Op de terugweg van een zeer geslaagd weekendje Hahnweide (bij Stuttgart) werd een tussenstop ingelast bij het veld Koblenz-Winnengen (EDRK). Dit veld ligt prachtig boven op een heuvel met het Moezeldal kronkelend aan de voeten, vlakbij waar deze rivier uitmondt in de Rijn. Vooral vliegend, vanuit richting 04 is het spectaculair om over het dal aan te komen.
Op het veld zijn geen commerciële passagiersdiensten. Het is enkel een general aviation veld. Wel is er een grote hangaar met drie posities voor politiehelikopters.
Het veld is overzichtelijk en heeft veel hangaars. Helaas waren tijdens ons bezoek op zondagmiddag de meest gesloten.
Er werd wel redelijk gevlogen, er waren aardig wat bezoekende toestellen aanwezig. Een bezoekje aan de toren gaf toestemming om die kisten langs te lopen en te fotograferen. Prima gastvrijheid!
De meest bijzondere bezoeker was een Robin uit Kroatië. De 9A-EMZ kwam binnen vergezeld van een Oostenrijkse Hoffman H-36 Dimona OE-9214. Beide toestellen werden naast elkaar geparkeerd en hebben een uurtje op het veld gestaan.
Onder de overige bezoekende kisten waren veel ultralights. Een aantal Comco C42 Ikarus toestellen en wat onbekendere types. Hoeveel Ikarussen? Zoveel:
Een oudje inmiddels was de Morane Saulnier MS-885 D-EHKO. Dit model kom je minder en minder tegen. Het is vooral geroemd om zijn STOL-capaciteiten. Door de zogenaamde slats, de vleugelkappen aan de voorkant, is het toestel in staat om vanaf korte start- en landingsbanen te opereren.
De G-ENNI is een Robin R.3180. Het is een toestel dat in 1999 in Groot Brittannië is ingeschreven. Sinds 2013 heeft het een Duitse eigenaar uit Lüdenscheid, even ten zuiden van Dortmund. Ook dit kistje bracht vandaag een bezoekje aan Koblenz.
Een kort bezoekje om wat passagiers op te pikken bracht de D-HEFE. Dit toestel is een Bell B206B-3 Jetranger III. Het maakt deel uit van de vloot van Rotorflug. Dit bedrijf met diverse vestigingen door heel Duitsland (en zelfs op Palma de Mallorca) opereert met tien van deze toestellen.
Naast de bezoekende kisten stond er nog een fraaie Beech D60 Duke op het veld. De motoren waren in plastic gehuld. Hierdoor ontstaat de indruk dat deze prachtig gelijnde kist momenteel niet luchtwaardig is.
Wel luchtwaardig was een oude bekende. De D-EVCX. Deze Piper Super Cub is een oude Nederlandse Super Cub die tot 1969 tot 2006 als PH-VCX heeft rondgevlogen. Het kistje stond lange tijd gebaserrd op Vliegveld HIlversum.
We spraken kort met de eigenaar van het toestel. Hij had het toestel in 2006 gekocht.
Het omregistreren van de PH-VCX is relatief eenvoudig gedaan. Van de P is met witte en rode verf een D gemaakt. De H is verwerkt tot koppelteken en het begin van de letter E. Het oude koppelteken is ten slotte ook verwerkt in de E. De letters VCX zijn verder ongemoeid gebleven.
De D-EAZU is een Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein (FFA) AS-202/18A-4 Bravo. Het kistje had weliswaar een kap over, maar is toch interessant genoeg voor een fotootje. Het kistje is in 1987 in Zwitserland gebouw en afgeleverd als G-BNTF aan BAE Systems Flight Training UK (LTD). De kleuren van het kistje zijn “BAE-huiskleuren”. Het toestel was volgens mij indertijd in Spanje gebaseerd. De letters TF in de staart verwijzen nog naar deze periode.
In 2000 is deze Bravo in Finland terecht gekomen als OH-NTF. Vervolgens werd het in 2012 in Duitsland ingeschreven als D-EAZU. Van de Bravo zijn 214 exemplaren gebouwd.
Op Koblenz wordt ook aan zweefvliegen gedaan. Er werd onder andere gevlogen met een oude Nederlandse zweefkist de PH-226. Dit is een Slingsby T.41 Skylark II, gebouwd in 1955. Sinds 1956 is deze kist in Nederland is ingeschreven. Momenteel is deze zweefkist op Koblenz gestationeerd. Van dit model zijn er ooit maar 63 exemplaren gebouwd. In Nederland zijn in de jaren ’50 maar liefst tien exemplaren ingeschreven. De reeks liep van PH-222 tot en met PH-231, met respectievelijk constructienummer 1000 tot en met 1009. De PH-226 heeft dus gevoeglijk constructienummer 1004.
Een andere exoot in deze regio was de EC-JAN. Dit is een Spaans geregistreerde Glaser Dirks DG-505 MB Elan. Deze motorzwever kwam binnen en werd vervolgens in een hangaar geplaatst. Het vermoeden is daarom dat dit toestel op Koblenz gebaseerd staat.
Niets te maken met vliegtuigen, maar zeker vermeldenswaardig is het restaurant op het vliegveld. Bij goed weer kun je hier heerlijk Grieks eten. Bij mooi weer heb je vanaf een overdekt terras een prachtig uitzicht over het veld. Een bezoekje zeker waard!
Alle foto’s van dit bezoek aan Koblenz-Winningen zijn in in een groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Germany, dan naar Koblenz-Winningen met de datum 11 september 2016.
2 gedachten over “11/09/2016 bezoekje aan Koblenz-Winningen (EDRK)”
Cees B, had van 08-03-1974 tot 06-02-1990 z’n eigen Super Cub (PH-NLG).
Hij is in ’88 op Bonaire gaan wonen en heeft voor zover ik mij kan herinneren, niet op of met de VCX gevlogen.
Aardige vent en heb vele malen als startmotor gefungeerd (NLG) 😉
Ha Mr. Propwash!
Gelukkig nog iemand met een goed geheugen! Het was inderdaad de PH-NLG en niet de PH-VCX waar Kees Brusse mee vloog. Ik heb het uit het artikeltje verwijderd.
Dank!
Groeten,
Berend Jan