AlgemeenMilitairWrecks & Relics

08/11/2016 Het ging maar net goed…

De in het Kanaal van Korinthe
De Celestyal Nefeli in het Kanaal van Korinthe

Deze keer eens een boot in de hoofdrol en een vliegtuig als bijzaak. Ik vond het interessant genoeg om een keer een uitzondering te maken hier op de site AirOnline.nl.
8 november 2016 stond ik “toevallig” aan het einde van het kanaal van Korinthe in Griekenland. Toevallig? Jazeker! Daar zal ik later nog even over uitweiden… 😉

Aan het einde van het Kanaal van Korinthe
Aan het einde van het Kanaal van Korinthe

Het kanaal van Korinthe is een zeer smalle aangelegde vaargeul van 6.343m die de vaarroute naar de belangrijke Griekse havenstad Piraeus en de Ionische zee met zo’n 350 km verkort. Het kanaal is eind 19e eeuw aangelegd. Op het smalste stuk is het kanaal slechts 23 meter breed. Het scheepvaartverkeer is hierdoor beperkt. Niet in de laatste plaats door de soms afbrokkelende rotsen en de sterke stroming. Grote schepen kunnen er alleen onder begeleiding van een sleepboot doorheen.
Toevallig voer er deze ochtend een cruiseschip door het kanaal. De Celestyal Nefeli van Celestyal Cruises was op weg van Piraeus naar de Ionische zee. De dagen hiervoor was het schip uit Turkije vertrokken.

Langzaam nadert het cruiseschip
Langzaam nadert het cruiseschip

Het was een bijzonder imposant gezicht om zo’n groot schip door dit smalle kanaal te zien gaan. Het ging voetje voor voetje, maar zienderogen kwam men toch vooruit.

Onder begeleiding van een sleepboot
Onder begeleiding van een sleepboot

De Celestyal Nefeli is een cruiseschip van ruim 163 meter lang en… 22,50 meter breed. Dat betekend dus dat men op het smalste stuk aan weerszijden van de boot maar 25 centimeter speling heeft!!!

De bemanning volgt de vaart met enige spanning
De bemanning volgt de vaart met enige spanning
Een imposant schip in zo'n smalle vaargeul
Een imposant schip in zo’n smalle vaargeul

Dit schip is in 1992 in Spanje gebouwd en heeft inmiddels voor diverse rederijen gevaren, onder andere in de omgeving van Singapore en de Caribbean. In totaal kunnen er op dit schip 1.074 gasten meevaren. De Celestyel Nefeli is het grootste passagiersschip dat ooit in Spanje is gebouwd.
Dat het passen en meten is om door het kanaal van Korinthe te komen was goed te zien. Aan een uitstekende reling van het schip hingen namelijk de dennentakken van de bomen die langs het kanaal groeien. Zo dicht vaart men langs te kanten! Het ging maar net goed…

De dennentakken hangen aan het schip, zo dicht vaart men langs de kant!
De dennentakken hangen aan het schip, zo dicht vaart men langs de kant!

Voordat een schip de golf van Korinthe binnen kan varen moet eerst nog de brug tussen Korinthe en Loutraki gepasseerd worden. Ook dat is een bijzonder werkstuk! Het brugdeel wordt voor een naderend schip namelijk niet omhoog getakeld of weggedraaid, zoals gebruikelijk bij een brug. Nee, het brugdeel wordt afgezonken! Na het sluiten van de provisorische slagbomen verdwijnt het brugdeel langzaam maar zeker onder de waterspiegel. Het kanaal van Korinthe is zo’n 8 meter diep en ik schat dan ook in dat het brugdeel op minstens die diepte komt te liggen alvorens de schepen er overheen kunnen varen.

Het brugdeel wordt afgezonken
Het brugdeel wordt afgezonken
...en verdwijnt langzaam onder water...
…en verdwijnt langzaam onder water…
...een bijzinder gezicht!
…een bijzonder gezicht!
NAar schatting zakt het wegdek zo'n 8 meter naar beneden
Naar schatting zakt het wegdek zo’n 8 meter naar beneden
Wat overblijft is een ruimte voor een vrije doorgang van het schip
Wat overblijft is een ruimte voor een vrije doorgang van het schip
Langzaam passeert het schip de brug
Langzaam passeert het schip de brug
Bijna weer in open water
Bijna weer in open water

Als het schip gepasseerd is, wordt het wegdek weer opgetakeld. Daarna kan de lokale file die ontstaan is tussen beide oevers weer langzaam oplossen. De overige bruggen over dit kanaal (6 stuks) liggen op zo’n 70 meter hoogte zodat de boten daar onderdoor kunnen.

Het schip is gepasseerd dus...
Het schip is gepasseerd dus…
...kan het wegdek weer omhoog
…kan het wegdek weer omhoog
Kangzaam komt het wegdek weer boven water
Kangzaam komt het wegdek weer boven water
Hoger...
Hoger…
...en hoger...
…en hoger…
...tot het weer op zijn plaats ligt en het verkeer er weer over kan
…tot het weer op zijn plaats ligt en het verkeer er weer over kan

Maar nu nog, wat deed ik daar? Welnu, ik was een paar dagen op reis in Griekenland om op verschillende militaire vliegbasis een kijkje te nemen. Tussen de vliegvelden door werden diverse oude vliegtuigen bekeken die her en der in Griekenland opgesteld staan, de zogenaamde wrecks & relics.
Bij Loutraki is een militair opleidingscomplex, waar een oude Canadair CL-13 Mk.2 (een in licentie gebouwde North American F-86F Sabre) zou staan. Bij aankomst bleek dat toestel er ook inderdaad te staan, alleen was het bedekt met een aantal camouflagenetten. Er staat geen registratie meer op, zodat de identiteit van deze kist onbekend is.
In totaal stonden er ineens 24 man met 3 busjes langs het hek om deze kist te bewonderen. Fotograferen van het toestel was goed te doen met een klein opstapje. Zo kon je over het hek fotograferen. Prima plaatje…
Alleen toen… stopte eer een militaire Jeep. Daaruit stapte een jonge dame en heer. Vooral de dame was niet erg gecharmeerd van ons gezelschap. Wij in eerste aanblik wel aan dat van haar! 🙂
We deelden mee dat we nèt op het punt stonden om weer lekker verder te rijden over de mooie Griekse wegen, maar dat vond zij geen goed idee.
Deze dame was kennelijk in de veronderstelling zojuist 24 levensgevaarlijke spionnen te hebben ontmaskerd en zag haar bevordering al boven het hoofd hangen. Snel werden door haar de superieuren ingelicht. Deze kwamen in twee fase aan de andere kant van het hek, op het oefenterrein, polshoogte nemen. Er werd druk gebeld en overlegd. Ons Grieks was niet zo goed om het allemaal te volgen. Maar dat dit niet zomaar over zijn kant zou gaan was duidelijk…
Uiteindelijk werd de zaak overgedragen aan de politie. We stonden immers op de openbare weg. Met blauwe zwaailichten arriveerden na enige tijd twee wetshandhavers en deze meldden zicht bij de militaire afvaardiging.
De agenten zonk de moed een beetje in de schoenen, wat hadden zij nu op dinsdagmorgen, net voor luchttijd, aan hun Griekse bakfiets hangen…? Zouden ze dan echt 24 malloten naar de cel moeten afvoeren? Wat een klus, daar begonnen ze liever toch maar niet aan.
Uiteindelijk moesten diegenen die een foto van de Sabre hadden gemaakt deze wissen voor de ogen van de agenten. Vervolgens werden de kentekens van de huurbussen genoteerd inclusief de namen van de bestuurders. Tot slot werd van ons afscheid genomen met de woorden “sorry for the delay”. Daarna konden we onze weg vervolgen.
De agenten gaven nog een tip waar de dichtstbijzijnde koffietent was, want daar was de groep na 45 minuten geharrewar wel even aan toe. En dan raakt de cirkel weer rond, die koffietent was bij de brug aan het einde van het kanaal van Korinthe, 200 meter van de plek van de “geheime” Sabre af. Daar doemde even later het hierboven genoemde cruiseschip op waarvan we allen gade konden slaan hoe dat net door het kanaal paste; Het ging maar net goed… 😉

De onbekende Canadair Sabre Mk.2 die enig oponthoud veroorzaakte met een paas spannende minuten
De onbekende Canadair Sabre Mk.2 die enig oponthoud veroorzaakte met een paar spannende minuten

Oh ja, en hoe kom ik dan nu toch nog aan een foto van de Sabre? Ik had per ongeluk maar één camera aan de politie laten zien. Deze foto stond op mijn andere camera, συγνώμη / sorry… 😉

Toch even een serieuze noot; vliegtuigspotten in Griekenland is niet algemeen bekend en niet altijd zonder risico’s. Vooraf afstemmen met de autoriteiten is aan te bevelen.
In 2001 werden nog 12 Engelse en 2 Nederlandse spotters opgepakt toen zijn in november van dat jaar een gelijksoortige reis maakten. Zij hebben in totaal 37 dagen in de gevangenis gezeten. Er volgde een rechtszaak waarbij zij aanvankelijk veroordeeld werden tot 3 jaar (!) gevangenisstraf wegens spionage. Na hoger beroep zagen de Griekse autoriteiten gelukkig af van verdere vervolging.

Inmiddels is het spottersklimaat in Griekenland wel wat verbeterd. Mede door de Nederlandse reisorganisatie 4Aviation. Zij organiseren al een flink aantal jaren reizen naar Griekenland naar de open dagen van de Griekse Luchtmacht in november. Daarbij informeren zij de autoriteiten vooraf en leggen uit wat het doel is van de reis. Dit maakt dat men in Griekenland sindsdien iets meer begrip heeft voor liefhebbers van Griekse (militaire) vliegtuigen. Met uitzondering dan bij een enkele ijverige militair in een Jeep in Loutraki…

4 gedachten over “08/11/2016 Het ging maar net goed…

  1. Hoi Berend Jan,

    Tjee man spannend verhaal.????
    En wat een gedoe met de autoriteiten daar.
    Ik neem aan dat je deze vrouwelijke beamte ook niet mocht fotograveren.
    Maar gelukkig weer heel in Nederland aangekomen zonder eerst maar de wereld achter spijltjes te hebben bekeken ????????
    Daarbij heb ik weer wat geleerd wist namelijk niet dat het zo’n kanaal gaf in Griekenland.
    Blijf je volgen dus kijk alweer uit naar je volgende post…!

    Gr Jelmer

    1. Ha Jelmer,

      Dank weer voor je leuke reactie. Geen zorgen hoor, ik loop niet in zeven sloten tegelijk. Voor je hobby in de bak belanden is nou niet direct iets wat ik ambieer! 😉
      Groeten,
      Berend Jan

Geef een reactie