Op zaterdag 2 juli 2016 had de Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) een fly-in op het Zeeuwse vliegveld Midden zeeland. De weersvoorspelling was uitdagend. Mogelijk een buitje, afgewisseld met zonnige perioden en een stevig west-zuidwestelijk windje.
Op het veld waren een aantal stands ingericht. Hier presenteerden zich een aantal luchtvaartbedrijven, dealers van toestellen of leveranciers van randzaken zoals radio’s en navigatieapparatuur. Vanwege de straffe wind moesten de overkappingen van de marktkramen verwijderd worden, dit om te voorkomen dat ongeregistreerde objecten zich over de luchthaven gingen voortbewegen. 😉
Tegen het einde van de ochtend begon een constante stroom van bezoekende kisten op gang te komen. Deze hield aan tot in de middag. Naar verloop van tijd stonden er twee flinke rijen met geparkeerde kisten op het glad gemaaide gras van Midden Zeeland. In totaal zo’n 80 bezoekende kisten.
De visitors kwamen voornamelijk van diverse Nederlandse velden. Een enkeling kwam van buiten de landsgrenzen. Er zaten veel reguliere types bij zoals Cessna 172’s of Piper Cherokees. Naast sportkisten wisten ook een flink aantal ultralights het veld te vinden. Hieronder waren veel Tecnams en Aerospool Dynamics.
Oldtimers / klassiekers
Gelukkig waren er een paar oudgedienden op de Fly-In afgekomen. Hierbij een tweetal Boeing Staerman dubbeldekkers. Beide kisten vlogen lokaal gedurende de dag. De N9912H “Old Crow” werd gebruikt als decor voor het jazz-bandje dat het evenement muzikaal kwam opluisteren.
Vanuit Seppe waren een drietal Piper Super Cubs vertrokken. De PH-RED, PH-VCY en N14395 horen thuis in de hangaar van het Vliegend Museum op Seppe.
Ook vanaf Seppe arriveerde de PH-YAK. De registratie zegt het al, dit is een Yakovlev. Deze YAK-52 verkeerde in goed gezelschap. Want ook van Teuge en Lelystad waren een drietal Yaks afgereisd. De PH-YAX komt van Teuge en de PH-DTM en PH-KWI horen in de Flevopolder thuis. Deze Yaks horen bij de formatiegroep Thunder Yaks. De Sukhoi Su.29 maakt ook deel uit van dit team en was ook meegevlogen vanaf Lelystad met de andere twee Yaks.
Nog een mooie klassieker was de PH-NET / TJ347 Auster AOP.V. Dit toestel is gebaseerd op Midden Zeeland en heeft een militair verleden als Air Observation Platform (AOP) bij de Royal Air Force. Sinds 1952 verblijft dit toestel in Nederland en is daarmee zeer zeker een oudgediende. Gelukkig is het toestel nog vliegwaardig. Dat had zomaar anders kunnen zijn, aangezien dit toestel tussen 1970 en 1988 uitgeschreven is geweest en overgedragen was aan het Militair Luchtmacht Museum op Soesterberg.
Het lijkt overigens of deze kist te maken heeft gehad met een zogenaamde “birdstrike”. Gelukkig is dit niet het geval, maar gaat het om een pluchen medepassagier die aan de vleugelstijl meelift.
Zelfbouw
Onder de AOPA leden of aspirant-leden zitten een aantal piloten die hun toestel zelf in elkaar hebben gezet. Voorbeeld daarvan was een Duitse Vans RV-7 D-EACS.
Uit de serie Vans waren meerdere modellen aanwezig zoals de PH-SCP (RV-9), PH-RVX, een RV-10 die op Budel thuis hoort en de PH-BZT (RV-12) die op Lelystad gebaseerd is.
Kleinste zelfbouwkist was de PH-YCM. Dit is een Brändly BX-2 Cherry. Dit toestelletje opereert vanaf Seppe, maar wordt na de vlucht op een aanhanger gezet en meegenomen naar huis. De vleugels kunnen eenvoudig verwijderd worden. Toevallig is de aankomst later op Seppe ook vastgelegd en het feit dat dit kistje weer op de aanhanger staat.
Nieuw spul
iFly is de BeNeLux dealer van het merk Pipistrel. iFly is gevestigd op Midden Zeeland en het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat zij zich tijdens deze Fly-In presenteerden. Er waren twee toestellen aanwezig. De S5-PII01, dit is een Pipistrel Virus. De registratie is apart. Naast S5-PII is 01 aan de registratie toegevoegd. Als tweede toestel was er een Frans geregistreerde Pipistrel Taurus. Dit toestel is een motorzwever met een inklapbare motor boven op de romp. Het toestel had echter een Franse ultralight registratie (59-CXT / F-JWNP).
Uit de stal van Zelf vliegen op Lelystad waren een tweetal Blackshape Primes aanwezig en de nieuwe Tecanm P2010 twin. Dit fabrieksnieuwe toestel, dat pas dit voorjaar ingeschreven is, nam voor het eerst deel aan een luchtvaartevenement.
Een ander toestel uit, wat ik oneerbiedig wel eens de “Tupperware-generatie” vliegtuigen noem, is de F-JZTE Aveko VL-3 Evolution. De VL-3 is een kunsstoffen ultralight die gebouwd wordt in Tsjechië. Het toestel geldt als een van de snelste in zijn klasse. Het toestel kan rond de 135 kts kruisen en heeft een maximum snelheid van 158 kts. Het geeft daarmee een doorsnee Cessna 172 ruim het nakijken.
Helikopter
Op deze Fly-In was slechts één helikopter afgekomen. Maar dat was dan wel een hele leuke! Het betrof de N341AS. Dit is een Aerospatiale SA.341G Gazelle. Deze heli uit 1973 hoort thuis in België en wel op de privé heliport Zomergem (EBZM). Dit ligt tussen Gent en Brugge. Een civiele Gazelle is een redelijke zeldzaamheid. Dit toestel ziet er ook nog eens erg fraai uit.
Deze Gazelle is in 1973 in het Amerikaanse register ingeschreven als N65146. In 1976 vertrok het naar Canada en was daar als C-GDUG ingeschreven tot 2011. Toen is de huidige registratie N341AS aangebracht. Sinds mei 2013 hoort deze wentelwiek op Zomergem thuis.
Hangaars
Op Midden zeeland staan een flink aantal hangaars, waar bij tijd en wijle interessante toestellen staan. De grootste hangaars zijn van Transal. Dit bedrijf reviseert en onderhoudt diverse toestellen.
Deze keer stond er een kale romp van een Beech Bonanza. De kist was ontdaan van alle verf en was klaar om een nieuw kleurenschema te krijgen. Gelukkig zat er een klein briefje op met de registratie van de kist. Het betrof hier de OO-EOD. Deze Bonanza vloog overigens in mei van dit jaar nog in vol ornaat rond op Midden Zeeland.
Een andere Beech was de SE-MLB. Deze Bonanza is de ex PH-HGG. Het toestel is kennelijk naar Zweden verkocht en zal vermoedelijk eerdaags wel naar Scandinavië vertrekken.
Nog een Beech was de D-EBWI. Deze Debonair is volgens mij minder fortuinlijk geweest. Ik heb het idee dat dit toestel een landing met de wielen in gemaakt heeft en daarbij beschadigd is geraakt. Wellicht word het toestel nog opgeknapt of voor onderdelen gebruikt.
Bij Transal ligt de romp van een SNCAN SV-4 dubbeldekker. Deze kist heeft een Zuid-Afrikaanse achtergrond. Ten opzicht van mijn vorige bezoek is te zien dat er aan de romp gewerkt wordt.
Bij de eerder genoemde Transal hangaar kwamen nog twee toestellen langs die niet bij de Fly-In hoorden. Vanaf Rotterdam – the Hague arriveerde de schitterende Piper Twin Commanche N8326Y.
Ook een lust voor het oog was de N31NL. Dit is een mooie donkerrode Pitts S-2B Special. Dit toestel is gemaakt voor alles behalve rechtuit vliegen. Ook dit toestel stond bij Transal voor de deur,
In een andere hangaar op het veld stond de G-BAJA. Dit is een Cessna 177RG Cardinal. Dit toestel heeft een tijd lang uit elkaar gelegen bij Dynamic Aviation op Lelystad. Nu heeft men het toestel weer opgeknapt en staat het op Midden Zeeland gebaseerd.
Achter de eerder genoemde Cardinal staat in diezelfde hangaar een Beech 95-B55 Baron. Het betreft hier de Belgische OO-CGH. Jarenlang heeft het toestel te koop gestaan. Inmiddels valt bij de aanschaf vast en zeker te onderhandelen over het gratis verkrijgen van een extra berg stof. Dit toestel is namelijk inmiddels voorzien van een doffe, grijze laag door al die jaren stilstand.
Weer een paar deuren verder op stond de N49ET opgekrikt. Deze Piper PA-46-350P Malibu Mirage was hier kennelijk voor onderhoud. Het betreft hier overigens een versie met een verbrandingsmotor. Dit type kom je ook regelmatig tegen met een turbinemotor in het vooronder. Zover bij mij bekend hoort deze kist thuis op het Belgische Wevelgem.
En de rest
De rest van de “gewone” viegtuigen was ook zeker interessant te noemen op Midden Zeeland. Zo zag ik na jaren weer eens de PH-ECN Robin R 1180TD Aiglon. Dit toestel is alweer sinds 1982 ingeschreven, maar ben ik niet vaak tegen gekomen (al kan dat natuurlijk zeker aan mij liggen 🙂 ).
De N71128 is een Piper PA-28-140 Cherokee 140 uit 1972. Dit beginmodel van de PA-28 serie vliegt met titels van Wings of Grace. Naast deze titels is aan weerszijden van de kist een bijbeltekst aangebracht.
De eigenaar van dit toestel vloog voorheen met de, eveneens op Midden Zeeland gebaseerde, Piper PA-22-108 Colt N5593Z. Ook op dat toestel waren bijbelteksten aangebracht.
Twee buitenlandse bezoekrs in de vorm van de F-HNDI en D-EDGV de eeste is een Robin DR-400-140B Ecoflyer. De Duitse kist is een Rockwell Commander 114. Niet veel voorkomend, wel een mooi toestel.
Een Cessna die nog maar net in Nederland is ingeschreven is de PH-LDS. Dit toestel was voorheen in België aktief als OO-CNC en staat op Hoogeveen gestationeerd.
Tot slot nog twee kistjes die geschikt zijn voor het vliegen van aerobatics en die eigenlijk wel tot de klassiekers behoren. De PH-STV van Hilversum en de PH-MOT die hier op Midden Zeeland gebaseerd staat.
De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Midden Zeeland met de dtum 2 juli 2016.