21/12/2016 Eerste Airbus A321 op Lelystad Airport geland

(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet

De officiële opening van de uitbreiding van Lelystad Airport staat pas gepland in het voorjaar van 2018 en zelfs mogelijk pas in voorjaar 2019. Pas dan kunnen we dagelijks vliegtuigen als de Airbus A320/A321 of Boeing 737 op dit veld zien. Toch is er vandaag al een heuse Airbus A321 op de luchthaven “geland”! Nee, er stonden geen passagiers te wachten, de pers was niet massaal uitgelopen, de zaken lagen namelijk iets anders…

(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet

De Airbus A321 is namelijk niet vliegend aangekomen, maar op een dieplader in drie grote stukken. Het gaat hier om de overblijfselen van de EI-ETK van het voormalige Russische Metrojet. Het toestel heeft als constructienummer 787 en stond in opslag op de Estlandse luchthaven Tallinn.

(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet

Metrojet was een Russische maatschappij welke in 1993 opgericht werd. Men voerde veelal vakantiecharters uit naar populaire vakantiegebieden als Turkije en Egypte.
Metrojet werd plots op 31 oktober 2015 wereldnieuws toe één van hun drie Airbus A321 neerstortte door een bomaanslag. Vermoedelijk heeft iemand kans gezien voor vertrek uit Egypte een bom aan boord te smokkelen. Alle 224 inzittenden verloren het leven.
Direct hierna ging het slecht met Metrojet. De passagiers bleven massaal weg. De overige Airbussen stonden werkloos aan de grond. Per 5 december 2015 staakte men de operaties en in maart 2016 werd de maatschappij failliet verklaard.
De EI-ETK, die ruim 18 jaar oud was, viel de slopershamer ten deel. In november maakte men korte metten met deze kist. De overblijfselen zijn nu aangekomen bij Xtrata25 aan de Flamingoweg 8 op Lelystad Airport.

(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet
(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet

Per schip zijn de delen vervoerd van Tallinn naar Bremerhaven. Vanaf daar is het op diepladers vervoerd naar de Flevopolder.

Xtrata25

Het bedrijf Xtrata25 Aircraft Cabin Configuration Management, onderdeel van Xtraholdings (gevestigd in Almere), gaat de delen gebruiken voor het ontwerpen van interieurdelen en conversieonderdelen. Zo wordt in het middenstuk een interieur-proef gemaakt voor een vrachtdeur. Dit doet men voor het Amerikaanse bedrijf Precison Aircraft Solutions uit Beaverton (Oregon, USA). Deze firma heeft inmiddels zo’n 60 Boeing 757’s van vrachtdeuren voorzien. Nu dat type schaars begint te worden hoopt men een nieuwe markt aan te boren door potentieel zo’n 700 Airbus A321’s als frieghter om te bouwen.

(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet wordt in de hangaar getakeld
(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet

Voor zo’n conversieprogramma komt veel kijken. Om geen tijd en geld te verspillen door een aan een vliegend prototype te knutselen gaat men nu eerst met dit rompdeel aan de slag.
De cockpitsectie is inmiddels in de hangaar aan de Flamingoweg nummer 8 gezet. Nu nog op de grond. Het doel is dat dit rompdeel op de hoogte komt te staan alsof het op zijn wielen staat.
De andere twee delen – het romp-middenstuk en het staartstuk-  zijn aan het einde van de taxibaan van baan 05 neergelegd. Goed te zien of te fotograferen voor belangstellenden.

(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet staartstuk
(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet middenstuk
Het staartstuk word aan het einde van de taxibaan bij baan 05 gelegd
Het romp-middenstuk wordt daar naast geplaatst
(EI-ETK) Airbus A321-231 Metrojet

De Airbus is naar mijn idee met flink geweld doorgezaagd. Je kunt de zaagsnedes hier en daar goed zien. Diverse kabelbomen en leidingen zijn rigoureus doorgeknipt. De lichtblauwe staart van het toestel ligt in het romp-middenstuk.

De zaagsnedes zijn goed te zien
Deze kist is met flink geweld doormidden geknipt
Kabelbomen zijn doorgeknipt
Leidingen zijn doorgezaagd
Kabeltjes, kabeltjes, kabeltjes…
De lichtblauwe staart ligt in het midden-ropmstuk

In de hangaar liggen nog de motorophangingen van de vleugel. Ook is en nog een onderstuk van de romp aanwezig, waar de vleugels hebben gezeten.

Ophangpunten van de motoren
Rompdeel ter hoogte van de vleugels

Vanwege alle logistieke acties met de Airbus moest de andere bewoner van de hangaar even buiten staan. Deze Cessna 150 N22245 (voorheen taildragger) stond tijdelijk bij Air Waterland voor de deur.

N22245 Cessna 150H moest even naar buiten

De zuidkant van het vliegveld begint inmiddels wel een verzamelplek te worden van ongebruikte verkeersvliegtuigdelen. Naast de nieuwe Airbus-delen ligt er bij AIS namelijk altijd nog de Jetstream OO-IBL. Vorige maand is daar op dit deel van het veld de cockpitsectie van de Fokker 100 ook nog bij gekomen.

OO-IBL Handley Page HP137 Jetstream 1 staat al geruime tijd bij AIS
Fokker 100 AIS C/S ook aan de zuidkant van het veld te vinden

 

Geef een reactie