Focus@: D-ISGS Vulcanair AP68TP-600 Viator

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 Viator

Registratie: D-ISGS
Type: Vulcanair AP68TP–600 Viator
Constructienummer: 5277
Eigenaar: SVEGE Flight Inspection
Locatie: Groningen Airport Eelde, 13 mei 2017
Bijzonderheden: Tijdens de Fly-in op Groningen Airport Eelde was een bijzondere kist aanwezig op het platform. Het gaat hier om de D-ISGS. Dit is een Vulcanair AP68TP-600 Viator. Een toestel waar en maar een paar van gebouwd zijn.
Het eerste toestel van dit type vloog in 1985. Toen gebouwd door de Italiaanse vliegtuigbouwer Partenavia. Toen werd het toestel aangeduid als Viator. De Viator is een doorontwikkeling van de bekende Partenavia P.68 Victor.

Geproduceerd in Italië

De romp is verlengd en er is een intrekbaar landingsgestel toegevoegd. Als krachtbron werden twee Allison turbinemotoren gemonteerd. In totaal is er plek voor 11 personen in dit toestel.

Uit dit toestel – Partenavia P.68 Victor – werd de Viator ontwikkeld

Een echte kaskraker was dit bepaald niet. Er zijn door Partenavia maar 7 toestellen gebouwd voordat de fabriek ter ziele ging.
In 2009 werd, onder de naam Vulcanair, weer nieuw leven in de Viator geblazen. Men verbeterde het toestel door het toepassen van nieuwe avionica en nieuwere Rolls Royce turbinemotoren. De typeaanduideing werd gewijzigd in de marketingnaam A-Viator, het typecertificaat kent echter alleen de Viator als benaming.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 Viator

De D-ISGS is een van die nieuwgebouwde A-Viator toestellen. Het productienummer is 9010 zoals op de kist is te lezen. Het toestel is in 2011 gebouwd.

Het identificatieplaatje van de D-ISGS

Als we de logica van opeenvolgende constructienummers volgen, dan waren nummer 9001 t/m 9007 door Partenavia gebouwde Viators. Op Internet komen we nummer 9010 (dit toestel) en 9011 tegen. Het ligt voor de hand dat nummer 9008 en 9009 ergens tussen 2009 en 2011 gebouwd zijn. Aanvullende info is welkom.

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 Viator

Een optie is dat een van deze toestellen de I-EASD is. In 2014 werd dit toestel in Friedrichshafen gezien tijdens AERO 2014.
De productielijst van de Viator / A-Viator ziet er na speurwerk op internet volgens mij zo uit:

RegigstrationTypec/nRemarks
N901TP, I-RAIL Partenavia AP68TP–600 Viator9001cld 13/06/2013
T7-BMM, D-IVIS, 5R-MKC, N902TP, I-AITN Partenavia AP68TP–600 Viator9002
4X-IPZ. N903TP, 9L-LBC Partenavia AP68TP–600 Viator9003
N904TP, C9-ATQ, ZS-MGI Partenavia AP68TP–600 Viator9004cld 07/03/2018
I-TLRN Partenavia AP68TP–600 Viator9005
I-AITE Partenavia AP68TP–600 Viator9006w/o, cld 20/03/2011
ZS-OYN Partenavia AP68TP–600 Viator9007
? Vulcanair AP68TP–600 Viator9008Never build?
? Vulcanair AP68TP–600 Viator9009Never build?
D-ISGS, HB-LRZ, VH-PNW Vulcanair AP68TP–600 Viator9010
F-HSKJ, I-PDVB, I-EASD Vulcanair AP68TP–600 Viator9011
D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 Viator

Dan nu nog even terug naar de D-ISGS. Wat deed het toestel op Groningen Airport Eelde? Het toestel wordt gebruikt door SVEGE Flight Inspection. Dit bedrijf bestaat sinds 2014 en is gevestigd in Braunschweig (D). Vanuit daar bedient men tal van regionale vliegvelden in Duitsland en daarbuiten met kalibratiediensten. Met dit vliegtuig wordt de nauwkeurigheid van bijvoorbeeld het Instrument Landingssysteem (ILS) getoetst. Ook worden andere navigatiebakens zoals VOR/DME, NDB en TACAN gekalibreerd. Dit zijn systemen die van tijd tot tijd op hun nauwkeurigheid getest moeten worden. Dat doet men onder andere door het keer op keer aanvliegen van de bakens en de gegevens hierbij te verzamelen. Daar gebruikt men dus de D-ISGS voor.

Op de neus van de D-ISGS staat de naam van de eigenaar SVEGE Flight Inspection

Dit voorjaar zijn volgens mij al diverse Nederlandse velden bezocht door het toestel van SVEGE Flight Inspection. Logischerwijs is Groningen Airport Eelde ook een van hun klanten.
De D-ISGS heeft overigens al heel wat van de wereld gezien. Het toestel heeft namelijk eerst nog in Australië gevlogen als VH-PNW (februari 2011) en in Zwitserland als HB-LRZ (mei 2012) alvorens het in mei 2015 D-ISGS werd.
In het blad Scramble van mei 2017 (nr. 456 pag. 18) wordt gemeld dat dit toestel een in 2012 verbouwde Partenavia P.68B zou zijn. Dat lijkt me niet. Alles wijst er op dat dit toestel als Viator nieuw uit de Vulcanair-fabriek is gerold in 2011.

Geef een reactie