24/09/2016 Druk op Lelystad Airport met o.a. een Amerikaanse Schweizer 296C

N71SL Schweizer 269C
N71SL Schweizer 269C

Het was weer lekker druk op Lelystad Airport. Maar wat wil je ook met zo’n prachtige nazomer!
De leukste bezoeker van Lelystad Airport was deze zaterdag een helikopter. De N71SL kwam binnen en werd geparkeerd bij Rotor & Wings. Het gaat hier om een Schweizer 296C uit 1990. Dit toestel was voorheen als OO-NKN geregistreerd, maar vliegt sinds 2003 als N71SL.

N71SL Schweizer 269C
N71SL Schweizer 269C

Aan de tongval van de vlieger te horen over de radio is het toestel nog steeds in Belgische handen. Op de zijkant van de kist staan een tweetal pilotennamen; Jan Overeem en Chris Wouters. Ook staat er een logo van HSB Service op de kist.
Na de landing werd er nog een lokale instructievlucht gemaakt. Hierbij werden diverse circuitjes gemaakt vanaf het heli-aimingpoint.

N71SL Schweizer 269C
N71SL Schweizer 269C

Open Huis

Deze zaterdag was het open huis bij Nimbus Air, Aeglia Vliegmedisch Centrum en Stichting Diamond Flyers. Een mooie gelegenheid om bij hen even een kijkje te nemen.

PH-1263 Diamond HK-36 Super Dimona
PH-1263 Diamond HK-36 Super Dimona

In en voor de hangaar stonden de hier gehuisveste kisten opgesteld. Het gaat hier om Diamond kisten in diverse uitvoeringen.

PH-FLK Diamond DA20-A1 Katana
PH-FLK Diamond DA20-A1 Katana
PH-FLP Diamond DA20-A1 Katana
PH-FLP Diamond DA20-A1 Katana

Er is een Super Dimona motorzwever (PH-1263), er zijn een tweetal DA20 Katana’s (PH-FLK en PH-FLP) en een viertal DA40 Diamond Star (PH-DAI, PH-FLD, PH-TDIen PH-PCA). De laatste is uitgerust met een fraai Garmin G1000 instrumentarium.

PH-DAI Diamond DA 40 D Star
PH-DAI Diamond DA 40 D Star
PH-FLD Diamond DA 40 D Star
PH-FLD Diamond DA 40 D Star
PH-TDI Diamond DA 40 D Star
PH-TDI Diamond DA 40 D Star
PH-PCA Diamond DA 40 D Star
PH-PCA Diamond DA 40 D Star
PH-PCA Diamond DA 40 D Star
PH-PCA Diamond DA 40 D Star met een Garmin G1000 cockpit

Voor het vliegen met een twin is de PH-DTS beschikbaar. Dit is een DA42 Twin Star welke te huur is.

PH-DTS Diamond DA-42 Twin Star
PH-DTS Diamond DA-42 Twin Star

Voor bijna al deze kisten geldt dat ze in een gedeeld eigenaarschap gevlogen worden (behalve de PH-DTS). Hiervoor is een stichting opgericht, waarbinnen de kisten tegen kostprijs opereren. Het vliegen blijft daardoor mild geprijsd.
Ten behoeve van vliegonderricht beschikt men over een eigen vliegschool genaamd Nimbus Air. Dit is wel een commerciële onderneming.
Datzelfde geldt voor Aeglis Vliegmedisch Centrum. Hier kunnen piloten hun vliegmedische keuring uit laten voeren.
In de hangaar van de Diamond Flyers waren nog twee andere kisten te zien. De PH-RAD is weliswaar een Diamond, maar maakt geen deel uit van de vloot. Het toestel is van de Rotterdam Aeroclub (stichting Rotterdam Aviation). Deze kist is hier momenteel opgeslagen in afwachting van voldoende financiële middelen om benodigd onderhoud uit te voeren.

PH-RAD Diamond DA 40 D Star
PH-RAD Diamond DA 40 D Star in opslag

Aan de zijkant van de hangaar staat nog een Grob G-109. De vleugels zijn van deze motorzwever afgehaald en deze liggen in plastic verpakt naast de romp. Het gaat hier om de PH-970. Al in 2004 is het bewijs voor luchtwaardigheid van deze kist vervallen en in 2011 is het uit het Nederlands register verdwenen.

PH-970 Grob G-109 heeft al sinds 2004 niet meer gevlogen
PH-970 Grob G-109 heeft al sinds 2004 niet meer gevlogen

Pioneer Hangaar

Het leek er even op dat de buren van de Diamond Flyers, de Pioneer Hangaar, ook een open dag had. Er stond een cateringtentje buiten. Het bleek echter te gaan om een presentatie van Drone4Agro. Een initiatief om met een drone landbouwgewassen te besproeien.

Drone4Agro
Drone4Agro

Voor dat doel is men een grote drone aan het ontwikkelen die zo’n 100kg kan vervoeren. Het meeste gewicht gaat zitten in de tank met chemicaliën die over de gewassen gesproeid moeten worden.
Er stond voor de hangaar een prototype drone, waar nog sproei-armen aan moeten komen. Dit toestel had overigens (nog) geen registratie.

Drone4Agro met een grote vleoistoftank
Drone4Agro met een grote vloeistoftank

Deze drone zou geheel zelfstandig velden moeten kunnen besproeien. Dit werkt met markeringspunten rond het veld, zodat de drone weet waarbinnen te blijven. Ook het bijtanken van de chemicaliën zou zonder tussenkomst van mensen kunnen plaatsvinden. Meer over dit project op www.drone4agro.com.

Drone4Agro
Drone4Agro

En omdat we er toch waren kon ik meteen een rondje door de Pioneer Hangaar maken. Meest opvallende was hier de PH-ISI. Dit zelfbouwtoestel had ruim een jaar geleden (18 september 2015) een onfortuinlijke landing gemaakt, waarbij het door de wielen was gezakt. Gelukkig is het kistje weer opgeknapt. Het heeft alleen wel wat aan kleur verloren en zier en nog wel wat witjes uit. Maar daar moet misschien nog aan gewerkt worden.

PH-ISI Junqua Aircraft RJ03 Ibis
PH-ISI Junqua IBIS RJ03
PH-ISI Junqua IBIS RJ03 bij de onfortuinlijke landing (18 sept 2015)
PH-ISI Junqua IBIS RJ03 bij de onfortuinlijke landing (18 sept 2015)

In deze hangaar is ook de PH-VBA aanwezig. Deze Amfibie heb ik nog nimmer bewegend voorbij zien komen. Jammer, want het is een uniek exemplaar in Nederland.

PH-VBA Aero Adventure Aventura II
PH-VBA Aero Adventure Aventura II

In de hoek en onder een lakentje stond de PH-COR (2). Dit is het eerste zelfbouwtoestel dat in Nederland is ingeschreven geweest en heeft een historische waarde. Wel goed dat het bewaard wordt, maar het zou mooi zijn als het meer toegankelijk tentoongesteld zou worden. Dat verdient dit kistje zeker!

PH-COR Dijkman Dijkhaster II
PH-COR Dijkman Dijkhaster II

De F-BNYC is een Gardan Horizon en staat eveneens in de Poioneer Hangaar. Aan dit kistje werd flink gesleuteld. De voorruit was er onder andere uit gehaald. Eerder deze maand was de F-BNYC nog in een blakende gezondheid te zien op de LAA Rally op het Briste vliegveld Sywell bij Northampton.

F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon in onderhoud
F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon in onderhoud
F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon
F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon (Sywell, 3 september 2016)

Op de bijeenkomst over Drone4Agro waren nog twee bezoeken kisten afgekomen. De PH-FLG, een Piper Super Cub, vanaf Hilversum en de PH-VII, een Vans RV-7, die vanaf Rotterdam – The Hague kwam.

PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub vanaf Hilversum
PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub vanaf Hilversum
PH-VII Vans RV-7 op weg terug naar Roterdam - The Hague
PH-VII Vans RV-7 op weg terug naar Rotterdam – The Hague

Nu we het toch over Vans toestellen hebben, ook de PH-LGR maakte een rondje om de kerk. Deze Vans RV-6 heeft voorheen in de VS als N727LV gevlogen. Het kistje maakt maar weinig uren en is niet zo vaak te zien.

PH-LGR Vans RV-6
PH-LGR Vans RV-6

Er zijn op Lelystad Airport nog steeds een redelijk aantal ultralights gebaseerd. Deze mogen nu vanaf de hoofdbaan starten aangezien de grasbaan per 15 september definitief gesloten is. Tot het einde van het jaar wordt bekeken of deze kisten mee kunnen komen met het overige verkeer. Vandaag waren de PH-4K6 en PH-3W8 actief.

PH-4K6 Zenair CH 601 XL Zodiac
PH-4K6 Zenair CH 601 XL Zodiac
PH-3W8 Zenair CH601 Zodiac
PH-3W8 Zenair CH601 Zodiac

Dan nog een rijtje helikopters. Ook vandaag weren de wentelwieken weer goed vertegenwoordigd. Buiten de eerdergenoemde N71SL waren het allen op Lelystad gebaseerde exemplaren.

PH-HCE Robinson R66 Turbine
PH-HCE Robinson R66 Turbine
PH-HCC Guimbal Cabri G2
PH-HCC Guimbal Cabri G2
PH-HHB PH-HHB Sikorsky S-333
PH-HHB PH-HHB Sikorsky S-333
PH-ECD Eurocopter EC120B Colibri
PH-ECD Eurocopter EC120B Colibri
PH-ATT Schweizer 269C / 300C
PH-ATT Schweizer 269C / 300C

Van het overige verkeer was de PH-AEE vermeldenswaardig. Ik heb dit toestel al een paar jaar niet voor de lens gehad. Ik weet dan ook eigenlijk niet of dit nou een local is of een bezoekend toestel.

PH-AEE Piper PA-28-181 Archer III
PH-AEE Piper PA-28-181 Archer III

De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 24 september 2016.

PH-ZVA Aero AT-3 R100
PH-ZVA Aero AT-3 R100
PH-BCF SkyStar Kitfox Classic IV
PH-BCF SkyStar Kitfox Classic IV

 

Geef een reactie