BizjetsHelikoptersSportvliegtuigenWarbirds

11/07/2016 Een lelijk eendje bij QAPS op Lelystad en terugkerende kisten voor Dunkirk

F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy
F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy

Het is een tijdje stil geweest bij QAPS, de vliegtuigspuiterij op Lelystad Airport. Vandaag was er een nieuwe klant te bewonderen. En eentje waar wel wat eer aan te behalen is dacht ik zo!
Inmiddels staat bij QAPS de F-HEBO binnen. Dit is een Dassault Falcon 900EX EASy. Deze kist is beslist moeders mooiste niet! Het toestel is in bare-metal binnengekomen. Het lijkt erop dat dit toestel het nodige onderhoud heeft gehad. Daarbij heeft men de kist al grotendeels van de oude verflaag ontdaan.

F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy
F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy

De Faclon was voorheen wit met een blauw, groen en rood biesje. Het toestel zou volgens bronnen op internet opereren voor Mahamadou Bonkoungou en zijn zonen. Zij zijn actief in de bouwsector met het bedrijf EBOMAF. Hun werkgebied is Burkina Faso en delen van Westelijk Afrika.

F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy
F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy

De kist kwam in de morgen binnen. De deur bij QAPS stond al open. Direct nadat de kist geland was werd begonnen met de inspectie voor de klus. Zo te zien is er werk aan de winkel, op deze manier ziet het toestel er niet uit.

F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy wordt direct na aankomst geïnspecteerd
F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy wordt direct na aankomst geïnspecteerd

Nog geen vijf minuten na aankomst werd de Falcon naar binnen gereden. Deze keer eens niet door de vliegtuigtrekker ervoor te zetten, nee, door mankracht! De aanwezige personeelsleden bij QAPS staken allemaal de handen uit de mouwen en duwen moeiteloos deze bizjet naar binnen toe. Benieuwd naar de nieuwe gedaante over een week of twee. Kan alleen maar beter worden!

Effe duwen!
Effe duwen!
F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy wordt met de hand naar binnen geduwd
F-HEBO Dassault Falcon 900EX EASy wordt met de hand naar binnen geduwd

Op het platform stond de YL-MBF. Deze Cessna is al eens eerder in de polder geweest, maar daarom niet een minder welkome bezoeker. Kisten uit Letland zie je hier niet bepaald dagelijks.

YL-MBL Cessna 172S Skyhawk
YL-MBL Cessna 172S Skyhawk

Een minder bijzondere bezoeker was de D-EFAM. Dit is een Diamond DA40 Diamond Star. Een type en een land van herkomst dat op Lelystad regelmatig voorkomt.

D-EFAM Diamond DA40 Diamond Star
D-EFAM Diamond DA40 Diamond Star

Uit de UK kwam de G-BTZO aan. Dit betreft hierbij een Socata TB-20 Trinidad. Het toestel kwam kijken bij een ander vliegtuig. De TB-20 werd door de follow-me bij Tripple-V afgeleverd. Ik heb de indruk dat men de OY-BKY heeft opgehaald. Deze Piper PA28-140 stond nog wel in de hangaar bij Tripple-V, maar werd al enige maanden niet meer ingezet. Op internet werd de OY-BKY te koop aangeboden voor € 26.000,- Wellicht een nieuw baasje voor dit klassieke kistje uit 1968…?

G-BTZO Socata TB-20 Trinidad
G-BTZO Socata TB-20 Trinidad

Dunkirk

Dan nog de film Dunkirk. Vandaag was er weer het een en ander waar te nemen rondom de Catalinahangaar. Al vroeg in de morgen arriveerde de OO-HCE. Dit is een Aerospatiale AS.355N Ecureuil 2. De heli arriveerde uit België om als cameraheli te gaan dienen.

OO-HCE Aerospatiale 355N Ecureuil 2
OO-HCE Aerospatiale 355N Ecureuil 2
OO-HCE Aerospatiale 355N Ecureuil 2
OO-HCE Aerospatiale 355N Ecureuil 2

Mijn theorie is dat de G-WHST defect is geraakt. De heli heeft volgens mij sinds medio vorige week niet meer gevlogen en staat in de hangaar weggestoken. De camera is toen overgezet op de N161UG voor een paar dagen. Vandaag kreeg de OO-HCE deze camera op de neus geschroefd.

OO-HCE Aerospatiale 355N Ecureuil 2 staat binnen voor de montage van de camera
OO-HCE Aerospatiale 355N Ecureuil 2 staat binnen voor de montage van de camera

De N161UG was overigens ook weer paraat. Deze heli was voor het weekend naar de UK geweest. En ook de G-VGMC was weer op het toneel verschenen. Ook deze helikopter arriveerde terug uit Groot-Brittannië.

G-VGMC Aerospatiale AS355N Ecureuil 2 was ook weer terug uit de UK
G-VGMC Aerospatiale AS355N Ecureuil 2 was ook weer terug uit de UK

Al op zaterdag 8 juli was een nieuwe ster aan het firmament verschenen. De N699DP. Dit is een Yakovlev Yak-52TW. Van de Yak-52 vliegen er een aantal op Lelystad. Verschil met dit toestel is dat het een staartwiel heeft. De kist is in de kleuren van de Royal Air Force gespoten. Niet dat de Yak-52 in het tijdsbeeld van deze film past, maar met een beetje goede wil kan het doorgaan voor een Blackburn B-24 Skua. Die stamt wel uit die tijd. Van de 192 gebouwde Blackburn Skua’s is overigens geen enkel exemplaar meer bewaard gebleven. Van deze kist (nog) geen plaatje, omdat het weggestoken stond in de Catalinahangaar.

Lekker druk voor de Catalinahangaar!
Lekker druk voor de Catalinahangaar!

Ook weer terug op het (film)nest keerden de G-AIST en de G-AWHK. De G-AIST (Spitfire) had een paar dagen gelogeerd op Hoogeveen. Vanwege de straffe crosswind op Lelystad was het toestel woensdag hiernaar uitgeweken.

G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.1a kwam terug van Hoogeveen
G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.1a kwam terug van Hoogeveen

De Spitfire kwam weer terug, in formatie met de Hispano Buchon G-AWHK. Deze kist was op zondag het kanaal alweer overgestoken. Het had de Airshow van de Flying Ledgends op Duxford bijgewoond. Deze warbird was echter niet direct naar Lelystad gevlogen, maar verkoos ook een nachtje Hogeveen boven de Flevopolder. In de loop van de ochtend stonden beiden kisten weer afgetankt en “ready-to-rock&roll” bij de Catalinahangaar.

G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon
G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon
G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon
G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon
G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon
G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon

Om het verhaal tenslotte nog te completeren, de G-CHUK heeft het weekend doorgebracht op Lelystad en is eveneens aanwezig in de Catalinahangaar.

G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.1a + G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon
G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.1a + G-AWHK Hispano HA-1112-M1L Buchon

De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 11 juli 2016.

Een gedachte over “11/07/2016 Een lelijk eendje bij QAPS op Lelystad en terugkerende kisten voor Dunkirk

Geef een reactie