N341AS. Dit is een Aerospatiale SA.341G Gazelle. Deze heli uit 1973 hoort thuis in België en wel op de privé heliport Zomergem (EBZM). Dit ligt tussen Gent en Brugge. Een civiele Gazelle is een redelijke zeldzaamheid. Dit toestel ziet er ook nog eens erg fraai uit.

N341AS Aérospatiale SA 341 Gazelle
N341AS Aérospatiale SA 341 Gazelle

Deze Gazelle is in 1973 in het Amerikaanse register ingeschreven als N65146. In 1976 vertrok het naar Canada en was daar als C-GDUG ingeschreven tot 2011. Toen is de huidige registratie N341AS aangebracht. Sinds mei 2013 hoort deze wentelwiek op Zomergem thuis.

Hangaars

Op Midden zeeland staan een flink aantal hangaars, waar bij tijd en wijle interessante toestellen staan. De grootste hangaars zijn van Transal. Dit bedrijf reviseert en onderhoudt diverse toestellen.
Deze keer stond er een kale romp van een Beech Bonanza. De kist was ontdaan van alle verf en was klaar om een nieuw kleurenschema te krijgen. Gelukkig zat er een klein briefje op met de registratie van de kist. Het betrof hier de OO-EOD. Deze Bonanza vloog overigens in mei van dit jaar nog in vol ornaat rond op Midden Zeeland.

OO-EOD Beech F33A Bonanza
OO-EOD Beech F33A Bonanza in bare metal
OO-EOD Beech F33A Bonanza
OO-EOD Beech F33A Bonanza is gelukkig aan een kleine notitie te herkennen
OO-EOD Beech F33A Bonanza
OO-EOD Beech F33A Bonanza in mei 2016

Een andere Beech was de SE-MLB. Deze Bonanza is de ex PH-HGG. Het toestel is kennelijk naar Zweden verkocht en zal vermoedelijk eerdaags wel naar Scandinavië vertrekken.

SE-MLB Beech B36TC Bonanza (ex PH-HGG)
SE-MLB Beech B36TC Bonanza (ex PH-HGG)

Nog een Beech was de D-EBWI. Deze Debonair is volgens mij minder fortuinlijk geweest. Ik heb het idee dat dit toestel een landing met de wielen in gemaakt heeft en daarbij beschadigd is geraakt. Wellicht word het toestel nog opgeknapt of voor onderdelen gebruikt.

D-EBWI Beech 35-C33A Debonair
D-EBWI Beech 35-C33A Debonair

Bij Transal ligt de romp van een SNCAN SV-4 dubbeldekker. Deze kist heeft een Zuid-Afrikaanse achtergrond. Ten opzicht van mijn vorige bezoek is te zien dat er aan de romp gewerkt wordt.

(G-AXCZ / ZS-VFW) Stampe-Vertongen SV-4B c/n 186
(G-AXCZ / ZS-VFW) SNCAN Stampe SV-4B c/n 186

Bij de eerder genoemde Transal hangaar kwamen nog twee toestellen langs die niet bij de Fly-In hoorden. Vanaf Rotterdam – the Hague arriveerde de schitterende Piper Twin Commanche N8326Y.

N8326Y Piper PA-30-160 Twin Comanche B
N8326Y Piper PA-30-160 Twin Comanche B

Ook een lust voor het oog was de N31NL. Dit is een mooie donkerrode Pitts S-2B Special. Dit toestel is gemaakt voor alles behalve rechtuit vliegen. Ook dit toestel stond bij Transal voor de deur,

N31NL Aerotek Pitts S-2B Special
N31NL Aerotek Pitts S-2B Special

In een andere hangaar op het veld stond de G-BAJA. Dit is een Cessna 177RG Cardinal. Dit toestel heeft een tijd lang uit elkaar gelegen bij Dynamic Aviation op Lelystad. Nu heeft men het toestel weer opgeknapt en staat het op Midden Zeeland gebaseerd.

G-BAJA Reims/Cessna F177RG Cardinal RG
G-BAJA Reims/Cessna F177RG Cardinal RG
G-BAJA Cessna F177RG Cardinal RG wordt gerestaureerd bij Dynamics Aviation
G-BAJA Cessna F177RG Cardinal RG werd gerestaureerd bij Dynamics Aviation op Lelystad

Achter de eerder genoemde Cardinal staat in diezelfde hangaar een Beech 95-B55 Baron. Het betreft hier de Belgische OO-CGH. Jarenlang heeft het toestel te koop gestaan. Inmiddels valt bij de aanschaf vast en zeker te onderhandelen over het gratis verkrijgen van een extra berg stof. Dit toestel is namelijk inmiddels voorzien van een doffe, grijze laag door al die jaren stilstand.

(OO-CGH) Beech 95-B55 Baron
(OO-CGH) Beech 95-B55 Baron
(OO-CGH) de registratie is nog vaag zichtbaar
(OO-CGH) de registratie is nog vaag zichtbaar
(OO-CGH) Beech 95-B55 Baron zit onder een dikke laag stof
(OO-CGH) Beech 95-B55 Baron zit onder een dikke laag stof

Weer een paar deuren verder op stond de N49ET opgekrikt. Deze Piper PA-46-350P Malibu Mirage was hier kennelijk voor onderhoud. Het betreft hier overigens een versie met een verbrandingsmotor. Dit type kom je ook regelmatig tegen met een turbinemotor in het vooronder. Zover bij mij bekend hoort deze kist thuis op het Belgische Wevelgem.

N49ET Piper PA-46-350P Malibu Mirage
N49ET Piper PA-46-350P Malibu Mirage

En de rest

De rest van de “gewone” viegtuigen was ook zeker interessant te noemen op Midden Zeeland. Zo zag ik na jaren weer eens de PH-ECN Robin R 1180TD Aiglon. Dit toestel is alweer sinds 1982 ingeschreven, maar ben ik niet vaak tegen gekomen (al kan dat natuurlijk zeker aan mij liggen 🙂 ).

PH-ECN Robin R 1180TD Aiglon
PH-ECN Robin R 1180TD Aiglon

De N71128 is een Piper PA-28-140 Cherokee 140 uit 1972. Dit beginmodel van de PA-28 serie vliegt met titels van Wings of Grace. Naast deze titels is aan weerszijden van de kist een bijbeltekst aangebracht.

N71128 Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser
N71128 Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser
N71128 Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser
N71128 Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser met een bijbeltekst
N71128 Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser
N71128 Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser met de tekst op de andere kant

De eigenaar van dit toestel vloog voorheen met de, eveneens op Midden Zeeland gebaseerde, Piper PA-22-108 Colt N5593Z. Ook op dat toestel waren bijbelteksten aangebracht.
Twee buitenlandse bezoekrs in de vorm van de F-HNDI en D-EDGV de eeste is een Robin DR-400-140B Ecoflyer. De Duitse kist is een Rockwell Commander 114. Niet veel voorkomend, wel een mooi toestel.

F-HNDI Robin DR 400/140B Ecoflyer
F-HNDI Robin DR 400/140B Ecoflyer
D-EDGV Rockwell Commander 114A
D-EDGV Rockwell Commander 114A

Een Cessna die nog maar net in Nederland is ingeschreven is de PH-LDS. Dit toestel was voorheen in België aktief als OO-CNC en staat op Hoogeveen gestationeerd.

PH-LDS Reims/Cessna F172M Skyhawk
PH-LDS Reims/Cessna F172M Skyhawk

Tot slot nog twee kistjes die geschikt zijn voor het vliegen van aerobatics en die eigenlijk wel tot de klassiekers behoren. De PH-STV van Hilversum en de PH-MOT die hier op Midden Zeeland gebaseerd staat.

PH-STV Mudry CAP 10B
PH-STV Mudry CAP 10B
PH-MOT Scintex CP1315C-3 Super Emeraude
PH-MOT Scintex CP1315C-3 Super Emeraude

De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Midden Zeeland met de dtum 2 juli 2016.

Geef een reactie