23/07/2016 Teuge als tussenstop tussen Berlijn en de UK

G-JBDH Robin DR-400-180 Regent
G-JBDH Robin DR-400-180 Regent

Een middagje Teuge deze keer. Al gelijk bij aankomst kwamen er twee Britse kisten binnen. Ze kwamen uit Schönhagen (EDAZ) bij Berlijn. Na het tanken werd de weersvoorspelling geraadpleegd voor de verder vlucht naar de UK.
De eerste kist die arriveerde was de G-JBDH, een Robin Régent. Met twee personen aan boord en flink wat bagage was te zien dat men een weekje op pad was geweest met de kist.

G-JBDH Robin DR-400-180 Regent vertrekt naar de UK
G-JBDH Robin DR-400-180 Regent vertrekt naar de UK

Niet veel later volgde de G-IFFR. Dit was een Piper Cherokee Six. Inmiddels al een klassieker met als bouwjaar 1973. De kist zag er overigens prima uit.

G-IFFR Piper PA-32-300 Cherokee Six
G-IFFR Piper PA-32-300 Cherokee Six
G-IFFR Piper PA-32-300 Cherokee Six
G-IFFR Piper PA-32-300 Cherokee Six

Later in de middag arriveerde nog een kist uit het Duitse Schönhagen. Ditmaal de Cirrus SR22T N3600X. Een week eerder was deze kist ook al op Teuge geweest, toen dus kennelijk op de heenweg van wat lijkt een tripje van een vliegclub te zijn. De N3600X is uitgevoerd in een fraai blauw-grijs-wit kleurenschema.

N3600X Cirrus SR22T
N3600X Cirrus SR22T

Naast deze drie bezoekers was het niet druk. Als Nederlandse visitor valt nog de PH-VSN te melden. Deze Reims/Cessna F152 hoort bij mijn weten thuis op Hoogeveen. Met een mooie landing op één wiel kwam dit kistje voor korte tijd binnen.

PH-VSN Reims/Cessna F152 met de landing op één pootje
PH-VSN Reims/Cessna F152 met de landing op één pootje

Een gyrokopter is altijd een grappige verschijning in mijn ogen. Eigenlijk best vreemd dat een dergelijk luchtvaartuig niet zo populiar is. En toch, je hebt er geen groot vliegtuig voor nodig om mee te vliegen, vleugels hoeven er niet aan te zitten en voor de voortbeweging is alleen de propeller nodig. Een ingewikkelde aandrijving van de motor op de wieken is niet nodig en tot slot, je hebt maar een heel korte start- en landingsbaan nodig. Toch zie je de autogyro (of gyrocopter) maar mondjesmaat in Nederland.

D-MGCK AutoGyro MTO Sport
D-MGCK AutoGyro MTO Sport
D-MGCK AutoGyro MTO Sport
D-MGCK AutoGyro MTO Sport

Op Teuge hoort tegenwoordig de D-MGCK thuis. Deze oranje AutoGyro MTO Sport kwam van Hoogeveen en vertrok daarna weer vlot voor nog een lokale vlucht.

D-MGCK AutoGyro MTO Sport
D-MGCK AutoGyro MTO Sport
D-MGCK AutoGyro MTO Sport
D-MGCK AutoGyro MTO Sport

De N217VA hoort eveneens op Teuge thuis. De Piper Saratoga is een doorontwikkeling van de Piper Cherokee Six (zoals de G-IFFR hierboven). Dit toestel heeft een krachtigere motor en een intrekbaar onderstel. De N217VA vertrok richting het goudgele strand van Ameland.

N217VA Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga
N217VA Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga

In dezelfde (ronde) hangaar waar de N217VA staat, is ook de PH-ARC gestald. Deze Socata TB-10 Tobago is een van de oudste TB-10 die rondvliegt. Het toestel heeft constructienummer 12.

PH-ARC Socata TB-10 Tobago
PH-ARC Socata TB-10 Tobago

De foto’s uit dit artikeltje (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Teuge met de datum 23 juli 2016.

PH-3D7 Tecnam P-96 Golf
PH-3D7 Tecnam P-96 Golf

 

Geef een reactie