Focus@: I-A281 G-Aerosports Archon SF/1 RG; ultralight met stealth eigenschappen?!?

(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG

Registratie: (I-A281)
Type: G-Aerosports Archon SF/1 RG
Constructienummer: ?
Eigenaar: G-Aerosports / George Iliopoulos
Locatie: Sywell (UK), 2 en 3 september 2016
Bijzonderheden: Een vliegtuig waarbij je denkt huh?!? Wat zie ik nou? Kan dat ook vliegen? En waar lijkt het ook alweer op?!? Die ervaring had ik afgelopen september bij de LAA Rally op Sywell (UK). Het bleek te gaan om de G-Aerosports Archon SF/1 RG.

(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG

Dit toestel is in Griekenland ontworpen en gebouwd door George Iliopoulos. Een revolutionair ontwerp, uniek in de ultralight-markt. Inspiratie voor dit toestel heeft de bouwer opgedaan tijdens een bezoek aan de EAA Venture op Oshkosh (USA).

(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG

Op Sywell was het toestel met de intrekbare wielen te zien. Er is ook een versie met een vast onderstel. De Archon SF/1 RG stond hier omdat men graag op de Engelse markt dit toestel als zelfbouwkit wil introduceren. Het toestel, gemaakt van aluminium, is volgens G-Aerosports eenvoudig in elkaar te zetten in zo’n 500 uur. Daarbij hoeven geen extra materialen aangeschaft te worden. Ook hoeft de bouwer geen bijzondere technische vaardigheden te bezitten. Piece of cake… ehh… moussaka zou ik zeggen! 😉

(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG met het intrekbare landingsgestel

Dit toestel is een ultralight. Het weegt leeg zo’n 300kg. Het is een eenpersoons toestel en het valt in de zogenaamde SSDR-klasse (Single Seat Deregulated).

Single Seat en met een klein digitaal paneeltje

De eerste aanblik leert al, dit is geen conventioneel vormgegeven vliegtuig. De romp en vleugels zijn zodanig geconstrueerd dat zij beiden bijdragen aan het vermogen om te vliegen. De motor is achterin geplaatst en is voorzien van een duwschroef. Als krachtbron is gekozen voor een tweecilinder Rotaxmotor 503 van 50 pk (37 kW). Eventueel kunnen ook de sterkere Rotax 532 of 582 (64 pk / 48 kW) geplaatst worden.

Duwschroef
Duwschroef

Maar waar doet dit toestelletje nou aan denken? Het lijkt immers wel een soort stealth-fighter. Door zijn dubbelstaartjes en luchtinlaten aan de zijkant zou het zo door kunnen gaan voor een puppy-F-22 Raptor. Kijk maar eens naar de overeenkomsten!

Lockheed Martin F-22 Raptor
Lockheed Martin F-22 Raptor
(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG
Lockheed Martin F-22 Raptor
(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG
Lockheed Martin F-22 Raptor
(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG
Lockheed Martin F-22 Raptor
(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG

Het toestel wordt dan ook genoemd: “The first General Aviation modern fighter”… 🙂

De Archon als “The first General Aviation Modern Fighter”…

Eén of twee?

Op internet en in diverse magazines wordt gemeld dat er inmiddels twee Archon SF/1’s zouden rondvliegen. Eén met een vast onderstel en één met een intrekbaar landingsgestel. Ik betwijfel dat toch een beetje. Op video’s en foto’s is een exemplaar met een vast onderstel te zien met daarop duidelijk aangebracht de Italiaanse ultralight-registratie I-A281. Op het exemplaar op Sywell, met intrekbare wielen, stond alleen 02 en geen verdere registratie, ook niet in de cockpit. Wel melden bronnen dat dit ook de I-A281 zou zijn. Ik heb ook nergens nog een foto kunnen vinden van twee van deze Archons bij elkaar. Mijn indruk is daarom dat de I-A281 eerder in 2015/2016 is omgebouwd en is voorzien van intrekbare wielen en van een nieuw kleurenschema.

(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG

Bij het spuiten van dit toestel is ook geprobeerd om de naam G-AEROSPORTS op de neus aan te brengen. Geprobeerd.., want het resultaat is dat er G-AEROSRORTS staat! Waarschijnlijk het gevolg van het feit dat ons alfabet voor een Griek best lastig kan zijn (omgekeerd trouwens ook!!! 😉 ) Een foutje dat later overigens aangepast is.

Klein schrijffoutje…

Ik heb overigens niet de indruk dat de Archon vliegend naar Sywell was gekomen. Dat is vanuit de thuisbasis Florina – een privéveldje in het noorden van Griekenland – toch wel een hele onderneming met zo’n toestelletje. Mijn vermoeden is dan ook dat het over de weg naar de UK is getransporteerd.

(I-A281) G-Aerosports Archon SF/1 RG

Benieuwd of dit opmerkelijke vliegtuig de markt van de zelfbouwtoestellen weet binnen te dringen. Zoals zo vaak geldt ook hier: De tijd zal het leren!

Geef een reactie