Vandaag een prachtige Aero Commander op Lelystad Airport. Een echte oude Commander 500. Bouwjaar 1959. Dit toestel is van Centerline Aerospace. Het toestel hoort thuis in Oxford (UK). Daar was het eerder deze middag ook opgestegen. Onder IFR-condities werd koers over de Noordzee gezet. Gelukkig werd het weer beter boven Nederland en kom met VFR Lelystad Airport bereiken. Men moet bij dit toestel met IFR-vliegen wel een beetje goed weer hebben, want het heeft geen de-icing systeem.
Geregelde bezoekers van deze site zullen het toestel wellicht herkennen. Vorig jaar was de N3596T namelijk ook paraat op Lelystad Airport. Alleen toen zag het er wat anders uit. Deze klassieke kist had toen nog een rood-wit kleurenschema.
De eigenaar is echter een oud luchtmacht vlieger en hij vond een semimilitair uiterlijk wel bij deze kiste passen. Het toestel ziet er best stoer uit zo. Wat ook opvalt is dat de romp er weer mooi glad en strak uitziet. Aviation-botox?!? 😉
Aan details is gedacht. Zo is het constructienummer, voorafgegaan aan het bouwjaar, op het neuswieldeurtje af te lezen.
De N3596T is hier voor het uitvoeren van een aantal survey vluchten. De planning is dat men deze donderdag 23 en vrijdag 24maart vanaf Lelystad Airport gaat uitvoeren.
En dan is er nog iets grappigs over deze kist te vertellen; het is het oude privé-toestel van niemand minder dan Dolly Parton. In de beginjaren ’60 heeft deze rondborstige countryzangeres met dit vliegtuig rondgereisd. Een opmerkelijke anekdote, nietwaar?!?
Nog meer survey-kisten
Nu het mooie voorjaarsweer eindelijk weer wat langer aanhoudt, komen de foto-kisten met bosjes uit de lucht vallen boven de Flevopolder. Vandaag waren er, naast de hierboven al genoemde Aero Commander 500, nog 4 kisten present. Allen maakten een nacht stop.
Te zien was de OH-PNX, deze Finse Navajo vliegt voor het Belgische Aerodata en was vorige week ook al eens op het polderbeton te bewonderen.
Datzelfde gold voor de OO-TJK. Deze Partenavia met een glazen neus was ook afgelopen donderdag aanwezig. Toen alleen voor een tankstop, vandaag bleef men slapen.
De D-EIHW is al langere tijd aanwezig geweest. BSF Swissphoto heeft kennelijk een flinke klus voor dit toestel, want ook de komende dagen zal deze Cessna 206 vanaf Lelystad opereren.
Er zat ook nog een nieuw exemplaar tussen de survey kisten, de OY-INS. Het bedrijf waarvoor het vliegt, BioFlight, is geen onbekende. Hun Vulcanair P68C OY-INS was dat wel. Deze kist was hier volgens mij voor het eerst. Het toestel vliegt onder het callsign Bio05.
De enige kist van BioFlight die ik nog niet op Lelystad Airport heb gezien is hun Vulcanair Observer 2 OY-GPS. Dus, mijn verzoek aan onze Deense vrienden luidt dan ook: Mine damer og herrer i BioFlight, kan du komme med OY-GPS næste gang? 😉
Bizjets
Op het platform stond vandaag een schitterende Bombardier Challenger 350 van Vista Jet. De kisten van Vista Jet zien er in hun grijze jasje erg chic uit. De 9H-VCM is op Malta geregistreerd. De kist is in 2016 gebouwd en arriveerde dinsdag 21 maart vanuit London Luton.
Deze bizjet stond opvallend genoeg om 15:55u bij de aankomsten voor Schiphol genoteerd. Dat bleek te kloppen, om 15:30 vertrok het toestel met alleen de twee vliegers en een stewardess naar Schiphol. Een kort vluchtje, dat wel, maar ik had zomaar iemand geweten die dit enkeltje graag had meegevlogen en de terugreis met de trein had aanvaard…
Een andere bizjet vandaag was de OO-PRM. Deze Cessna Citation Mustang stond op de planning voor 13:00u. Een Belgisch kwartierke later kwam het toestel binnen. Het werd een beetje scheef voor de toren geparkeerd. Vervolgens vertrok het na ruim een uur weer. De bestemming was Hannover.
Een derde bizjet was niet zichtbaar. Gisteren is de OO-FTS Cessna 560XL van de FlyingGroup aangekomen bij de spuithal van QAPS. Dit toestel staat nu binnen in de hangaar voor een nieuwe jas. Aangezien de hangaardeuren dicht zijn bij dit proces, is het toestel niet waar te nemen.
Bezoekers
Naast al het geweld met de fotokisten en bizjets waren er nog een aantal overige beozkers op Lelystad Airport. De eerste die arriveerde was de D-EGKR. Dit is een Cessna T201M Turbo Centurion. De kist is voorzien van een geluidsarme vierbladige propeller.
Ook vroeg aanwezig was de PH-SPZ vanuit Rotterdam. Deze Robin maakte nog een lokale vlucht met de piloot die solo vloog. Daarna keerde men weer terug naar Rotterdam – The Hague.
Niet ver hoefde de PH-CVT te reizen. Deze blauwe Cessna is van de Vliegclub Teuge. Daar kwam het kistje dan ook vandaan. Een geregelde bezoeker overigens.
Dan nog een Belgische Cessna 172 in de vorm van de OO-TRJ. Het kistje bleef maar kort op het platform alvorens weer te vertrekken.
De D-EWCD is een Duitse Cirrus SR22. Deze kist bracht ook een bezoekje aan het veld.
Vandaag weer een bezoekende helikopter in de vorm van de PH-DWW. Dit toestel kwam vanaf de Harskamp.
Een van de Wadden-heli’s, de PH-OOP, maakte een landing voor de ANWB-hangaar. Wellicht kwam deze kist voor wat onderhoud binnen. Helaas geen plaatje van dit toestel deze keer.
Overige kisten
De PH-ESB is een Socata TB-10 Tobago GT. Het toestel vliegt niet zoveel. Des te leuker om dit vliegtuigje dan ook in een mooi zonnetje voorbij te zien komen.
De PH-AJF heeft voorheen op Lelystad Airport gebaseerd gestaan. Ik dacht dat het nu op Middenmeer thuishoorde. Vandaag vertrok het in elk geval vanaf Lelystad.
Bij Air Waterland is men druk bezig met de G-FICA. Deze Piper Arrow IV is nog lang niet klaar. Het interieur moet er bijvoorbeeld nog in. Toch werd de kist naar buiten gereden vandaag voor een paar tests aan de kop van de baan.
De Arrow is al verkocht aan een Britse klant. Als het toestel gereed is zal het dan ook Lelystad Airport weer gaan verlaten.
Ook de G-IPPL hoort bij Air Waterland thuis. Deze Cessna 172 staat alweer een tijdje in de hangaar. Vandaag werd ook met dit toestel een motortestje gedaan.
Bij AIS had men hun enige Cessna T303 Crusader in onderhoud. De PH-AIS kwam voorbij taxiën zonder beplating om de rechtermotor van deze twin. Een grappig gezicht.
Vanuit de Pioneer-hangaar vertrokken een aantal kistje voor een vlucht. Dat het mooi vliegweer was, hadden kennelijk meerdere vliegers in de gaten. Achtereenvolgens zijn te zien de PH-RLA, D-ENZE, PH-PWP en PH-LNC.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 22 maart 2017.
4 gedachten over “22/03/2017 Oude kist van Dolly Parton op Lelystad Airport”
Aardig doorgezakt ????
Niet zo verwonderlijk als je ziet wie de vroegere eigenaar geweest is.
Dat zal inderdaad de hoofdoorzaak zijn denk ik, Chiel! 🙂
Groet,
Berend Jan
Hoi Jaap!
Het is inderdaad een buikschuiver. Dat komt ook door de rand/spoiler die volgens mij voor om het cameraluik is aangebracht.
Groet,
Berend Jan