19/08/2016 PH-FHF Fokker F-27 Friendship logeert op het platform van Lelystad Airport

PH-FHF Fokker F27-100 Friendship
PH-FHF Fokker F27-100 Friendship

Het meest in het oog springend was vandaag de PH-FHF op het grote platform van Lelystad Airport. Deze prachtige Fokker F-27 Friendship stond alsof de kist zojuist voor een regionale vlucht was geland. Even leek het erop dat de uitbreiding met lijnvluchten eerder heeft plaatsgevonden dan gepland.

PH-FHF Fokker F27-100 Friendship wordt naar het platform gesleept
PH-FHF Fokker F27-100 Friendship wordt naar het platform gesleept
PH-FHF Fokker F27-100 Friendship voor de toren
PH-FHF Fokker F27-100 Friendship voor de toren

Dat laatste is nog niet aan de orde. De Fokker moest even plaats maken op zijn normale verblijfplaats, het Aviodrome – een paar honderd meter verderop. Daar wordt dit weekend het evenement Rescue Heroes gehouden. Voor bezoekende toestellen en voertuigen is nu wat meer plaats.

PH-FHF Fokker F27-100 Friendship
PH-FHF Fokker F27-100 Friendship

In de middag kwam ook al een bezoeker voor dit evenement aan. En niet de minst leuke! Het berof namelijk de N13FY. Dat is een North American AT-6A Texan die op Hilversum thuishoort. Het toestel is eigendom van Hanno Wesdorp die er zeer regelmatig mee vliegt. Zo zag ik de kist vorige week nog “het gras maaien” 😉 op Schaffen Diest (B).

N13FY North American AT-6A Texan
N13FY North American AT-6A Texan

De N13FY is een op en top Hilversum resident. Al vanaf 1961 is de kist hier gebaseerd, eerst als PH-NKD. Toen werd het toestel gebuikt voor luchtschrijven door het bedrijf Skylight van Wim Daams. De Kist is in 1993 in het Amerikaanse register terecht gekomen nadat de toenmalige eigenaar heibel kreeg met de toenmalige RLD (Rijks Luchtvaart Dienst) over de inschrijving van het toestel in Nederland. Daarop werd het N13FY, waarbij FY staat voor “Fuck You”, een spreekwoordelijke middelvinger naar de autoriteiten.

N13FY North American AT-6A Texan
N13FY North American AT-6A Texan

Voor het schrijven in de lucht was de PH-NKD voorzien van een enorme uitlaat. Daar werd op grote hoogte olie ingespoten, waardoor er witte strepen in de lucht kwamen. Boven heel Europa wordt zo bijvoorbeeld 7Up of ROXY (sigarettenmerk) geschreven. Voor de olietank was overigens de tweede zitplaats opgeheven.

PH-NKD North American AT-6A Texan met zin grote uitlaatpijp (1991)
PH-NKD North American AT-6A Texan met zin grote uitlaatpijp (1991)

De huidige eigenaar heeft de Texan volledig gerestaureerd en van een Amerikaans kleurenschema voorzien. Bij goed weer wordt er zeer regelmatig een vlucht vanaf Hilversum mee gemaakt.

N13FY North American AT-6A Texan op weg naar het Aviodrome voor Rescue Heroes
N13FY North American AT-6A Texan op weg naar het Aviodrome voor Rescue Heroes

Bij de KLM Aeroclub stond een mooie oude dame binnen, de D-EHUF. Een snelle blik en je zal waarschijnlijk zeggen dat het een Cessna 172 is. Mis! Het betreft hier een Cessna 175A Skylark uit 1959.
De Cessna 175 moest het “gat” vullen tussen de Cessna 172 en Cessna 182. De 175 is uitgerust met een 175 pk (130 kW) sterke Continental motor. Van de Cessna 175 zijn tussen 1959 en 1962 ruim 2.100 exemplaren gebouwd. In Europa een zeldzaamheid.

D-EHUF Cessna 175A Skylark
D-EHUF Cessna 175A Skylark

De Cessna is van de huisarts Dr. Jacobs op Ameland. Tijdens een vlucht van Ameland naar Breda/Seppe op donderdag 18 augustus 2016 is het toestel echter uitgeweken naar Lelystad vanwege motorproblemen. Tot maandag is onderdak gevonden bij de KLM Aeroclub. Daar werd meteen de kist grondig gepoetst.

D-EHUF Cessna 175A Skylark
D-EHUF Cessna 175A Skylark

Speciaal voor de foto werd de blinkende kist even naar buiten gereden en in het zonnetje gezet. Top gedaan mannen! Dank!
Op het platform stond in de middag een Mooney M20S Eagle. Een ultieme reiskist.

N2165N Mooney M20S Eagle
N2165N Mooney M20S Eagle

Deze Mooney Eagle stamt uit 1999. Het is een van de latere versies van de Mooney M20 serie, waarvan het eerste model al in 1955 (!) vloog. Nog altijd is dit model Mooney in productie.
De M20S Eagle is een versie met een 244 pk (182 kW) sterke motor. Met die krachtbron kun je met zo’n 180 knopen door de lucht harken.

N2165N Mooney M20S Eagle met een motor
N2165N Mooney M20S Eagle met een 244 pk (182 kW) sterke motor

Dat je hiermee flink kunt opschieten bewijst wel de route van deze snelle sportkist vandaag. De N2165N kwam aan vanuit Biarritz (LFBZ) en vertrok later nog meer noordwaarts naar Göteborg (ESGP) in Zweden. Zo vloog deze kist in 3:35u vanuit het zuiden van Frankrijk naar Lelystad en later in 2:21u weer door naar Göteborg.

Eerste deel van de route van de N2165N; Biarrits -> Lelystad
Eerste deel van de route van de N2165N; Biarritz -> Lelystad
Tweede deel vande route van de N2165N: Lelystad -> Göteborg
Tweede deel vande route van de N2165N: Lelystad -> Göteborg
N2165N Mooney M20S Eagle vertrekt op weg naar Göteborg
N2165N Mooney M20S Eagle vertrekt op weg naar Göteborg

Overige bezoekers van Lelystad Airport waren de PH-SKM, een Katana uit Hilversum en de PH-MIK, een dikke Cessna 182 met een turbomotor die op Teuge thuishoort.

PH-SKM HOAC DV20 Katana
PH-SKM HOAC DV20 Katana
PH-MIK Cessna T182T Turbo Skylane
PH-MIK Cessna T182T Turbo Skylane

Met de Blackshapes werd vandaag weer flink gevlogen. Zo was de I-X010 actief te zien en vertrok er twee keer een tweemans-formatie in afwisselende samenstelling.

I-X010 Blackshape Prime BS100
I-X010 Blackshape Prime BS100
PH-4N3 + PH-4P4 Blackshape Prime BS100
PH-4N3 + PH-4P4 Blackshape Prime BS100
PH-4M9 + PH-4N3 Blackshape Prime BS100
PH-4M9 + PH-4N3 Blackshape Prime BS100

Hoewel de lucht in de middag betrok was er toch nog een fotokist te zien op Lelystad Airport. Net als vorige week betrof het hier de D-ICBB. Deze Cessna 340A vertrok later weer naar de thuisbasis Antwerpen.

D-ICBB Cessna 340A Aerodata International Surveys komt binnen om te tanken
D-ICBB Cessna 340A Aerodata International Surveys komt binnen om te tanken

Oudste kist voor de lens vandaag was de N5360H. Dit is een Piper PA-16 Clipper. Het kistje hoort thuis op Lelystad Airport en stamt uit 1949.

N5360H Piper PA-16 Clipper
N5360H Piper PA-16 Clipper

Dan nog even dit; Ken je de hangende tuinen van Babylon, één van de zeven wereldwonderen? De hangende tuinen van Babylon werden volgens de overlevering in de 6e eeuw v.Chr. gebouwd in opdracht van de Babylonische koning Nebukadnezar. Het bijzondere gebouw zou gestaan hebben nabij het huidige Bagdad in Irak. Volgens de beschrijvingen van Strabo en Diodorus Siculus waren de tuinen van Babylon een dusdanige bijzondere botanische en architectonische kunstwerk dat het toen al als een wonder werd beschouwd. (bron Wikipedia)

De hangende tuinen van Babylon (bron Internet)
De hangende tuinen van Babylon (bron Internet)

Maar nu komt het! Wist je dat op Lelystad Airport tegenwoordig een poging gedaan wordt om de hangende tuinen van Babylon na te bootsen? Vanmiddag zag ik op Lelystad een plekje dat hoge ogen gooit om als achtste wereldwonder aan de lijst toegevoegd te worden. 🙂

De hangende tuin bij Lelystad Airport
De hangende tuin bij Lelystad Airport…

De foto’s uit dit artikeltje kunnen in een groter formaat bekeken worden op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 19 augustus 2016.

Geef een reactie