Focus@: D-HAUG Sikorsky S58C als enige in Europa

D-HAUG Sikorsky S58C
D-HAUG Sikorsky S58C

Registratie: D-HAUG
Type: Sikorsky S58C
Constructienummer: 58-836
Eigenaar: Meravo Luftreederei GmbH
Locatie: Lelystad Airport, 20 augustus 2016
Bijzonderheden: Op zaterdag 20 en zondag 21 augustus 2016 was op Lelystad Airport een bijzondere wentelwiek te aanschouwen. Het gaat hier om de D-HAUG, een zeldzame Sikorsky S58C. Laten we even inzoomen op deze klassieke helikopter.

D-HAUG Sikorsky S58C op het platform bij het Aviodorme
D-HAUG Sikorsky S58C op het platform bij het Aviodorme

Van de Sikorsky S58 vliegt in Europa nog maar één exemplaar, de D-HAUG. Naar verluid zijn er nog maar twee wereldwijd luchtwaardig. Een uniek exemplaar dus!
Van dit type zijn er ruim 2.100 gebouwd in militaire en civiele versies. Tegenwoordig hebben helikopters veelal turbinemotoren. Dit model is echter nog uitgerust met een zuigermotor van het type Wright R-1820-84. Dit is een stermotor die maar liefst 1.525 pk (1,137 kW) levert.

D-HAUG Sikorsky S58C met voorin de grote Wright stermotor
D-HAUG Sikorsky S58C met voorin de grote Wright stermotor
De uitlaatpijpen van de Wright R8120 mtor
De uitlaatpijpen van de Wright R-1820 motor

Deze Sikorsky S58C heeft als constructienummer 58-836 en het toestel stamt uit maart 1958. Het behoort dus tot de exemplaren die voor civiel gebruik gebouwd waren. Het is in mei 1958 afgeleverd als N869 aan Chicago Helicopter Airways.
Begin jaren ’60 startte de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena met het opzetten van passagiersvervoer per helikopter. Daarvoor schafte men een aantal Sikorsky S58C’s aan. De hier beschreven heli was daar een van. Het toestel werd in België in 1963 ingeschreven als OO-SHP.

D-HAUG Sikorsky S58C
D-HAUG Sikorsky S58C

Als in 1967 Sabena besluit te stoppen met de passagiersvluchten per helikopter wordt het toestel, na een korte tijd stored gestaan te hebben op Brussel, verkocht aan de Belgische luchtmacht. Daar krijgt het toestel de registratie B-15 / OT-ZKP mee. De kist wordt tot 1975 voor VIP-vervoer gebruikt en daarna in opslag gezet.
Naast de oude Sabena Sikorsky’s vloog de Belgische luchtmacht overigens nog met vijf militaire versies van dit type genaamd HSS-1 Seabat. Een exemplaar daarvan is nog te vinden in het luchtvaartmuseum in Brussel.

B-6/OT-ZKF Sikorsky HSS-1 Seabat in het museum van Brussel
B-6/OT-ZKF Sikorsky HSS-1 Seabat in het museum van Brussel

Uiteindelijk worden vijf oude Belgische militaire/Sabena Sikorsy’s in 1978 verkocht aan het Duitse bedrijf Meravo Luftreederei GmbH in Oedheim (even ten noorden van Stuttgart). Van deze kisten (D-HAUC t/m -HAUG) vlieg alleen dit toestel nog. De andere kisten zijn in vliegtuigcollecties terecht gekomen en staan ten toon gesteld.
Een oude Meravo S58C is bijvoorbeeld te vinden in het Auto & Technikmuseum in Sinsheim (D). Het gaat hier om de D-HAUF. Dit toestel heeft nog altijd de oude Belgische luchtmacht kleuren en opschriften van Meravo.

D-HAUF Sikorsky S-58C (58-356) in het museum in Sinsheim (D)
D-HAUF Sikorsky S-58C (58-356) in het museum in Sinsheim (D)

De D-HAUG wordt met zorg en liefde in de lucht gehouden. Onderdelen worden gebruikt van de D-HAUE die als blikvanger bij het bedrijf Meravo staat. Zolang als mogelijk houdt men op deze manier de D-HAUG luchtwaardig. Per jaar wordt er nog zo’n 50 uur mee gevlogen.
Deze civiele Sikorsky S58C heeft voor passagiers twee aparte compartimenten van 2×3 stoelen. De piloten zitten boven op de bok. Die plek is alleen via de buitenkant te bereiken.

Twee opstapjes en twee deuren naar de twee afzonderlijke passasierscompartimenten
Twee opstapjes en twee deuren naar de twee afzonderlijke passagierscompartimenten

De D-HAUG heeft tegenwoordig een Duits militair jasje. Dat heeft het toestel te danken aan een filmrol over de watersnood bij Hamburg in 1962. Daar hebben bij reddingsacties militaire S58’s van de Duitse Heeresflieger (landmacht) geholpen. Eén helikopter daarbij had de registratie PJ+366, vandaar dat deze nu op de kist staat.

D-HAUG Sikorsky S58C met zijn (fake) militaire registratie PJ+366
D-HAUG Sikorsky S58C met zijn (fake) militaire registratie PJ+366
HEER als aanduiding voor
HEER als aanduiding voor Duitse Heeresflieger (landmacht)

Naast Duitse militaire kenmerken is er naast de cockpit nog een Brits squadron-embleem aangebracht. Ook dit is overgebleven na een flimrol in 2013. Dit keer een film in de UK. Daar werd de heli gebruikt als stand-in voor een Wessex van het 848 Naval Air Squadron.

D-HAUG Sikorsky S58C met het Britse 848 Naval squadronembleem
D-HAUG Sikorsky S58C met het Britse 848 Naval Air Squadron-embleem

Op zaterdag 20 augustus maakte de D-HAUG in de middag een kort circuit boven Lelystad Airport. Zo kon door de aanwezigen even genoten worden van de aanblik van deze zeldzame helikopter in de lucht. Iets dat je niet iedere dag ziet!

D-HAUG Sikorsky S58C in de lucht boven Lelystad Airport
D-HAUG Sikorsky S58C in de lucht boven Lelystad Airport
D-HAUG Sikorsky S58C taxiet terug naar het Aviodrome na de korte vlucht
D-HAUG Sikorsky S58C taxiet terug naar het Aviodrome na de korte vlucht

Tot slot; In Nederland is één militaire versie van dit type bewaard gebleven. In het Nationaal Militair Museum in Soesterberg is de 134 bewaard gebleven. Dit is een Sikorsky SH-34J Seabat. Dit toestel kan zijn staat omklappen om zo minder ruimte in beslag te nemen bij operaties op een vliegdekschip.

134 Sikorsky SH-34J Seabat van de MLD in Soesterberg
134 Sikorsky SH-34J Seabat van de MLD in Soesterberg

Een gedachte over “Focus@: D-HAUG Sikorsky S58C als enige in Europa

  1. Hoi Berend Jan,

    Wat een mooi exemplaar…!
    Speciaal om dat voor je lens te mogen krijgen lijkt me.
    En dat in onze mooie Flevopolder..!!
    Dank weer voor de achtergrond info leer elke keer weer iets bij..!

    Groetjes, Jelmer

Geef een reactie