Ultralights

13/07/2016 PH-4P4 Blackshape Prime bij Zelf Vliegen / Air Combat Europe

PH-4P4 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 13 juli 2016)
PH-4P4 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 13 juli 2016)

Vandaag een nieuwe Blackshape Prime BS-100 op Lelystad Airport. Nou ja nieuw…? De registratie wel, het toestel was al langer in de polder aanwezig.
Hier de opmerkelijke historie van de I-X010 naar I-C173 naar PH-4M8 (1) naar PH-4M8 (2) naar PH-4P4. In totaal vier (of vijf?) registraties, twee toestellen.

I-X010 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 12 juli 2014)
I-X010 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 12 juli 2014)

Het begon bij Zelf Vliegen in mei 2014. Toen arriveerde de Balckshape I-X1010 bij deze luchtvaartonderneming op Lelystad Airport. Dit toestel, met constructienummer BPU00X, was een prototype van de Blackshape Prime BS-100. Dit toestel had hiervoor zelfs nog op een Italiaans vliegdekschip geopereerd als testvliegtuig voor de Italiaanse marine. Deze Blackshape werd voor het eerst voor een groot publiek gepresenteerd tijdens de Luchtmachtdagen op Gilze Rijen in juni 2014.

I-X010 Blackshape Prime BS-100 op Gilze Rijen (20 juni 2014)
I-X010 Blackshape Prime BS-100 op Gilze Rijen (20 juni 2014)

De Blackshape werd snel populair en zeker een blijvertje. De testregistraie I-X010 was van de fabriek en moest voor hergebruik op andere toestellen ingeleverd worden. Een jaar later kreeg ditzelfde toestel daarom een reguliere Italiaanse registratie voor een ultralight. Het toestel werd de I-C173.

I-C173 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 26 september 2015)
I-C173 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 26 september 2015)

Inmiddels waren de ambtenaren van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) erover uit, de Blackshape Prime voldeed aan de eisen om als vliegtuig met een Nederlandse registratie ingeschreven te mogen worden. Op 4 januari van 2016 zorgde Zelf Vliegen dan ook dat het Italiaanse kenmerk werd vervangen door een Nederlands kenmerk. De Blackshape werd toen PH-4M8.

PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 17 januari 2016)
PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 17 januari 2016)

Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen werden er in het voorjaar van 2016 een tweetal nieuwe Blackshapes afgeleverd op Lelystad. Op dat moment werd ervoor gekozen om de PH-4M8 terug naar de fabriek te sturen. Omdat het een prototype betrof week het op details af van de latere productietoestellen. De wens van Zelf Vliegen was om het toestel op dezelfde standaard te brengen als de reguliere productietoestellen.
Die klus bleek complexer dan gedacht. In overleg met de fabrikant werd daarom een ander toestel ter beschikking gesteld. Het ging hier om de Blackshape Prime BS-100 met het constructienummer BPU023. De BPU00X bleef daarna achter in Italië en het nieuwe toestel arriveerde eveneens als PH-4M8 eind mei 2016 op Lelystad.

PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 (27 mei 2016)
PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 (27 mei 2016)
constructieplaatje van de PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 27 mei 2016)
Identificatieplaatje van de PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 (Lelystad 27 mei 2016)

De bedoeling was dat dit toestel voor het inmiddels opgerichte Air Combat Europe (ACE) ging vliegen. Daarvoor moest het qua uiterlijk een beetje aangepast worden. Dit toestel was niet matgrijs zoals hun andere twee kisten, maar metalic-zilver. Ook zat er extra striping op.
Om het toestel een echte Air Combat Europe kist te laten worden werd de extra striping verwijderd en uiteraard ook de grote letters en cijfers van de registratie.

(PH-4M8) Blackshape Prime BS-100 zonder registratie en zonder extra striping (Lelystad 5 juni 2016)
(PH-4M8) Blackshape Prime BS-100 zonder registratie en zonder extra striping (Lelystad 5 juni 2016)

Vervolgens werden er de Nederlandse roundels op de romp aangebracht en kwam de registratie PH-4M8 er in een fraaier lettertype op te staan, net als bij de andere kisten van ACE.

PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 in vol ornaat (Lelystad 9 juni 2016)
PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 in vol ornaat (Lelystad 9 juni 2016)

Veel luchtvaartliefhebbers hebben het toestel op in deze hoedanigheid kunnen zien tijdens de Luchtmachtdagen op Leeuwarden in juni 2016. Daar stond de PH-4M8 namelijk op de staticshow te pronken.

PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 op de staticshow bij de Luchtmachtdagen (Leeuwarden, 10 juni 2016)
PH-4M8 Blackshape Prime BS-100 op de staticshow bij de Luchtmachtdagen (Leeuwarden, 10 juni 2016)

De omwisseling van de BPU00X naar de BPU023 was de ambtenaren van ILenT kennelijk niet ontgaan. In goed overleg met Zelf Vliegen hebben de wijze mannen daarop aangegeven dat de BPU023 een ander kenmerk diende te krijgen.
Aldus geschiedde. De PH-4M8 werd begin juli 2016 ontdaan van zijn oude registratie. Zonder kenmerk heeft het toestel zo een paar dagen op zijn liftje in de ACE-hangaar staan wachten op een nieuwe doopnaam.

(PH-4M8) Blackshape Prime BS100 zonder registratie (maar met roundel) (Lelystad 11 juli 2016)
(PH-4M8) Blackshape Prime BS-100 zonder registratie (maar met roundel) (Lelystad 11 juli 2016)

Op 13 juli 2016 viel het geboortekaartje in de bus, de jongeling gaat voortaan als PH-4P4 door het leven. Die registratie is er meteen in sierlijke letters en cijfers op aangebracht.

PH-4P4 Blackshape Prime BS-100
PH-4P4 Blackshape Prime BS-100
PH-4P4 Blackshape Prime BS-100
PH-4P4 Blackshape Prime BS-100

Eind goed, al goed, case closed! Happy landings binnen de geledingen van Air Combat Europe!

Geef een reactie