
Registratie: D-EBMX
Type: Klemm L-25a-VI
Constructienummer: 149
Eigenaar: BMW Classic Group
Locatie: Hahnweide (D), 9 en 10 september 2016
Bijzonderheden: Heb je wel eens goed naar het logo van BMW gekeken? Dit automerk heeft namelijk meer met luchtvaart te maken dan je wellicht op het eerste gezicht zou denken. BMW (Bayrischen Motorenwerke) BMW is in 1916 ontstaan uit een samengang van Flugmaschinenfabrik Gustav Otto en Rapp Motorenwerke.
In de beginjaren legde men zich toe op het fabriceren van vliegtuigmotoren. Pas in 1929 startte men met het bouwen van automobielen. Het mag bekend zijn dat die tak van sport zich iets beter heeft ontwikkeld dan de luchtvaart-tak van BMW.
Het logo van BMW stamt echter uit de periode van de vliegtuigmotoren. Het moet een draaiende propeller voorstellen. De kleuren refereren aan de vlag van Beieren, blauw en wit.

Een mooi voorbeeld waar een BMW vliegtuigmotor en het logo samenkomen is bij de Klemm L.25a-VI D-EMBX. Dit toestel stamt uit 1927 en is uitgerust met een originele BMW vliegtuigmotor. Deze stermotor (BMW Xa) heeft vijf cilinders en levert zo’n 65 pk (47 kW). Deze motor is later in het toestel gemonteerd, aangezien dit type motor pas in 1931 op de markt kwam, toen bestond dit kistje al vier jaar.

Deze Klemm L-25a heeft vanaf 1928 in Zwitserland gevlogen als CH-227 en HB-UFA. Daarvoor was het in Duitsland als D-1638 en D-EFAR geregistreerd. In 1978 is het via een Oostenrijkse handelaar in bezit gekomen van de BMW Classic Group.
Bij BMW werd het aanvankelijk tentoongesteld met de registratie D-1638. Toch wilde men bij BMW deze oude Klemm niet onder het stof laten komen en dus startte men een restauratieproject om de L-25a weer luchtwaardig te maken. In 2009 was het zo ver, als D-EMBX koos het toen weer het luchtruim. Het is daarmee het oudste vliegtuig dat in Duitsland is ingeschreven met een standaard type-certificaat.

Maar waar zit nu de link met het luchtvaart gerelateerde logo en dit toestel? Welnu, men heeft de propeller voorzien van een ingenieus LED-licht-systeem. Bij het draaien van de propeller kan zo, aan de voorzijde, in full-colour het BMW-logo getoond worden! Met het blote oog is het goed te zien. Om het effect te fotograferen is een lage sluitertijd van 1/60 seconde of trager nodig. Nadeel daarbij is dan weer dat een foto gauw bewogen raakt en dus onscherp, zeker bij een vliegend of taxiend vliegtuig.

Tijdens het Old-Timer-Treffen op Hahnweide bij Stuttgart van 9 tot 11 september 2016 was de D-EMBX te zien. Het toestel kwam op de vrijdag binnen en werd op de zaterdag voorgevlogen. Natuurlijk met het logo “aan”! Wel een beetje modern in vergelijking met het toestel zelf en zeker niet authentiek, maar toch een leuk gimmick!

De Klemm L-25 is door Hanns Klemm ontworpen en is een doorontwikkeling van de, eveneens door hem ontworpen, Daimler L-20. Van de Klemm L-25 zijn er in Duitsland zo’n 600 gebouwd in vele varianten. Het was daarmee een populair toestel in die tijd voor vliegclubs en als opleidingstoestel. In de UK zijn er nog een 28 in licentie gebouwd bij de British Klemm Aeroplane Company als B.A. Swallow. En in de VS zijn 120 exemplaren vervaardigd bij de Aeromarine-Klemm Company.

Wereldwijd zijn er nog een 15-tal Klemm L-25’s bewaard. Daarvan zijn 6 luchtwaardige exemplaren te weten: D-EBMX, D-EFTE, D-EJOL, G-AAUP, OH-ILI, en de VH-UUR. De meeste anderen zijn in musea tentoongesteld. Voorbeeld daarvan is de Klemm L-25 (30-22) in het luchtvaartmuseum in Madrid.
