BizjetsHelikoptersHomebuiltSportvliegtuigenTwins

22/03/2017 Oude kist van Dolly Parton op Lelystad Airport

N3596T Aero Commander 500

Vandaag een prachtige Aero Commander op Lelystad Airport. Een echte oude Commander 500. Bouwjaar 1959. Dit toestel is van Centerline Aerospace. Het toestel hoort thuis in Oxford (UK). Daar was het eerder deze middag ook opgestegen. Onder IFR-condities werd koers over de Noordzee gezet. Gelukkig werd het weer beter boven Nederland en kom met VFR Lelystad Airport bereiken. Men moet bij dit toestel met IFR-vliegen wel een beetje goed weer hebben, want het heeft geen de-icing systeem.

N3596T Aero Commander 500

Geregelde bezoekers van deze site zullen het toestel wellicht herkennen. Vorig jaar was de N3596T namelijk ook paraat op Lelystad Airport. Alleen toen zag het er wat anders uit. Deze klassieke kist had toen nog een rood-wit kleurenschema.

Zo zag de N3596T Aero Commander 500 er vorig jaar nog uit (1 april 2016)

De eigenaar is echter een oud luchtmacht vlieger en hij vond een semimilitair uiterlijk wel bij deze kiste passen. Het toestel ziet er best stoer uit zo. Wat ook opvalt is dat de romp er weer mooi glad en strak uitziet. Aviation-botox?!? 😉

N3596T Aero Commander 500 ziet er weer strak uit
N3596T Aero Commander 500

Aan details is gedacht. Zo is het constructienummer, voorafgegaan aan het bouwjaar, op het neuswieldeurtje af te lezen.

Het bouwjaar en constructienummer staat op de neuswieldeurtjes

De N3596T is hier voor het uitvoeren van een aantal survey vluchten. De planning is dat men deze donderdag 23 en vrijdag 24maart vanaf Lelystad Airport gaat uitvoeren.

Het typeplaatjes van de N3596T Aero Commander 500

En dan is er nog iets grappigs over deze kist te vertellen; het is het oude privé-toestel van niemand minder dan Dolly Parton. In de beginjaren ’60 heeft deze rondborstige countryzangeres met dit vliegtuig rondgereisd. Een opmerkelijke anekdote, nietwaar?!?

Dolly Parton (foto Internet)

Nog meer survey-kisten

Nu het mooie voorjaarsweer eindelijk weer wat langer aanhoudt, komen de foto-kisten met bosjes uit de lucht vallen boven de Flevopolder. Vandaag waren er, naast de hierboven al genoemde Aero Commander 500, nog 4 kisten present. Allen maakten een nacht stop.
Te zien was de OH-PNX, deze Finse Navajo vliegt voor het Belgische Aerodata en was vorige week ook al eens op het polderbeton te bewonderen.

OH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain

Datzelfde gold voor de OO-TJK. Deze Partenavia met een glazen neus was ook afgelopen donderdag aanwezig. Toen alleen voor een tankstop, vandaag bleef men slapen.

OO-TJK Partenavia P.68 Observer
OO-TJK Partenavia P.68 Observer

De D-EIHW is al langere tijd aanwezig geweest. BSF Swissphoto heeft kennelijk een flinke klus voor dit toestel, want ook de komende dagen zal deze Cessna 206 vanaf Lelystad opereren.
Er zat ook nog een nieuw exemplaar tussen de survey kisten, de OY-INS. Het bedrijf waarvoor het vliegt, BioFlight, is geen onbekende. Hun Vulcanair P68C OY-INS was dat wel. Deze kist was hier volgens mij voor het eerst. Het toestel vliegt onder het callsign Bio05.

OY-INS Vulcanair P.68C BioFlight

De enige kist van BioFlight die ik nog niet op Lelystad Airport heb gezien is hun Vulcanair Observer 2 OY-GPS. Dus, mijn verzoek aan onze Deense vrienden luidt dan ook: Mine damer og herrer i BioFlight, kan du komme med OY-GPS næste gang? 😉

Bizjets

9H-VCM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 Vista Jet

Op het platform stond vandaag een schitterende Bombardier Challenger 350 van Vista Jet. De kisten van Vista Jet zien er in hun grijze jasje erg chic uit. De 9H-VCM is op Malta geregistreerd. De kist is in 2016 gebouwd en arriveerde dinsdag 21 maart vanuit London Luton.

9H-VCM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 Vista Jet
9H-VCM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 Vista Jet

Deze bizjet stond opvallend genoeg om 15:55u bij de aankomsten voor Schiphol genoteerd. Dat bleek te kloppen, om 15:30 vertrok het toestel met alleen de twee vliegers en een stewardess naar Schiphol. Een kort vluchtje, dat wel, maar ik had zomaar iemand geweten die dit enkeltje graag had meegevlogen en de terugreis met de trein had aanvaard…

9H-VCM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 Vista Jet vertrekt voor een hopje naar Schiphol
9H-VCM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 Vista Jet

Een andere bizjet vandaag was de OO-PRM. Deze Cessna Citation Mustang stond op de planning voor 13:00u. Een Belgisch kwartierke later kwam het toestel binnen. Het werd een beetje scheef voor de toren geparkeerd. Vervolgens vertrok het na ruim een uur weer. De bestemming was Hannover.

OO-PRM Cessna 510 Citation Mustang

Een derde bizjet was niet zichtbaar. Gisteren is de OO-FTS Cessna 560XL van de FlyingGroup aangekomen bij de spuithal van QAPS. Dit toestel staat nu binnen in de hangaar voor een nieuwe jas. Aangezien de hangaardeuren dicht zijn bij dit proces, is het toestel niet waar te nemen.

Bezoekers

D-EGKR Cessna T210M Turbo Centurion II

Naast al het geweld met de fotokisten en bizjets waren er nog een aantal overige beozkers op Lelystad Airport. De eerste die arriveerde was de D-EGKR. Dit is een Cessna T201M Turbo Centurion. De kist is voorzien van een geluidsarme vierbladige propeller.

D-EGKR Cessna T210M Turbo Centurion II met een vierbladige prop

Ook vroeg aanwezig was de PH-SPZ vanuit Rotterdam. Deze Robin maakte nog een lokale vlucht met de piloot die solo vloog. Daarna keerde men weer terug naar Rotterdam – The Hague.

PH-SPZ Robin DR-400-140B

Niet ver hoefde de PH-CVT te reizen. Deze blauwe Cessna is van de Vliegclub Teuge. Daar kwam het kistje dan ook vandaan. Een geregelde bezoeker overigens.

PH-CVT Cessna 172P Skyhawk II

Dan nog een Belgische Cessna 172 in de vorm van de OO-TRJ. Het kistje bleef maar kort op het platform alvorens weer te vertrekken.

OO-TRJ Reims-Cessna F172P Skyhawk

De D-EWCD is een Duitse Cirrus SR22. Deze kist bracht ook een bezoekje aan het veld.

D-EWCD Cirrus SR20 g2

Vandaag weer een bezoekende helikopter in de vorm van de PH-DWW. Dit toestel kwam vanaf de Harskamp.

PH-DWW Robinson R44 Raven II met daar achter een startende Cirrus N157ES

Een van de Wadden-heli’s, de PH-OOP, maakte een landing voor de ANWB-hangaar. Wellicht kwam deze kist voor wat onderhoud binnen. Helaas geen plaatje van dit toestel deze keer.

Overige kisten

De PH-ESB is een Socata TB-10 Tobago GT. Het toestel vliegt niet zoveel. Des te leuker om dit vliegtuigje dan ook in een mooi zonnetje voorbij te zien komen.

PH-ESB Socata TB-10 Tobago GT

De PH-AJF heeft voorheen op Lelystad Airport gebaseerd gestaan. Ik dacht dat het nu op Middenmeer thuishoorde. Vandaag vertrok het in elk geval vanaf Lelystad.

PH-AJF Piper PA-18-150 Super Cub

Bij Air Waterland is men druk bezig met de G-FICA. Deze Piper Arrow IV is nog lang niet klaar. Het interieur moet er bijvoorbeeld nog in. Toch werd de kist naar buiten gereden vandaag voor een paar tests aan de kop van de baan.

G-FICA Piper PA-28RT-201 Arrow IV

De Arrow is al verkocht aan een Britse klant. Als het toestel gereed is zal het dan ook Lelystad Airport weer gaan verlaten.

G-FICA Piper PA-28RT-201 Arrow IV

Ook de G-IPPL hoort bij Air Waterland thuis. Deze Cessna 172 staat alweer een tijdje in de hangaar. Vandaag werd ook met dit toestel een motortestje gedaan.

G-IPPL Reims-Cessna F172M Skyhawk II

Bij AIS had men hun enige Cessna T303 Crusader in onderhoud. De PH-AIS kwam voorbij taxiën zonder beplating om de rechtermotor van deze twin. Een grappig gezicht.

PH-ACI Cessna T303 Crusader
PH-ACI Cessna T303 Crusader met de rechter motor zonder beplating

Vanuit de Pioneer-hangaar vertrokken een aantal kistje voor een vlucht. Dat het mooi vliegweer was, hadden kennelijk meerdere vliegers in de gaten. Achtereenvolgens zijn te zien de PH-RLA, D-ENZE, PH-PWP en PH-LNC.

PH-RLA Saab 91D Safir
PH-RLA Saab 91D Safir
D-ENZE Scheibe SF-23C Sperling
PH-PWP Vans RV-7A
PH-LNC Lancair 360

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 22 maart 2017.

4 gedachten over “22/03/2017 Oude kist van Dolly Parton op Lelystad Airport

    1. Hoi Jaap!

      Het is inderdaad een buikschuiver. Dat komt ook door de rand/spoiler die volgens mij voor om het cameraluik is aangebracht.

      Groet,
      Berend Jan

Geef een reactie