16/07/2016 Twee nieuwe kisten voor Vliegschool Hilversum

D-EMHJ Reims/Cessna F172P Skyhawk II
D-EMHJ Reims/Cessna F172P Skyhawk II

Een paar plaatjes van Vliegveld Hilversum. Ze zijn gemaakt op zaterdag 16 juli 2016 voor en na de landing van mijn tripje naar Stadtlohn en Leer-Papenburg met de PH-SKE.
Bij Vliegschool Hilversum heeft men dit jaar twee nieuwe kisten gekregen (nou ja, waarschijnlijk gekocht… 😉 ).
De eerste van de nieuwelingen is de D-EMHJ. Dit is een Cessna 172P die en erg mooi uitziet in zijn groene jasje. Deze Cessna is in licentie gebouwd in het Franse Reims en is begin mei de vloot van Vliegschool Hilversum komen aanvullen.
Het toestel is geen onbekende voor Hilversum. Vroeger vloog deze Cessna rond als PH-WMA, eerst nog in een ander kleurenschema. In 1983 kreeg ik dit toestel ook al eens voor de lens.

PH-WMA Reims/Cessna F172P Skyhawk II (Hilversum 1983)
PH-WMA Reims/Cessna F172P Skyhawk II (Hilversum 1983)

De andere nieuwkomer is de F-GCJD. Deze Piper Warroir II is nog maar net op de groene Gooische matras geland. Twee dagen hiervoor werd het overgevlogen vanuit Frankrijk.

F-GCJD Piper PA-28-161 Warrior II
F-GCJD Piper PA-28-161 Warrior II

Het kleurenschema doet vertrouwd aan voor Hilversumse begrippen. Het vertoond namelijk grote overeenkomsten met de kleurenschema’s die indertijd door de Soacata-fabriek gebruikt werd op de Tampico’s en Tobago’s. De importeur van deze toestellen (Aviation Française) was indertijd in dezelfde hangaar gevestigd. Een plaatje uit uit 1982 van de PH-AFL verduidelijkt wellicht wat ik bedoel.

PH-AFL Socata TB-9 Tampico (Hilversum 1982)
PH-AFL Socata TB-9 Tampico (Hilversum 1982)

In de ochtend was het nog rustig met bezoekende toestellen. Toch een visitor gezien, de PH-4M2. Dit is een Pipistrel Alpha Trainer. Omdat dit kistje uitermate geschikt is voor vliegopleidingen kreeg het de aandacht van de Dwarf Powered Gliders. Wellicht dus een demo-bezoekje van de importeur iFly.

PH-4M2 Pipistrel Alpha Trainer
PH-4M2 Pipistrel Alpha Trainer

Verder was er niet veel om vast te leggen op camera, of het moet de G-ORJW zijn geweest. Een echte “ouwe” Falco is natuurlijk altijd goed voor een plaatje.

G-ORJW Laverda F.8L Falco IV
G-ORJW Laverda F.8L Falco IV

De foto’s bij dit artikeltje zijn in een groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Hilversum met de datum 16 juli 2016.

Geef een reactie