23/04/2017 Zlin Z.242L nieuw op Lelystad Airport en nieuw in Nederland

PH-VNX Zlin Z.242L

Er is een nieuw vliegtuigtype aanstaande in het Nederlandse luchtvaartregister. Het gaat hier om een Zlin Z.242L. Dit toestel met constructienummer 0729 is uit Canada per container overgekomen we wordt nu gemonteerd om in Nederland te gaan vliegen.
Deze Zlin Z.242L is in 1997 gebouwd en heeft in Canada als C-GWRS gevlogen. In Nederland is het kenmerk PH-VNX gereserveerd. Deze (tijdelijke)letters zijn afgelopen zaterdag op het toestel aangebracht.

PH-VNX Zlin Z-242L
PH-VNX Zlin Z-242L met het constructienummer en type aanduiding in de staart

De Zlin staat op Lelystad Airport in de hangaar van Wings over Holland. Op dit moment ontbreken nog de vleugels en het staartvlak. Deze onderdelen staan in een houten krat naast het toestel.

De vleugels van de PH-VNX Zlin Z.242L Guru staan nog in een krat

De Zlin Z.242L is in West-Europa een zeldzaamheid. Het model werd in Tsjechië gebouwd bij Moravan. Eind jaren ’67 ontwikkelde men bij deze fabriek een opvolger voor de Zlin Trener toestellen. Het werd een tweepersoons toestel met een vast onderstel en een neuswiel. Als type werd de Zlin Z.42 gekozen. Een vierzitter werd de Z.43 genoemd. De Z.42 was vanaf 1970 in productie en er werden er 197 van gebouwd. Dit toestel was uitgerust met een omgekeerde zescilinder Walter motor van 134 kW (180 pk).

D-EWNU, een voorbeeld van een Zlin Z.42M (Hahnweide 2011)

Daarna (1978) volgde de Zlin Z.142. Dit model had een iets grotere cockpit en een sterkere omgekeerd geplaatste Walter M337 motor van 157 kW (210 pk). Van dit model zijn er 368 van de band gerold bij Moravan.

Een exemplaar van een Zlin Z.142 (OK-PPM, Le Bourget 1989)

In 1990 vloog de Z.242L. Dit was een aangepaste versie van de de Z.142. Nu koos men voor een westerse viercilinder Lycoming IO-360 motor. Deze krachtbron is goed voor 147 kW (200 pk). Het verschil van dit model is goed te zien als je naar de neus van het toestel kijkt. De Zlin Z.242L is overigens nog altijd in productie.

PH-VNX Zlin Z-242L

De Zlin Z.242L is inmiddels in dienst bij een flink aantal luchtmachten als opleidingstoestel. Zo is het te vinden bij de luchtmacht van Bolivia, de Mexicaanse marine, de Kroatische luchtmacht, de Sloveense luchtmacht en de luchtmacht van Peru.
De Zlin is prima te gebruiken als leskist, maar er kan ook aerobatic mee gevlogen worden. Deze kist kan krachten van 6g tot -3,5g doorstaan. Het toestel beschikt over een EASA-typegoedkeuring en mag dus in Nederland ingeschreven worden. Het is daarmee een leuke uitbreiding van het Nederlandse register.

Bezoekers

Vanuit België wisten een tweetal kisten Lelystad Airport te vinden. Kort achter elkaar kwamen de OO-VMY binnen, gevolgd door de D-EBDS.

OO-VMY Piper PA-28-161 Warrior III

De OO-VMY is een Piper Warrior III. Het behoort toe aan de vliegclub op Ursel. Het meest opvallend aan dit kistje is de staart. Hieraan is te zien dat het deel uitmaakt van het formatieteam The Victors.

OO-VMY Piper PA-28-161 Warrior III
OO-VMY Piper PA-28-161 Warrior III

The Victors is een team van vier Piper PA-28 toestellen. Zij vliegen in formatie sinds 2004 bij diverse gelegenheden in België en kunnen desgewenst ook met gekleurde rook voorvliegen.
Voorheen vlogen de kisten zonder verdere uiterlijke kenmerken. In 2014 zag ik de OO-VMY bijvoorbeeld op Kleine Brogel in België, toen nog met een witte staart.

OO-VMY Piper PA-28-161 Warrior III nog met witte staart (Kleine Brogel, 2014)

De D-EBDS is een Diamond DA 40 die op Kortrijk gebaseerd staat. Het toestel vertrok ook weer gelijk met de OO-VMY.

D-EBDS Diamond DA-40 Diamond Star

Een andere leuke bezoeker was de OK-KOA. Deze Tsjechische Cirrus kwam even op en neer gevlogen vanuit het zuid/zuidwesten van Tsjechië.

OK-KOA Cirrus SR22T gts Carbon verlaat met een linkerbocht het circuit van baan 05

De nadering verliep wat vreemd. De kist maakte een doorstart en week toen naar links uit boven de baan 05. Dat is niet de standaardprocedure, aangezien hier een rechterhand circuit geldt. De kist werd daarop verzocht om opnieuw via BRAVO aan te vliegen en vanaf daar het circuit weer binnen te komen. De tweede landingspoging verliep (op een beetje ruim en hoog circuit na) goed.

OK-KOA Cirrus SR22T gts Carbon in de landing

Na een korte pauze en brandstof tanken ging de kist met twee jonge kinderen extra aan boord retour naar Tsjechië. Een leuk tripje voor de kids in de voorjaarsvakantie lijkt me!

OK-KOA Cirrus SR22T gts Carbon
OK-KOA Cirrus SR22T gts Carbon bij de pomp

De N978SR is een Cirrus SR22 die wel vaker op Lelystad Airport komt. Meestal blijft de kist dan een paar dagen over in een van de hangaarboxen.

N978SR Cirrus SR22 GTS g3

Op 17 april was het binnengekomen vanuit Zwitserland (in de staart staat ook een Zwitsers vlaggetje). Daarna is op 20 april deze Cirrus even op en neer geweest naar Cambridge. Vandaag vertrok het toestel richting Le Plessis-Belleville (LFPP). Dit veld ligt even noordoost van Charles de Gaulle bij Parijs.

N978SR Cirrus SR22 GTS g3 vertrekt naar Le Plessis-Belleville (LFPP)

Lokaal verkeer

Na de misère van de PH-PBY afgelopen vrijdag zou je bijna geneigd zijn te zeggen: “Gelukkig hebben we de DUK nog…!” De PH-DUK is het tweede watervliegtuig dat vanaf Lelystad Airport opereert. Het hoort thuis bij Wing over Holland. Deze kist is gelukkig helemaal up-and-running.

PH-DUK Cessna 185 Skywagon

Vandaag vertrok de PH-DUK voor een vlucht naar het Ketelmeer. Er stond naar mijn idee best wel wat wind, maar dat weerhield de piloot van dit toestel niet om een waterlanding aldaar te maken. Naderhand keerde men weer vellig terug.
Dan kort nog even twee kistjes die niet vaak vliegen. De PH-JIT en de PH-JLM. De eerste vertrok richting Spa in België. De PH-JLM bleef dichter bij huis en voerde een paar lokale vluchtjes uit.

PH-JIT Diamond DA 40 NG Diamond Star
PH-JLM Ultravia Pelican PL

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 23 april 2017.

Een gedachte over “23/04/2017 Zlin Z.242L nieuw op Lelystad Airport en nieuw in Nederland

Geef een reactie