Focus@: G-LDSA The Airplane Factory Sling 4 gebouwd in één week

G-LDSA The Airplane Factory Sling 4

Registratie: G-LDSA
Type: The Airplane Factory Sling 4
Constructienummer: LAA 400-15412
Eigenaar: L.J. D’Sa
Locatie: LAA Rally – Sywell, 2-3 september 2016
Bijzonderheden: Tijdens de LAA (Light Aircraft Association) Rally op Sywell (UK) in september 2016 werd een zelfbouwkist in zeven dagen in elkaar gezet. Dit huzarenstukje werd verricht door dagelijks 10, in totaal dus 70 personen. Dit aantal symboliseerde het aantal jaren dat de LAA bestaat, in 2016 was dat 70 jaar. Eerder in het jaar kon men zich opgeven om deel te nemen aan dit project. Kennis en kunde was daarbij niet direct vereist, sterker nog, men stimuleerde juist personen zonder ervaring met het bouwen om zich aan te melden. Middels deze opmerkelijke bouw-aktie werd het LAA jubileum glans gegeven.

In deze tent werd de G-LDSA in één week gebouwd

De LAA had voor dit project het oog laten vallen op de Zuid Afrikaanse Sling 4. Dit vierpersoons zelfbouwtoestel wordt door The Airplane Factory uit Johannesburg op de markt gebracht en was nog niet eerder in de UK gebouwd. Reden te meer voor de fabriek om alle medewerking te verlenen. De Sling 4 is doorontwikkeld uit de Sling 2 van de zelfde leverancier.

ZU-TWN The Airplane Factory Sling 2

Er zijn momenteel niet veel vierzitters op de zelfbouwmarkt beschikbaar. De bekendste is wel de Vans RV-10. Hiervan vliegen er ook een aantal in Nederland. Ook de Sling 4 hoort in deze categorie.

N410RV Vans RV-10 is ook een 4-persoons zelfbouwkist, maar heeft een zwaardere motor

Al eerder ben ik de Sling 4 tegengekomen op Oshkosh tijdens de AirVenture. Daar baarde het toestel in de vorm van ZU-TAD opzien doordat het in 2013 vanuit Zuid Afrika naar Oshkosh was komen vliegen. De heenweg ging vanaf Johannesburg onder andere via de Azoren en St. Johns op Newfoundland naar Oshkosh. Daarbij zaten vluchten van 13 en 14 uur.

ZU-TAD The Airplane Factory Sling 4 is van Zuid Afrika naar Oshkosh(USA) gevlogen

De brandstoftanks waren voor deze vlucht vergroot. De ZU-TAD had daardoor en endurance van 20 uur! Verder was het eerste productietoestel niet noemenswaardig aangepast. De terugvlucht ging overigens meer gebruikelijk via Groenland, IJsland, Groot Brittannië en zo weer richting Afrika.
Terug naar het toestel van de LAA. Tegelijk met dit plan liep in de UK Lucien D’Sa met het idee rond om zelf een vliegtuig te gedaan bouwen. Hij hoorde van dit jubileumproject van de LAA en was meteen geïnteresseerd. Na proefvluchten in Zuid Afrika heeft hij weten te bedingen dat hij het eigenaarschap van het toestel kon verkrijgen, nadat het tijdens de LAA Rally in elkaar was gezet.

G-LDSA The Airplane Factory Sling 4
G-LDSA The Airplane Factory Sling 4 is met een 115 pk (85 kW) turbocharged Rotax 914 UL motor uitgerust
G-LDSA The Airplane Factory Sling 4 nog zonder interieur

Dit toestel is uitgerust met een zogenaamde ballistische parachute. In geval van nood kan deze uitgeschoten worden. Hierna kan het toestel verticaal landen. Een beproefd concept inmiddels op veel toestellen. Op de foto hieronder is de witte buis te zien (met rode tekst “Danger”). Daar komt de chute met zijn explosieve springlading in te zitten.

G-LDSA The Airplane Factory Sling 4 met de houder voor de ballistische parachute

In de week voorafgaande aan de LAA Rally op Sywell (2-4 september 2016) werd begonnen met de bouw. Dit gebeurde in een tent op Sywell. Het geheel werd begeleid door technici van The Airplane Factory uit Zuid Afrika. Het hele bouwproject werd in zeven dagen doorlopen.

G-LDSA The Airplane Factory Sling 4

Tijdens de Rally-dagen kon het publiek de bouwers ook op de vingers kijken en de vorderingen waarnemen. Zo is te zien dat op de foto’s van vrijdag de registratie nog niet op het toestel staat, op de zaterdag wel. Uiteindelijk resulteerde dit alles in een proefvlucht op de laatste dag van de LAA Rally, zondag 4 september 2016.

G-LDSA The Airplane Factory Sling 4
G-LDSA The Airplane Factory Sling 4

Het toestel was nog niet helemaal klaar op 4 september 2016, zo moest het nog wel gespoten worden. Dat is inmiddels ook gedaan. De Sling 4 is nu netjes rood-wit gespoten met een grijs biesje. De registratie G-LDSA staat uiteraard voor de huidige eigenaar van de Kist, Lucien D’Sa.

N981RW The Airplane Factory Sling 4, de G-LDSA heeft dezelfde kleuren gekregen

Het in korte tijd bouwen van een homebuilt aircraft is overigens niet nieuw. Ook op Oshkosh, tijdens de EAA AirVenture van 2014, heeft men dit kunstje geflikt. Toen ging het om Zenith CH 750 Cruzer. De N140WW werd in dat jaar in een week door tal van vrijwilligers in elkaar gezet. Op de laatste dag van van de AirVenture dat jaar maakte dit toestel zijn eerste vlucht. Een jaar later werd deze kist in de EAA stand op Oshkosh ten toon gesteld.

N140WW Zenith STOL CH-750 werd ook in één week gebouwd

2 gedachten over “Focus@: G-LDSA The Airplane Factory Sling 4 gebouwd in één week

    1. Hallo Pascal,

      Dank voor je reactie op AirOnline.nl. Leuk! Een Sling2 in Nederland. Ben benieuwd of ik je toestel eerdaags voor de lens krijg! Succes met het afbouwen, zal wel iets langer dan 7 dagen duren… 😉

      Groeten,
      Berend Jan Floor

Laat een reactie achter bij Berend Jan FloorReactie annuleren