BizpropsHelikoptersOld TimersSportvliegtuigenTwins

16/03/2017 Koningsdag viel vroeg dit jaar op Lelystad Airport

Koningsdag by Beechcraft

Koningsdag viel vroeg dit jaar op Lelystad Airport. De meesten van ons moeten nog even wennen aan de nieuwe datum van 27 april, de feestdag ter ere van de verjaardag van onze Koning. Op Lelystad Airport leek het wel of Koningsdag viel op 16 maart!
Er waren maar liefst een drietal Beechcraft King Air modellen te bewonderen op het veld. We kunnen het daardoor overigens natuurlijk ook een verlate Driekoningen noemen… Waar gaat het nou precies om? Dat zal ik uit de doeken doen.

Koning I

Al op 8 januari van dit jaar kwam de N2ZN binnen op Lelystad Airport. Het was daarmee een van de eerste buitenlandse bezoekers in 2017 van het veld. Deze Beech B90 King Air is in 1973 gebouwd en is in Frankrijk gebaseerd. Van deze variant zijn er 184 gebouwd.

N2ZN Beech B90 King Air staat klaar voor vertrek in de hangaar

Op Lelystad werd het nodige onderhoud uitgevoerd door FLOW AeroNautical. Dit is het bedrijf van Laurens Louwerse. Hiervoor gebruikt hij hangaarruimte aan de hangaar aan de Dakotaweg (daar waar nu Dura Vermeer kantoor houdt).

N2ZN Beech B90 King Air

Omdat Laurens meestal alleen werkt is het niet uitzonderlijk dat revisieklussen enige tijd kosten. Vandaag was de klus aan de N2ZN gereed. De kist werd vandaag weer naar Frankrijk overgevlogen. Dit werd overigens door één enkele Franse piloot gedaan.

N2ZN Beech B90 King Air taxiet uit naar baan 23

In de morgen werd de N2ZN al in de hangaar klaargezet voor inspectie. Vervolgens werd het toestel naar buiten gereden. Een Fransman vliegt kennelijk het beste met een gevulde maag en dus werd er pas na de lucht koers gezet naar de kop van de actieve baan 23. Daarna verdween deze mooie kist aan de horizon.

N2ZN Beech B90 King Air in de start
N2ZN Beech B90 King Air, au revoir!

Koning II

De Tweede King Air op het veld was een Duitse. Tuurlijk Duitsland is een republiek, maar King Airs hebben ze wel! De D-IXAA is een modernere versie dat de hierboven beschreven N2ZN. Deze C90GTi is in 2008 gebouwd. Het is uitgerust met een Collins “glass cockpit”.

D-IXAA Beech C90GTI King Air

De Beech C90GTi was al de avond hiervoor aangekomen. De kist stond netjes pal aan het hek geparkeerd, prima voor een foto.

D-IXAA Beech C90GTI King Air heeft de motoren getart voor vertrek

Het gaat hier zeker om een luxe vorm van luchtvervoer. De kist vertrok namelijk met een enkele dame als passagier. De D-IXAA vertrok naar Schwerin-Parchim International Airport (EDOP). Dit licht in het Noordoosten van Duitsland. Dit was eveneens de vertrekplaats een dag eerder.

D-IXAA Beech C90GTI King Air taking off runway 23

Koning III

De laatste King Air, een Super King Air, is een toestel dat gewoon op Lelystad thuishoort. Het staat in dezelfde hangaar als waar het onderhoud aan de N2ZN plaatsvond. We hebben het hier over de N7779V. Dit toestel is een grotere versie van de eerdergenoemde King Airs. Het is onder andere te herkennen aan een langer romp en een T-staart. Deze N7779V stamt uit 2001. Voor het vertrek van de N2ZN moest deze kist eerst naar buiten gesleept worden omdat de eerstgenoemde helemaal achteraan stond.

N7779V Beech B200 Super King Air

Oranje boven

Op Koningsdag kleurt alles oranje. Vandaag was het ook oranje boven op Lelystad Airport! Vanuit het westen kwam namelijk de oranje Partenavia P.68 obeserver OO-TJK aangekacheld. Op 1.000ft was het na een lange fotomissie “via overhead” op weg naar reportingpoint “Bravo” om ververvolgens te landen en brandstof te tanken.

OO-TJK Partenavia P.68 Observer overhead, waardoor de camera in de romp goed zichtbaar is

Daardoor kon mooi een plaatje recht van onderen genomen worden. Daarbij is goed te zien waar de camera in het toestel zit. Deze kist wordt namelijk ingezet voor fotovluchten.

OO-TJK Partenavia P.68 Observer

Deze versie van de Partenavia P.68 is uitgerust met een glazen neus. De vliegers hebben daardoor een fantastisch uitzicht. De Observer is een vrij zeldzaam kistje. Er zijn er ooit maar 21 van gebouwd of omgebouwd. Later is dit model nog weer door Vulcanair in productie genomen als de Observer 2.

OO-TJK Partenavia P.68 Observer
OO-TJK Partenavia P.68 Observer met zijn glazen neus
Daaag!

Vulcanair nam in 1997 de productierechten over van Partenavia toen het failliet ging. Een van de toestellen die door Vulcanair is gebouwd was ook te zien vandaag in de vorm van de OY-GIS. Dit is een Vulcanair P.68C-TC. Het toestel lijkt sterk op het model zoals het ook bij Partenavia in productie is geweest.

OY-GIS Vulcanair P.68C-TC

De OY-GIS is van BioFlight, een Deense onderneming die survey/fotovluchten uitvoert. Net als vorig jaar was dit toestel als Bio04 actief. Later op de dag is het toestel weer richting Denemarken vertrokken.

OY-GIS Vulcanair P.68C-TC heeft twee bolle ramen om naar buiten te kunnen kijken
OY-GIS Vulcanair P.68C-TC

We blijven nog even stil staan bij deze modellen. Ze zijn namelijk ontworpen door de Italiaan Luigi “Gino” Pascale. Deze man heeft veel betekend voor de luchtvaart. Samen met zijn broer Giovanni heeft hij namelijk niet alleen de Partenavia P.68 ontworpen, ook heeft hij aan de wieg gestaan van de Italiaanse Tecnam vliegtuigen. Afgelopen dinsdag 14 maart 2017 is Luigi Pascale op 93-jarige leeftijd overleden…

Twee kisten ontworpen door de deze week overleden Luigi Pascale

Nog meer fotoplezier

Naast de twee P.68-varianten waren er nog twee fotokisten actief. Al een paar dagen vliegt de D-EIHW vanaf Lelystad. Per dag worden momenteel meestal twee missies gevlogen. Inmiddels is het toestel weer naar Duitsland vertrokken, waarschijnlijk vanwege de mindere weersverwachting de komende dagen.

D-EIHW Cessna TU206G Turbo Stationair 6 II komt binnen om te tanken

Na de landing wordt de fotokist niet alleen bijgetankt, ook wordt de cameralens even schoongemaakt. Door vliegjes, uitlaatgassen e.d. kan dit vervuild raken. Wel een lastig klusje, je moet er namelijk voor onder de kist kruipen.

Om het glas van de camera schoon te houden moet men onder de kist kruipen

Klapper onder de survey-toestellen was wel de OH-PNX. Dit is een mooie klassieke Piper Navajo. Deze kist heeft al een verleden in Zweden (SE-IDC) en Estland (ES-PAG).

OH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain

De OH-PNX is van Turku Air en vliegt momenteel voor het op Antwerpen gevestigde Aerodata International Surveys. Kennelijk is er binnen Europa een grote behoefte aan survey-kisten in het voorjaar. Zo groot dat de toestellen van heinde en verre worden ingevlogen. Deze lekkere twin is in 1980 gebouwd en na 37 jaar still going strong.

OH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain
OH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain

Aerobatics

Om de vroegtijdig ingelaste Koningsdag luister bij te zetten voerden een paar kisten een kleine onbedoelde en beslist onofficiële “aerobaticshow” op. Even ten westen van het veld, tussen de startbaan en de A6 waren bij toerbeurt de PH-PGP en de D-EXML te zien. Beide kistjes zijn zeer geschikt voor het “niet-rechtuit-vliegen”. Met dit mooie weer een uitgelezen kans om dat even te demonstreren.

PH-PGP Pitts S-2A Special
D-EXML Extra EA-300S

Defilé

Natuurlijk hoort er bij een echte Koningsdag ook een defilé. Deze werd verzorgd door tal van lokale kisten die als een ouderwets defilé voorbijtrokken. Hieronder een kleine bloemlezing van de afvaardigingen.

G-OBFS Piper PA-28-161 Cherokee Warrior III
PH-NCW Socata TB-20 Trinidad
N747GK Cessna 182T Skylane
PH-ARV ARV Super 2
PH-ECE Eurocopter EC120B Colibri
PH-KNF Piper PA-18-135 Super Cub
Cessna 172H Skyhawk
PH-DLK De Havilland DH-82A Tiger Moth II
N971JB Mooney M20S Eagle

Tot slot

Tot slot nog een plaatje dat niet direct in een van de voorgaande categorieën past. De N37PF. Deze Amerikaanse Piper Seneca is het volgende toestel dat onder handen genomen wordt door FLOW AeroNautical. Deze kist is van dezelfde eigenaar als de N2ZN. Het toestel werd in het zuiden van Frankrijk gebruikt bij een vliegschool voor mulit-engine trainingen. Door omstandigheden liggen die activiteiten van de vliegschool stil en kan het toestel rustig zijn onderhoud afwachten. Dat gaat nu gebeuren na een wachttijd die al medio september 2016 begon.

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II wordt nu onder handen genomen door FLOW AeroNautical

Na al deze koningshuis-gezinde activiteiten kon ik voldaan huiswaarts. Spontaan heb ik op Spotify het Wilhelmus opgezocht en heb hierbij hard meegezongen op de weg terug. Leve de Koning! Hoezee, hoezee, hoezee!

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 16 maart 2017.

4 gedachten over “16/03/2017 Koningsdag viel vroeg dit jaar op Lelystad Airport

    1. Ha Joop!

      Dank je wel weer! En dat ik af en toe doorsla, dat doe ik omdat je anders gaat denken dat ik het allemaal serieus meen! 😉

      Groet,
      BJ
      P.S. Plezier trouwens met jullie aanstaande trip. Volgens mij gaan jullie bijna op pad. Jaloers!

    1. Ha Mr. D. Jopie,

      Dank je wel voor je commentaartje! Wordt gewaardeerd!

      Groet,
      BJ
      P.S. Plezier trouwens met jullie aanstaande trip. Volgens mij gaan jullie bijna op pad. Jaloers!

Geef een reactie