
In het weekend van 30 en 31 juli 2016 organiseerde de Belgische Aeroclub Keiheuvel haar jaarlijkse fly-in op het veldje Balen-Keiheuvel (EBKH). Het vliegweer was redelijk en omdat Belgische fly-ins doorgaans garant staan voor gastvrijheid werd besloten om met een Cessna 172 vanaf Hilversum naar de Belgische Kempen te gaan.

Op zich is dit een relatief kort vluchtje EHHV – EBKH. Na 45 minuten staan we al op het Belgische gras van Keiheuvel. Daar wordt onze Cessna (PH-SKE) naar de overkant van het veld gedirigeerd. De parking aan de noordzijde was kennelijk vol.

Na de landing werd ons verzocht om een fluorvestje te dragen. In dat geval was het geen probleem om vanaf de airside de toestellen te bekijken en natuurlijk te fotograferen. Prima geregeld!
Tijdens onze heenvlucht zegen we ten noorden van het veld al een Pitts Special aerobatics uitvoeren. We vlogen hier zowat recht onder door. Dit bleek later de G-INDI te wezen. Een Pitts die in België thuis hoort.

Er was een tweede exemplaar van dit type aanwezig in de vorm van de N51PS. Alleen dit toestel was uitgerust voor één vlieger. De G-INDI heeft twee stoeltjes. Aan het einde van de middag vertrokken beide kisten gezamenlijk.


Een wekelijk schitterende oldtimer was de N5323N. Deze Boeing Stearman ziet er uit alsof het toestel zo uit de fabriek is komen rollen. Toch was dat al in 1942. Met deze dubbeldekker werd flink gevlogen. Men maakte er diverse lokale vluchten mee.

De G-AHAM is een mooie oude Auster J-1 Autocrat. Dit toestel stamt van net na de Tweede Wereldoorlog en is in 1946 gebouwd.

Op gebied van de zelfbouwkisten viel de G-CDJB op. Dit is aan Vans RV-4. In de middag vertrok deze Vans samen met de aanwezige Engelse Stolp Starduster G-BRVB voor een kort lokaal vluchtje.



Onder het motto het oog wil ook wat; de prijs voor de mooiste nose-art van een pin-up girl op het toestel mag wat mij betreft naar de OO-MNM. Deze Piper Super Cub is ogenschijnlijk saai groen van kleur in zijn donkere jasje. Alleen op de neus prijkt een mooie dame, zittend op de neus van zo’n zelfde Piper Super Cub.


Naast een aantal Super Cubs was er ook een zeer fraaie Piper J-3C-65 Cub aanwezig. Het ging hier om de D-EJIZ met een authentiek Amerikaans militair jasje.

Vanaf Vliegveld Hilversum was de D-ESHP aanwezig. De Falco maakte bij het vertrek een lekker laag zoemertje over het veld. Deze vliegende Ferrari kreeg daardoor even alle aandacht op zich gevestigd.


Bij deze fly-in waren ook veel moderne toestellen te zien. Deze zijn veelal van kunststof gemaakt en vallen geregeld onder de ultralight-categorie. Onder deze relatief nieuwe toestellen waren opvallend veel Tecnam modellen. Zo waren er de Tecnam P.92, P.2002, P2008 en P.2010 te zien.




Een welkome afwisseling tussen alle vleugelvliegtuigen was de OO-MAA. Deze Bell 47G was de enige aanwezige helikopter en maakte helaas maar één low-pass. Genoeg om op de foto gezet te worden. Over de radio meldde de vlieger dat hij zondag, de tweede dag van de fly-in, weer terug zou komen, dan voor een landing. Bouwjaar van deze oude heli is overigens 1970.

Een andere klassieker was de Beech Bonanza met een V-staart, de N8201D. Deze Beech H35 Bonanza uit 1957 kwam na een fraaie low-pass binnen voor de landing. Vooral de grote windmolens op de achtergrond geven een leuk effect aan de eerste foto van deze vermaarde kist.


Aan het einde van de middag verscheen nog een snelle kist aan de horizon. Het betrof hier de N60LT. Dit is een Pilatus PC-7. Dit opleidingstoestel zie je maar zelden met een civiele registratie. Meestal verzorgt dit type militaire vliegopleidingen, zo ook bij onze eigen Koninklijke Luchtmacht.

Na een low over werd geland en kon het toestel van dichtbij bekeken worden.



Een gast die waarschijnlijk niet veel bezoekers hebben opgemerkt was de beer Julleke. Deze beer is de vliegende mascotte van de Piper Super Cub OO-SPG. Vanuit een backseat-positie kan deze pluchen aviateur alles goed in de gaten houden. Een kaartje om de nek van deze beert leert dat er zelfs een speciaal logboek is met de bijzondere vluchten van Julleke er in vermeld.


Voor amusement en verstrooiing was ook gezorgd bij deze fly-in. Op een podium stond een aantal artiesten in kleding uit de jaren ’40 op de planken om hen beste play-back acts ten beste te geven. Ik had ze al een tijdje niet meer gezien, maar ook “Peppie & Kokkie” waren van de partij! 🙂


Al met al was deze fly-in weer een ouderwets evenement met een ongeëvenaarde ongedwongen Belgische sfeer en gastvrijheid. Dat zie je (helaas) alleen nog maar bij onze zuiderburen. Jammer dat niet meer toestellen op de zaterdag naar Keiheuvel waren gekomen. Er was nog plek genoeg aan de overzijde, naast “onze” PH-SKE 😉 .
De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Belgium, Keiheuvel met de datum 30 juli 2016.