Het was weer lekker druk op Lelystad Airport. Maar wat wil je ook met zo’n prachtige nazomer!
De leukste bezoeker van Lelystad Airport was deze zaterdag een helikopter. De N71SL kwam binnen en werd geparkeerd bij Rotor & Wings. Het gaat hier om een Schweizer 296C uit 1990. Dit toestel was voorheen als OO-NKN geregistreerd, maar vliegt sinds 2003 als N71SL.
Aan de tongval van de vlieger te horen over de radio is het toestel nog steeds in Belgische handen. Op de zijkant van de kist staan een tweetal pilotennamen; Jan Overeem en Chris Wouters. Ook staat er een logo van HSB Service op de kist.
Na de landing werd er nog een lokale instructievlucht gemaakt. Hierbij werden diverse circuitjes gemaakt vanaf het heli-aimingpoint.
Open Huis
Deze zaterdag was het open huis bij Nimbus Air, Aeglia Vliegmedisch Centrum en Stichting Diamond Flyers. Een mooie gelegenheid om bij hen even een kijkje te nemen.
In en voor de hangaar stonden de hier gehuisveste kisten opgesteld. Het gaat hier om Diamond kisten in diverse uitvoeringen.
Er is een Super Dimona motorzwever (PH-1263), er zijn een tweetal DA20 Katana’s (PH-FLK en PH-FLP) en een viertal DA40 Diamond Star (PH-DAI, PH-FLD, PH-TDIen PH-PCA). De laatste is uitgerust met een fraai Garmin G1000 instrumentarium.
Voor het vliegen met een twin is de PH-DTS beschikbaar. Dit is een DA42 Twin Star welke te huur is.
Voor bijna al deze kisten geldt dat ze in een gedeeld eigenaarschap gevlogen worden (behalve de PH-DTS). Hiervoor is een stichting opgericht, waarbinnen de kisten tegen kostprijs opereren. Het vliegen blijft daardoor mild geprijsd.
Ten behoeve van vliegonderricht beschikt men over een eigen vliegschool genaamd Nimbus Air. Dit is wel een commerciële onderneming.
Datzelfde geldt voor Aeglis Vliegmedisch Centrum. Hier kunnen piloten hun vliegmedische keuring uit laten voeren.
In de hangaar van de Diamond Flyers waren nog twee andere kisten te zien. De PH-RAD is weliswaar een Diamond, maar maakt geen deel uit van de vloot. Het toestel is van de Rotterdam Aeroclub (stichting Rotterdam Aviation). Deze kist is hier momenteel opgeslagen in afwachting van voldoende financiële middelen om benodigd onderhoud uit te voeren.
Aan de zijkant van de hangaar staat nog een Grob G-109. De vleugels zijn van deze motorzwever afgehaald en deze liggen in plastic verpakt naast de romp. Het gaat hier om de PH-970. Al in 2004 is het bewijs voor luchtwaardigheid van deze kist vervallen en in 2011 is het uit het Nederlands register verdwenen.
Pioneer Hangaar
Het leek er even op dat de buren van de Diamond Flyers, de Pioneer Hangaar, ook een open dag had. Er stond een cateringtentje buiten. Het bleek echter te gaan om een presentatie van Drone4Agro. Een initiatief om met een drone landbouwgewassen te besproeien.
Voor dat doel is men een grote drone aan het ontwikkelen die zo’n 100kg kan vervoeren. Het meeste gewicht gaat zitten in de tank met chemicaliën die over de gewassen gesproeid moeten worden.
Er stond voor de hangaar een prototype drone, waar nog sproei-armen aan moeten komen. Dit toestel had overigens (nog) geen registratie.
Deze drone zou geheel zelfstandig velden moeten kunnen besproeien. Dit werkt met markeringspunten rond het veld, zodat de drone weet waarbinnen te blijven. Ook het bijtanken van de chemicaliën zou zonder tussenkomst van mensen kunnen plaatsvinden. Meer over dit project op www.drone4agro.com.
En omdat we er toch waren kon ik meteen een rondje door de Pioneer Hangaar maken. Meest opvallende was hier de PH-ISI. Dit zelfbouwtoestel had ruim een jaar geleden (18 september 2015) een onfortuinlijke landing gemaakt, waarbij het door de wielen was gezakt. Gelukkig is het kistje weer opgeknapt. Het heeft alleen wel wat aan kleur verloren en zier en nog wel wat witjes uit. Maar daar moet misschien nog aan gewerkt worden.
In deze hangaar is ook de PH-VBA aanwezig. Deze Amfibie heb ik nog nimmer bewegend voorbij zien komen. Jammer, want het is een uniek exemplaar in Nederland.
In de hoek en onder een lakentje stond de PH-COR (2). Dit is het eerste zelfbouwtoestel dat in Nederland is ingeschreven geweest en heeft een historische waarde. Wel goed dat het bewaard wordt, maar het zou mooi zijn als het meer toegankelijk tentoongesteld zou worden. Dat verdient dit kistje zeker!
De F-BNYC is een Gardan Horizon en staat eveneens in de Poioneer Hangaar. Aan dit kistje werd flink gesleuteld. De voorruit was er onder andere uit gehaald. Eerder deze maand was de F-BNYC nog in een blakende gezondheid te zien op de LAA Rally op het Briste vliegveld Sywell bij Northampton.
Op de bijeenkomst over Drone4Agro waren nog twee bezoeken kisten afgekomen. De PH-FLG, een Piper Super Cub, vanaf Hilversum en de PH-VII, een Vans RV-7, die vanaf Rotterdam – The Hague kwam.
Nu we het toch over Vans toestellen hebben, ook de PH-LGR maakte een rondje om de kerk. Deze Vans RV-6 heeft voorheen in de VS als N727LV gevlogen. Het kistje maakt maar weinig uren en is niet zo vaak te zien.
Er zijn op Lelystad Airport nog steeds een redelijk aantal ultralights gebaseerd. Deze mogen nu vanaf de hoofdbaan starten aangezien de grasbaan per 15 september definitief gesloten is. Tot het einde van het jaar wordt bekeken of deze kisten mee kunnen komen met het overige verkeer. Vandaag waren de PH-4K6 en PH-3W8 actief.
Dan nog een rijtje helikopters. Ook vandaag weren de wentelwieken weer goed vertegenwoordigd. Buiten de eerdergenoemde N71SL waren het allen op Lelystad gebaseerde exemplaren.
Van het overige verkeer was de PH-AEE vermeldenswaardig. Ik heb dit toestel al een paar jaar niet voor de lens gehad. Ik weet dan ook eigenlijk niet of dit nou een local is of een bezoekend toestel.
De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 24 september 2016.