De SE-FYL was al op zaterdag 11 maart op Lelystad Airport aangekomen. Het arriveerde vanuit Hultsfred-Vimmerby Airport (ESSF). Dit ligt in het zuidoosten van Zweden. Het toestel was eigendom van de Husterfred Flying Club op dit veld.
De SE-FYL (c/n 28-7225145) is in 1971 gebouwd en is kort daarna, in 1972, in Zweden ingeschreven. Nu, na 43 jaar, komt hier een einde aan. Het kistje is namelijk verkocht naar een nieuwe eigenaar in Groot-Brittannië.
De SE-FYL werd halverwege op Lelystad Airport uitgewisseld. Met een Zweedse bemanning werd op zaterdag naar de Flevopolder gevlogen. Nu, op maandag de 13e, werd het tweede deel van de reis naar de UK uitgevoerd door een Engelse piloot.
Voor dat doel was even eerder een Socata TB-10 Tobago uit Duxford (EGSU) gekomen met twee vliegers. Eén van de vliegers stapte over in de SE-FYL. De andere piloot vloog de G-GBHB terug over de Noordzee.
Er is nog iets opmerkelijks aan de SE-FYL. Het kistje is afgeleverd met een 150 pk (112 kW) motor. Op dit moment is het echter uitgerust met een 160 pk (119 kW) sterke Lycoming motor. Dit is een conversie die door het bedrijf RAM Aircraft uit Texas wordt aangeboden. De oude motor kan met aanpassingen aan de cilinders, de carburateur en de propeller 10 pk extra leveren. Dit is een officieel STC (supplemental type certificate), een aanvulling op het bestaande typecertificaat van dit vliegtuig.
Met het vertrek van de SE-FY vanaf Lelystad Airport, op weg naar Duxford (EGSU), is dit toestel naar alle waarschijnlijkheid begonnen aan zijn laatste vlucht met zijn Zweedse kenmerk. De nieuwe eigenaren vertelden mij dat het toestel een Brits kenmerk zal krijgen.
Afgelopen zaterdag was de D-EAOO van Hansa Luftbild aanwezig op Lelystad Airport. Ook vandaag was deze fotokist present. Na de landing werd de kist bijgetankt voor de volgende missie. Die kwam er echter niet, er trok stratusbewolking binnen rond de 800ft en het zicht liep enige tijd ook flink terug. Gevolg was dat de kist huiswaarts keerde naar Munster Osnabrück. Op de foto hieronder lijnt de kist op voor baan 23. De bouwactiviteiten voor het nieuwe stationsgebouw op de achtergrond zijn in volle gang zoals te zien is.
Het is echt weer het seizoen voor de survey-vluchten. Ook de D-EIHW, een Cessna TU206G Turbo Stationair 6 II van BSF Swissphoto, was aanwezig. Vorig jaar was dit toestel ook regelmatig vanaf Lelystad Airport actief voor survey/foto-vluchten. Momenteel is dit toestel vooral de kop van Noord-Holland in kaart aan het brengen.
Deze kist is uitgerust met een enorme uitlaat. Op deze manier wordt het geluidsniveau een stuk teruggebracht. Nuttig, maar niet fraai…
De Dutch Thunder Yaks waren voor de derde dag op rij actief. De kisten vlogen met piloten die nog geen – of minder – ervaring hebben in het formatievliegen. Een zogenaamde Rookie Training.
Grappig om hier mijn oud-collega René Schel aan de controls te zien. Volgende keer wel zwaaien hè René!?! 😉
Vanaf Rotterdan – The Hague verscheen de PH-RAC. Deze Diamond maakte een aantal touch and go’s.
Niet geland, maar een overfly op 700ft. Dat was wat de PH-ELT deed. De Husky van Terlet verdween hierna weer in de grijze wolkenlaag die boven de polder hing.
Bij Martinair was de PH-PJL op bezoek. Kisten van het bedrijf Sky Service Netherlands op Teuge komen hier regelmatig op bezoek.
Tot slot nog een plaatje van de G-BAJE. Deze Cessna 177 Cardinal met een vast onderstel hoort thuis bij Dynamic Aviation en stond voor hun hangaar in de gezonde buitenlucht.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 13 maart 2017.
5 gedachten over “13/03/2017 SE-FYL een oude, klassieke Piper Cherokee op doorreis via Lelystad Airport”
Aankomst op zaterdag, piloot Roger Wegert.
Hoi Ben,
Ik had het via Facebook gezien! Blij dat ik het kistje nog even getroffen heb. Leuke bezoeker!
Groeten,
Berend Jan
I was the arriving Captain of G-GBHB and the Captain flying SE-FYL back to Duxford. Was a pleasure to meet you at Lelystad.
Hello Craig,
Nice to hear from you! Hope you had a pleasant flight on the way back! Do you know perhaps what will become the new identity of the SE-FYL?
Kind regrads and safe landings!
Berend Jan Floor
Hello Berend,
This will be done soon, once this is complete I will update you further…. its new life will be with a Flying School in Cambridge, UK