28/09/2016 Doornroosje vindt Bed & Breakfast in Almere

"Doornroosje" on the move
“Doornroosje” on the move

Op 27 en 28 september 2016 was de Douglas DC-3 Dakota PH-DDZ met de bijnaam “Doornroosje” onderweg van Schiphol naar Lelystad Airport. Voor een vliegtuig zou dit normaal door de lucht een tochtje van een 20 tot 25 minuten zijn. Deze keer duurde het bijna een etmaal.
De reden daarvoor is dat “Doornroosje” momenteel niet in staat is om zelf te vliegen. Sinds 2012 kampt deze schone slaapster met motorproblemen en is zij in afwachting van een nieuwe set motoren. De middelen hiervoor ontbraken bij de vorige eigenaar, de Dutch Dakota Association (DDA).

PH-DDZ Douglas DC-3C Dakota nog vliegend in 2012
PH-DDZ Douglas DC-3C Dakota nog vliegend in 2012

Deze zomer heeft de DDA helaas moeten besluiten hun vleugellamme Dakota te verkopen. Men gaat alleen verder met de luchtwaardige Dakota PH-PBA, die ooit het persoonlijk vervoersmiddel was van Prins Bernhard. De nieuwe eigenaar van “Doornroosje” is het luchtvaartthemapark Aviodrome geworden op Lelystad Airport.

PH-DDZ

De Dakota PH-DDZ is een Douglas C-47 Skytrain. Dit is de militaire versie van de DC-3 Dakota. Het toestel is gebouwd in 1944 en heeft de USAF registratie 45-15288. Het constructienummer is 19754. Na zijn militaire diensttijd is het na omzwervingen in de VS, Somalië, Egypte en uiteindelijk Malta in 1987 naar Nederland gekomen.

Bijnaam

De bijnaam “Doornroosje” heeft dit toestel gekregen toen het in Nederland arriveerde. Het zou in de mottenballen bewaard worden om generaties later nog als vliegend museumstuk te kunnen dienen. Het oorspronkelijke plan was om pas weer met dit toestel te gaan vliegen in 2010, als de Dakota 75 jaar zou bestaan. Omdat zij in een jarenlange slaap zou worden gehouden werd de toepasselijke bijnaam “Doornroosje” gekozen.

"Doornroosje"
“Doornroosje”

Mede als gevolg van het verongelukken van de eerste Dakota van de DDA (PH-DDA) in de Waddenzee – deze week exact 20 jaar geleden – op 25 september 1996 werd de PH-DDZ in 1999 na een grondige restauratie weer luchtwaardig gemaakt. Ook is toen het oude Martinair-kleurenschema op het toestel aangebracht. Na 12 jaar stilstand is de kist toen weer gaan vliegen, tot het in 2012 problemen met de motoren kreeg en aan de grond moest blijven.

PH-DDA Douglas DC-3 Dakota die jammerlijk verongelukt is in de Waddenzee, 25 september 1996
PH-DDA Douglas DC-3 Dakota die jammerlijk verongelukt is in de Waddenzee, 25 september 1996

Schiphol

Beide DDA Dakota’s (PH-PBA en PH-DDZ) verbleven de laatste jaren in Hangaar 10 op Schiphol-Oost. Dit was een hangaar van de KLM die de operaties van de DDA daarmee sponsorde. Deze sponsoring is helaas tot een einde gekomen en zodoende moesten beide Dakota’s hun heil vanaf 1 oktober 2016 ergens anders zoeken.
De PH-PBA heeft onderdak gevonden in de Catalinahangaar, eveneens op Lelystad Airport. De PH-DDZ gaat nu dus richting het Aviodrome.

Transport

Voor het transport van de niet-luchtwaardige PH-DDZ is gekozen voor vervoer over water. De vleugels zijn van het toestel verwijderd en het is bij Schphol-Oost op een ponton geladen met een duwboot. Dinsdagmiddag 27 september begon de route vanaf de Haarlemmerringvaart, over de Nieuwe Meer en door de Kostverlorenvaart. Vanaf daar werd het IJ overgestoken richting de Oranjesluizen. Toen was het nog een stukje naar de overnachtingsplek bij Almere Buiten. Ter hoogte van industrieterrein De Vaart is een ingang met een sluis naar de ontwateringskanalen van de Flevopolder. Hier werd de nacht doorgebracht, Bed & Breakfest in Almere.

PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota ligt voor de nacht in Almere
PH-DDZ Douglas DC-3 Dakota ligt voor de nacht in Almere

Om 21:30 lag “Doornroosje” er rustig en vredig bij. Het was pikkedonker waardoor fotograferen even een uitdaging was, maar een statief en een hoge ISO-waarde boden uitkomst.

"Doornroosje" rust uit voor het vervolg van de reis de volgende dag
“Doornroosje” rust uit voor het vervolg van de reis de volgende dag

Vroeg op

Al voor 8 uur, bij het krieken van de dag, zette het transport zich de volgende morgen alweer in beweging. Eerste doel was geschut te worden in de Zuidersluis bij het gemaal Blocq van Kuffeler. Hierdoor kon het konvooi met de duwboot “Rodie” de Lage vaart in varen, een van de afwateringskanalen die er voor zorgt dat de inwoners van Flevoland geen natte voeten krijgen. Via Almere Buiten ging het daarna in een rap tempo naar Lelystad.

Voorzichtig laat "Doornroosje" haar rode neus zien aan de andere kant van de sluis
Voorzichtig laat “Doornroosje” haar rode neus zien aan de andere kant van de sluis

Het schutten werd gadegeslagen door Omroep Flevoland en een paar nieuwsgierige passanten. Met een rood neusje (nog van de koude nacht?) schuifelde “Doornroosje” behoedzaam door de sluisdeuren. Het paste allemaal maar net…

Passen en meten
Passen en meten
Door de sluis
Door de sluis
Langzaam vaart de Rodie de sluis uit
Langzaam vaart duwboot “Rodie” de sluis uit
Door de sluis
Door de sluis
"Doornroosje" passeert vlak langs
“Doornroosje” passeert vlak langs
De Lage Vaart in
De Lage Vaart in

Verderop bij Almere Buiten kon de Dakota nog mooi even gefotografeerd worden in de ochtendzon alvorens de gemeentegrens werd gepasseerd in de richting van Lelystad.

Lage Vaart (foto Sabina)
Lage Vaart (foto Sabina)
Lage Vaart (foto Sabina)
Lage Vaart (foto Sabina)
Lage Vaart
Lage Vaart
Bijna onder de brug
Bijna onder de brug
De vleugels liggen voorop op het ponton
De vleugels liggen voorop op het ponton
Bijna onder de brug
Bijna onder de brug
Onder de brug door
Onder de brug door
Lage Vaart in Almere Buiten
Lage Vaart in Almere Buiten
Op weg naar Lelystad
Op weg naar Lelystad

Bij Lelystad aangekomen werd aan het einde van de ochtend aangelegd ter hoogte van het Natuurpark Lelystad. Daar werd de Dakota met een hijskraan overgeladen op een dieplader en via de weg de laatste kilometers vervoerd naar het museum. In de T2 Hangaar was al ruimte voor de kist gereserveerd. Hier zal zij weer opgebouwd worden.

Wakker kussen

Het Aviodrome hoopt met de PH-DDZ weer te gaan vliegen. Men geeft aan al twee benodigde Pratt & Whitney motoren beschikbaar te hebben. Hopelijk kunnen deze twee stermotoren deze schone slaapster weer snel wakker kussen en haar omtoveren tot een vliegende fee!

De oude motoren zijn verwijderd
De oude motoren zijn verwijderd
Hopelijk is dit beeld weer snel te zien op Lelystad Airport
Hopelijk is dit beeld weer snel te zien op Lelystad Airport

Andere Dakota’s

Het Aviodrome beschikte al over een tweetal andere Dakota’s. Eén daarvan is gehuld in KLM-kleuren met de registratie PH-TCB. Het is in feite de ex G-BVOL met c/n 9836. Ook dit is oorspronkelijk een militaire variant, een C-47 Skytrain. Het toestel heeft nimmer bij de KLM gevlogen. Dit toestel maat deel uit van de permanente collectie van het museum.

"PH-TCB" (G-BVOL) Douglas DC-3 Dakota in het Aviodrome
“PH-TCB” (G-BVOL) Douglas DC-3 Dakota in het Aviodrome

Een andere Dakota van het Aviodrome is momenteel uitgeleend. Deze is te zien als decorstuk bij de musical Soldaat van Oranje in de Theaterhangaar op het voormalige vliegveld Valkenburg. Dit betreft de voormalige Douglas C-47 Skytrain met registratie G-AMCA. Zij was gehuld in een oranje jasje met grote “HOLLAND” titels en de fake registratie PH-ALR. voor de musical is een legergroen jasje aangemeten.

(G-AMCA) / PH-ALR Douglas C-47B Skytrain (DC-3A Dakota)
(G-AMCA) / PH-ALR Douglas C-47B Skytrain (DC-3A Dakota)

Samen met de PH-PBA, de vliegende Dakota van de DDA op Lelystad Airport staat, wordt dit veld een echt “Dakota-domein”!

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota van de DDA
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota van de DDA

Een gedachte over “28/09/2016 Doornroosje vindt Bed & Breakfast in Almere

Geef een reactie