Bizjets

Focus@: N445FL Beech / Nextant 400XTi van Flexjet met en zonder winglets

N445FL Beech / Nextant 400XTi
N445FL Beech / Nextant 400XTi

Registratie: N445FL
Type: Beech / Nextant 400XTi
Constructienummer: RK-345
Eigenaar: Flexjet
Locatie: Genève, 26 mei 2016
Bijzonderheden: Flexjet start activiteiten in Europa. Flexjet is een chartermaatschappij die vooral in de Verenigde Staten actief is. Het bedrijf is goed te vergelijken net NetJets. Een klant kan een aantal vlieguren inkopen en het bedrijf zorgt dan voor de benodigde vliegtuigen met bemanning op de juist plaats.
Veel van de klanten van Flexjet vliegen naar Europa en het bedrijf merkte dat hun klanten ook in Europa zelf transportwensen hadden.
Voor dat doel gaat FlexJet in eerste instantie acht Beech/Nextant 400XTi bizjets in Europa stationeren. Twee komen in Londen te staan, twee in Parijs en de rest zal vliegen daar waar het nodig is.
FlexJet zal voor deze activiteiten meeliften op de benodigde AOC (Air Operator Certificate) van een nog onbekend Europese luchtvaartonderneming.
De keuze voor de gerefurbished Nextant 400XTi is op het eerste gezicht opmerkelijk. De meeste chartermaatschappijen of bedrijven voor fractional ownership starten met fonkelnieuwe toestellen. Nu is de Nextant 400XTi in feite ook wel weer fabrieksnieuw na de upgrade van Beech 400 Beechjet naar Nextant 400XTi.
De keuze voor dit toestel is logischer als we even verder kijken dan onze neus lang is. Flexjet was tot 2013 in eigendom van Bombardier. Men vloog dan ook voornamelijk met toestellen uit die fabriek. Daarna ging Flexjet over in de handen van Directional Aviation Capital. Geen klein clubje in de privat-jet-business met totaal 2.200 medewerkers, een omzet van 1,5 miljard USD en 175.000 vlieguren per jaar.
De linking pin tussen Flexjet en Nextant zit hem in Directional Aviation Capital. Nextant Aerospace is eveneens eigendom van deze holding. Gevalletje van verplichte winkelnering?
In Genève tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition werden deze plannen bekend gemaakt. Ook stond er een (geheel witte) Nextant 400XTi tentoongesteld van Flexjet. Deze kist is in 2003 gebouwd en inmiddels zijn de JT15D turbofan-motoren vervangen bij Nextant door nieuwere en meer efficiënte Williams FJ44-3AP motoren.

N445FL Beech / Nextant 400XTi waarbij de winglets worden verwijderd
N445FL Beech / Nextant 400XTi waarbij de winglets worden verwijderd

Wat nog opvallend was aan de kist die op EBACE ten toon gesteld stond was het feit dat de kist aanvankelijk winglets had. Deze werden er aan het einde van de show vanaf gehaald! Kennelijk was deze modificatie nog niet definitief goedgekeurd of gecertificeerd…!

Met winglet...
Met winglet…
...zonder winglet!
…zonder winglet!

Een gedachte over “Focus@: N445FL Beech / Nextant 400XTi van Flexjet met en zonder winglets

Geef een reactie