19/04/2017 Never a dull moment op Lelystad Airport

D-KCKC Diamond HK36R Super Dimona

Vandaag (19 april 2017) een paar bezoekers op Lelystad Airport. Een daarvan was de D-KCKC. Deze Hoffmann Super Dimona heeft een Nederlands verleden. Het heeft tussen 1998 en 2011 bij de Friese Aeroclub gevlogen als PH-1135. Het toestel bleef een nachtje logeren.

D-KCKC Diamond HK36R Super Dimona

Ook een nachtstopje werd gemaakt door de PH-4E2. Dit toestel is een PH-4E2 Aerospool Dynamic WT9. Niet nieuw op Lelystad, wel nieuw met fluoricerende kleurtjes op de winglets. Kennelijk een kwetsbaar puntje dat weleens over het hoofd wordt gezien. Met een fel kleurtje valt het in elk geval beter op.

PH-4E2 Aerospool Dynamic WT9 met de fluoricerende winglets

Vanaf Hoogeveen kwam de N207HV Piper PA-28R-201T Turbo Arrow. Dit toestel uit 1978 heeft van 1986 tot 2013 als G-MEGA rondgevlogen. Daarvoor was het nog de N999JG.
De eigenaar is volgens mij Harry de Vries en dat verklaart dan meteen weer de letters in de huidige registratie (HV).

N207HV Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III

 Never a dull moment

Bij Air Waterland is er never a dull moment! Eind november (de 28e) verscheen de EC-DCA ten tonele. Deze Piper PA-28-161 Warrior II werd vanuit Spanje naar Lelystad overgevlogen ten behoeve van Air Waterland. Het kistje werd een beetje opgepoetst en vertroeteld. Klaar voor de verkoop.

EC-DCA Piper PA-28-161 Warrior II zoals het er nu bij staat (zonder Spaanse vlag)

Daarop vooruitlopend werd alvast een toekomstige Britse registratie op de kist aangebracht, G-IDCA. Alleen is dit kenmerk nooit daadwerkelijk ingeschreven.

EC-DCA Piper PA-28-161 Warrior II bij aankomst op 28 november 2016 (met Spaanse vlag en stickers)
EC-DCA Piper PA-28-161 Warrior II op 1 december 2016 (met Spaanse vlag maar zonder stickers)
G-IDCA Piper PA-28-161 Warrior II op 30 maart 2017 (zonder Spaanse vlag uiteraard)

Het kistje is dus feitelijk nog steeds de EC-DCA. En omdat de verkoop langer duurt dan gewenst zoekt Air Waterland nieuwe wegen om dit toestel ten gelde te maken. Het toestel wordt nu ook te huur aangeboden voor een langere periode. Een prima optie voor bijvoorbeeld een vliegschool zou je denken.
Gevolg is nu dat de registratie G-IDCA weer van de Warrioir II is afgehaald en er nu weer EC-DCA op staat. Ik zeg Olé! Vliegen ermee!

Fase 2

Met ingang van 20 april gaat op Lelystad Airport Fase 2 in werking ten aanzien van de uitbreidingswerkzaamheden. Dat beïnvloedt de vliegactiviteiten tot zo’n beetje het einde van het jaar. In stappen word de baan verlengd van 1.250 naar 2.700 meter en verbreed van 30 naar 45 meter. Op dit moment is de kop van de baan 23 daarvoor afgesloten. Via taxibaan ALPHA kan niet meer de baan op, dat moet nu bij BRAVO. Ook is het helikopter-aimingpoint verlegd. Dat lag eerst in aerea II en is nu tijdelijk in aerea III gesitueerd, recht tegenover de hangaar van Early Birds.

Nieuw (tijdelijk) heli-aimingpoint in aerea III

Hopelijk zorgt iedere piloot dat hij/zij vooraf netjes op de hoogte is van de veranderde situatie. In het kader van de veiligheid wel zo verstandig…!

Lokaal verkeer

Verder vandaag nog wat lokaal verkeer. Er werd met de Yak-52 PH-DTX gevlogen. Altijd leuk voor een plaatje.

PH-DTX Yakovlev Yak-52

Ook maakte de PH-IXI een okaal vluchtje. Deze Vans RV-7 ziet er altijd fris uit.

PH-IXI Vans RV-7

Zelfs de oudjes deden het weer best vandaag. Getuige hiervan was de N1079E. Deze Aeronca van Early Birds vloog een uurtje in de omgeving en sloot af met wat touch and go’s.

N1079E Aeronca 7AC Champion

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 19 april 2017.

2 gedachten over “19/04/2017 Never a dull moment op Lelystad Airport

  1. Dag Berend Jan,

    Weer een leuke serie foto’s. Maar ik wil je er even op wijzen, dat fluorideren iets anders is dan wat verf doet. Fluorideren betekent: van fluor voorzien. Dat gebeurt bijvoorbeeld met drinkwater (soms) en met tandpasta. Speciale verfsoorten weerkaatsen het erop vallende licht versterkt en dat heet fluoresceren.

    Vriendelijke groet,
    Frans.

    1. Hallo Frans,

      Dank voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk! Dit is een gevalletje van ongewenste autocorrectie. Dat was me niet opgevallen. Ik heb het inmiddels aangepast.

      Groet,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie