08/09/2016 Drie buitenlandse bezoekers op Lelystad Airport

OE-XEJ Eurocopter EC135 T2
OE-XEJ Eurocopter EC135 T2

Op deze warme septembermiddag was weer het een en ander te zien op Lelystad Airport. Allereerst de tijdelijk gebaseerde heli uit Oostenrijk. De OE-XEJ maakte een lokale vlucht met diverse circuitjes. Genoeg tijd om deze traumaheli te fotograferen.

OE-XEJ Eurocopter EC135 T2
OE-XEJ Eurocopter EC135 T2

In de ochtend was de F-HPGA aangekomen. Een kist die wel vaker Lelystad weet te vinden. Toch blijft het leuk om te zien dat de iets grotere zakelijke kisten regelmatig dit veld weten te vinden. Vandaag in de vorm van deze Beech B300.

F-HPGA Beech B300 King Air 350
F-HPGA Beech B300 King Air 350

In de schaduw van deze Beech stonden twee kleinere buitenlandse bezoekers. De leukste van het stel was daarbij de Cessna P210N met drukcabine. Aan te tongval te horen over de radio kwam het toestel uit België en ging het later door naar Texel.

N66WS Cessna P210N Pressurized Centurion
N66VS Cessna P210N Pressurized Centurion

De D-EJAR is een Katana. Dit was de derde buitenlandse bezoeker die op het platform stond.

D-EJAR Diamond DA20-100 Katana
D-EJAR Diamond DA20-100 Katana

De mannen van Air Combat Europe gaan komend weekend de vliegshow van Sanicole in België opluisteren. Voor dat doel is waarschijnlijk weer reclame op de kist aangebracht. De sponsor Ilias stond ook op de kisten toen men eerder dit jaar op Florennes  voorvloog bij de Belgian Air Force Days.

PH-4N4 Blacksape Prime BS100 met tijdelijke sponsoropschrift
PH-4N4 Blacksape Prime BS100 met tijdelijke sponsor-opschrift

Bij Dynamic Aviation staat momenteel een viertal kisten binnen die ontdaan zijn van hun registratie. Toch is de herkomst nog wel te herleiden.

(PH-SCT) Piper PA-28-161 Warrior II
(PH-SCT) Piper PA-28-161 Warrior II

Twee van deze toestellen zijn de PH-SCT en PH-SFT. Deze Piper Warriors zijn door Dynamic Aviation overgenomen van KN Singles & Twins en krijgen een grondige overhaul. Het is de bedoeling dat ze later verkocht gaan worden.

(PH-SFT) Piper PA-28-161 Warrior II
(PH-SFT) Piper PA-28-161 Warrior II

Ook de G-BAJE staat kaal geschuurd in de hangaar. Eerder dit jaar vertrok al de Cardinal G-BAJA, die ook bij Dynamic Aviation onder handen is genomen. Dit toestel staat nu op Midden Zeeland gebaseerd. Hopelijk wordt er voor deze Cardinal ook weer een nieuw baasje gevonden.

(G-BAJE) Cessna 177 Cardinal
(G-BAJE) Cessna 177 Cardinal

Dan staat er nog een witte Cessna150M in de hangaar. Al eerder had ik eens gevraagd welke kist dit is. Het is de bedoeling dat dit G-CISO gaat worden. Alleen…. dat lijkt me sterk! De G-CISO bestaat namelijk al sinds mei 2015 in de UK en is toegekend aan een Cessna 150G met c/n 66914. Op zich een mooi kenmerk voor dit type, maar iemand is Dynamic Aviation te snel af geweest…

(PH-SKF) Cessna 150M
(PH-SKF) Cessna 150M

Deze kist is overigens de ex PH-SKF. Een Cessna 150M met c/n 78927. Dit toestel heeft van 1990 tot 1997 gevlogen voor het bedrijf Skylight op Vliegveld Hilversum. Na omzwervingen is het uiteindelijk bij Dynamic Aviation aangekomen en opgeknapt.

PH-SKF Cessna 150M (Hilversum 1990)
PH-SKF Cessna 150M (Hilversum 1990)

De D-EXML is met dit weer altijd een mooi foto-object. Of zoals een dame naast me het verwoordde: “Kijk eens! Wat is-ie schattig! Die vindt ik leuk! En dat terwijl ik geel geen eens mooi vind. Maar zo wel!”

D-EXML Extra EA-300S
D-EXML Extra EA-300S

De Extra maakte boven het veld een looping met “smoke-on”. Dat stak mooi af tegen de strakblauwe lucht boven de polder.

D-EXML Extra EA-300S
D-EXML Extra EA-300S

Als laatste nog de D-EEFK. Deze Mooney kwam binnen vanuit Duitsland, maar staat hier gebaseerd.

D-EEFK Mooney M20K
D-EEFK Mooney M20K

De foto’s bij dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 8 september 2016.

4 gedachten over “08/09/2016 Drie buitenlandse bezoekers op Lelystad Airport

  1. Hello, Berend-Jan,

    Dank voor je laatste bericht met de mooie foto’s van Lelystad.

    Eén opmerking : bij de Cessna P210N Pressurized Centurion staat vermeld als registratie N66WS, terwijl het volgens mij N66VB dient te zijn.

    Dit ter info.

    Met vriendelijke groeten,

    Richard.

    1. Hall Richard,

      Dank voor je oplettendheid! Het moet zijn de N66VS. In het bericht is het al aangepast. Op de fotopagina komt dat later.

      Groeten,
      Berend Jan

  2. Hallo Berend-Jan,

    De mannen van ACE vlogen eerder dit jaar met de Illias-reclame op Florennes, niet Kleine Brogel.

    En heb je toevallig enig idee wanneer de Oostenrijkse Heli nog meer vliegt?

    Geert.

    1. Hallo Geert,

      Je hebt gelijkt, het was Florennes. Ik pas het aan. Dank voor je oplettendheid!
      Ik weet helaas niet wanneer de OE-XEJ weer vliegt.

      Groeten,
      Berend Jan

Geef een reactie