Het was op vrijdag 15 juli 2016 mooi weer op Lelystad. Een aantal spotters had dezelfde gedachte en hoopte op veel vlieg-activiteiten vanwege de opnames van de speelfilm Dunkirk boven Urk. Helaas, dat viel een beetje tegen…
Wel was er genoeg leuks te zien om er even verslag van te doen. De Grob G-120TP was al apart aan bod gekomen.
Een welkome bizjet verscheen in de ochtend in de vorm van de CS-DRL. Deze Raytheon Hawker 800XP is van NetJets Europe. Het toestel werd netjes pal aan het hek gezet, goed om te fotograferen. In de middag vertrok de kist weer.
Goed om te zien dat de zakelijke luchtvaartsector Lelystad Airport meer en meer weet te vinden. Het levert in elk geval leuke bezoekers op!
Een andere bezoeker kwam uit de UK. De G-TFAM is een Piper PA46 Malibu. Deze versie heeft een geruliere verbrandingsmotor. Van dit type vliegen ook exemplaren met een turbinemotor. Deze G-TFAM stamt uit 2008 en is iets meer dan een jaar (juni 2015) ingeschreven op naam van Take Flight Aviation Ltd. Dat verklaart meteen de eerste letters van de registratie. Voorheen vloog dit toestel als G-UDSM.
Van de Yakovelv Yak-52’s op Lelystad Airport waren er drie toe aan het strekken van de benen. De PH-KWI en PH-DTY vertrokken in formatie, de PH-DTX koos zijn eigen plan.
Lelystad Airport is een veld waar je veel helikopters tegen kunt komen. Zo vloog vandaag de PH-ULP weer en waren er diverse toestellen van Heli Centre, Rotor&Wings en Heli Holland te zien. De PH-HHK won het vandaag qua schoonheid. In een mooi zonnetje kwam deze wentelwiek glimmend voorbij zoeven.
Eerder deze week ontving de PH-4P4 Blacksahpe Prime BS-100 zijn registratie. Voorheen was dit toestel als PH-4M8 geregistreerd. Vandaag maakte deze ultralight voor het eerst een vlucht onder dit callsign. Stress op de toren! Want welke debiteur hoorde bij deze (nog) onbekende kist… Die vraag was snel door de vlieger beantwoord. 😉
Dunkirk
Dan toch maar even over Dunkirk; Al vroeg in de ochtend waren de twee aanwezige Spitfires vertrokken, samen met de cameraheli OO-HCE. Ook de begeleidende heli’s G-VGMC en N161UG waren paraat.
Alleen… de Spitfires kwamen niet terug naar Lelystad. Zij verkozen de grasbaan van Hoogeveen voor de landing. De N161UG ging daar ook heen, later gevolgd door de G-VGMC.
De Hipano Buchon mocht iets langer uitslapen en werd de tweede helft van de ochtend op de filmset verwacht. Gelukkig genoeg opties om deze zeldzame kist in een mooi zonnetje te fotograferen.
Alleen verkoos ook dit toestel Hogeveen boven Lelystad. Was er soms te veel crosswind? In mijn ogen viel dat wel mee. De wind varieerde tussen 270-280 met 10 knopen. Baan 23 was in gebruik. Kon slechter toch?!?
De N161UG kwam in de middag terug vanaf Hoogeveen met vier personen aan boord. Wellicht werden de piloten even heen en weer gevlogen voor de lunch… Later vloog het toestel namelijk weer naar EHHO.
Van de OO-HCE valt nog te melden dat deze kist aardig “over de longen rookt”. Nadat de motor is uitgeschakeld blijft bij dit toestel nog een aantal minuten witte rook uit de uitlaat komen…
Tot slot, de zwaar gemodificeerd N699DP Yakovlev Yak-52TW bleef binnen in de Catalinahangaar. Daar kon hij de heli G-WHST gezelschap houden die al een tijdje arbeidsongeschikt lijkt te zijn.
De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 15 juli 2016.